۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آیا قسمت‌ های مختلف گیاه کرفس می‌ تواند به طور طبیعی نقرس را درمان کند؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 561721
آیا قسمت‌ های مختلف گیاه کرفس می‌ تواند به طور طبیعی نقرس را درمان کند؟

رژیم غذایی در بسیاری از اختلالات التهابی از جمله نقرس نقش مهمی دارد. از طریق مداخلات رژیم غذایی، ممکن است بتوانید سطح اسیداوریک را در خون کاهش دهید و شراره‌های دردناک را به حداقل برسانید.

به گزارش اقتصادآنلاین،یکی از مداخلات رایج رژیم غذایی برای نقرس کرفس است. محصولات کرفس، مانند دانه‌ها و آب‌میوه‌ها، به‌راحتی در فروشگاه‌های مواد غذایی و فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی موجود است. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی ترکیبات موجود در دانه کرفس ممکن است فوایدی در درمان نقرس داشته باشد.

کرفس چه تأثیری در مقابله با نقرس دارد؟

کرفس حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید است که در درجه اول در دانه‌های گیاه یافت می‌شود. از برجسته‌ترین ترکیبات موجود در دانه کرفس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • لوتئولین

  • 3- - nبوتیل فتالید (3nB)

  • بتا سلینن

  • نقرس

این ترکیبات براساس نقش آن‌ها در التهاب و  ولیداسیداوریک، که یک نیروی محرک در شدت حملات نقرس است، مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. در یک مطالعه حیوانی، محققان تأثیر لوتئولین بر اکسید نیتریک تولید شده از اسیداوریک را بررسی کردند.

اکسید نیتریک یک ترکیب مهم در بدن است، اما مقدار زیاد آن می‌تواند استرس اکسیداتیو و التهاب ایجاد کند.

محققان دریافتند که لوتئولین دانه‌های کرفس باعث کاهش تولید اکسید نیتریک از اسیداوریک می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که لوتئولین ممکن است از التهاب ناشی از اسیداوریک در نقرس محافظت کند. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

علاوه بر این، لوتئولین یک فلاونوئید است که می‌تواند به طور مستقیم تولید اسیداوریک را کاهش دهد. در یک مطالعه در شرایط آزمایشگاهی، مشخص شد که لوتئولین یکی از فلاونوئید‌ها است که می‌تواند گزانتین اکسیداز را مهار کند.

گزانتین اکسیداز آنزیمی در مسیر پورین است که محصول اسیداوریک تولید می‌کند. کاهش سطح اسیداوریک با لوتئولین می‌تواند دفعات شعله‌ور شدن نقرس را کاهش دهد.

۳ - - nبوتیل فتالید ۳nB ترکیب دیگری از کرفس است که ممکن است در برابر التهاب نقرس فوایدی داشته باشد. در یک مطالعه اخیر، محققان کشف کردند که قرارگرفتن سلول‌های خاصی در معرض ۳nB هم استرس اکسیداتیو و هم مسیر‌های التهابی را کاهش می‌دهد.

این نتایج نشان می‌دهد که دانه کرفس ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با نقرس کمک کند.

یک مطالعه بر روی گیاه شاه‌پسند، یک گیاه دارویی، خواص آنتی‌اکسیدانی بتا سلینن را بررسی کرد. نتایج نشان داد که بتا سلینن طیف گسترده‌ای از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی را در برمی‌گیرد. این مزایا همچنین ممکن است در بتا سلینن موجود در کرفس وجود داشته باشد.

تعداد انگشت شماری از ترکیبات دیگر در دانه کرفس وجود دارد که ممکن است سایر خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی را از خود نشان دهند. این خواص ممکن است به‌ویژه در کاهش التهاب در شرایطی مانند نقرس مفید باشد.

نحوه مصرف دانه کرفس برای نقرس

دانه کرفسبیشتر مطالعات بذر کرفس یا مطالعات حیوانی است یا مطالعات آزمایشگاهی، بنابراین در مورد کشف اطلاعات دانه کرفس در دوز‌های انسانی، تحقیقات کمی وجود دارد.

