۰ نفر

فشارخون نرمال نتیجه رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه است

۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶
کد خبر: 566817
فشارخون نرمال نتیجه رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه است

یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که فشار خون بالایی دارند و به درمان پاسخ نمی دهند، ممکن است با پیروی از رژیم غذایی DASH و پیوستن به برنامه ورزشی تحت کنترل، موفقیت بیشتری کسب کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر ،  DASH مخفف «شیوه های رژیمی توقف فشارخون بالا است و غنی از میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب و نمک محدود است.

به گزارش هلث دی نیوز،محققان دانشگاه دوک کارولینای شمالی دریافتند این راهکار می‌تواند به افرادی که دارای فشار خون مقاوم در برابر درمان هستند کمک کند تا وزن خود را کاهش دهند و وقتی که آنها در رژیم غذایی تحت نظارت و برنامه ورزشی در مرکز توانبخشی قلب شرکت می‌کنند، ورزش می‌تواند تناسب اندام آنها را بهبود بخشد.

«جیمز بلومنتال»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته های ما نشان داد که اصلاح شیوه زندگی در افراد مبتلا به فشار خون مقاوم می‌تواند به آنها در کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی کمک کند و در نتیجه فشار خون را کاهش داده و به طور بالقوه خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد.»

فشار خون بالا کنترل نشده (۱۳۰/۸۰ میلی متر جیوه یا بالاتر) به عنوان فشار خون مقاوم شناخته می‌شود. این کارآزمایی چهار ماهه شامل ۱۴۰ فرد بزرگسال مبتلا به این بیماری بود.

شرکت کنندگان در مطالعه به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه سه بار در هفته مشاوره رژیم غذایی و تمرین در مرکز توانبخشی قلب دریافت کرد. گروه دیگر فقط در یک جلسه با حضور مربی بهداشت شرکت کردند و دستورالعمل‌های کتبی در مورد ورزش، کاهش وزن و اهداف تغذیه را دریافت کردند.

فشار خون سیستولیک افراد در برنامه تحت نظارت در حدود ۱۲ درجه کاهش یافته بود، در حالی که در گروه دیگر حاضرشده در جلسه مربی بهداشت، ۷ درجه کاهش داشت.

به گفته محققان، افراد در برنامه تحت نظارت همچنین پیشرفت‌های بیشتری در سایر شاخص‌های کلیدی سلامت قلب مشاهده کردند که به معنی کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی است.

محققان تاکید می‌کنند یافته‌ها به این معنی نیست که مردم می‌توانند مصرف داروهای فشار خون خود را متوقف نمایند.