بااین‌حال، مطالعات تحقیقاتی مختلف می‌تواند فرصتی برای شروع دوز‌های مفید در انسان باشد.

تحقیقات فعلی در مورد دانه کرفس فواید دوز‌های زیر را نشان داده است:

  • کاهش اسیداوریک سرم و فعالیت آنتی‌اکسیدانی: ۵ گرم در هر کیلوگرم (گرم در کیلوگرم)

  • کاهش سطح اسیداوریک: ۱۰۰۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم (میلی‌گرم در کیلوگرم) به مدت دوهفته

  • مهار گزانتین اکسیداز: ۱۰۰ میکروگرم در میلی‌لیتر (میکروگرم در میلی‌لیتر)

مطالعات تحقیقاتی روی دانه کرفس، مانند بسیاری از مطالعات گیاه‌پزشکی، در درجه اول از عصاره‌های هیدرو الکلی استفاده می‌کنند. این عصاره‌ها به‌صورت استاندارد تهیه شده‌اند که حاوی درصد‌های خاصی از ترکیبات مفید مانند لوتئولین یا nB۳ هستند.

در بسیاری از استانداردسازی‌های مختلف، دوز‌ها ممکن است بین مکمل‌ها متفاوت باشند. در اینجا چند توصیه برای مکمل‌های دانه کرفس وجود دارد که ممکن است برای نقرس مفید باشد، اگرچه ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید:

  1.  عصاره استاندارد شده بذر کرفس طبیعی ۸۵٪ nB۳ حاوی ۷۵ میلی‌گرم دانه کرفس، ۶۳٫۷۵ میلی‌گرم عصاره nB ۳ در هر وعده. دوز توصیه شده یک کپسول دو بار در روز است.

  2. دانه کرفس Solaray (۵۰۵ میلی‌گرم): حاوی ۵۰۵ میلی‌گرم در هر کپسول است. دوز توصیه شده دو کپسول در روز است.

  3. دانه کرفس Swanson (۵۰۰ میلی‌گرم): حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم در هر کپسول است. دوز توصیه شده سه کپسول در روز است.

همچنین می‌توانید کرفس بیشتری وارد رژیم غذایی خود کنید تا به شما در کاهش دفعات یا شدت حملات نقرس کمک کند.

ساقه کرفس و آب کرفس یک انتخاب غذایی سالم است، اما به‌اندازه دانه‌ها و روغن از ترکیبات مفید برخوردار نیست. به همین دلیل، بهتر است دانه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا فواید آن را ببینید.

دانه‌های کرفس را می‌توان به‌عنوان ادویه به غذا‌های خوش طعم مانند سالاد‌ها، دیزی و حتی گوشت پخته شده اضافه کرد. بااین‌حال، ساقه کرفس حاوی فیبر است و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش فیبر غذایی می‌تواند حملات نقرس را کاهش دهد.

عوارض جانبی دانه کرفس

بیشتر افراد با خیال راحت می‌توانند از دانه‌های کرفس در پخت‌وپز استفاده کنند. بااین‌حال، مصرف مقادیر زیاد عصاره و مکمل‌های دانه کرفس ممکن است در افراد خاص خطراتی ایجاد کند.

تحقیقات نشان داده است که دانه کرفس ممکن است در زنان باردار خطرناک باشد، زیرا در دوز‌های زیاد ممکن است باعث سقط جنین شود.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید از مصرف عصاره و مکمل‌های دانه کرفس خودداری کنید. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است به قارچ خاصی که معمولاً در گیاه یافت می‌شود حساسیت داشته باشند.

مثل همیشه، مهم است که قبل از شروع مصرف یک مکمل جدید گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید. اگر هنگام مصرف مکمل‌های گیاهی عوارض جانبی منفی مشاهده کردید، به پزشک خود مراجعه کنید.