۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۳ غذایی که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌ شوند

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۲۰
کد خبر: 560852
۱۳ غذایی که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌ شوند

غذا‌هایی که شما می‌خورید مستقیماً می‌تواند بر روی سلامت شما اثر بگذارد مانند خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی دیابت و سرطان را کاهش می‌دهد. رشد و پیشرفت سرطان می‌تواند مستقیماً تحت تأثیر رژیم غذایی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بسیاری از غذا‌ها دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که خوردن برخی از غذا‌های خاص با کاهش خطر ابتلا به سرطان رابطه مستقیم دارد. 

۱. بروکلی

بروکلی شامل سولفوروفان هستند و دارای ترکیبات گیاهی هستند که در گیاهان چلیپایی هستند و خاصیت ضد سرطانی دارند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سولوفورفان باعث کاهش میزان سرطان سینه را تا۷۵درصد کاهش می‌دهد. 

سبزیجات چلیپایی

مطالعات بر روی حیوانات مشخص کرده است که درمان موش‌ها با سلفوروفان باعث شده است که سلول‌های سرطانی پروستات کشته شوند و اندازه آن تومور حدود ۵۰درصد کاهش پیدا کند. برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که میزان بالای دریافت گیاهان چلیپایی مانند بروکلی با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون در ارتباط است. 

آنالیز ۳۵ مورد نشان داد که خوردن میزان بیشتری از گیاهان چلیپایی با کاهش میزان سرطان مخصوصاً سرطان روده و کولون در ارتباط است. 

خوردن بروکلی به‌صورت چند وعده در هفته باعث مبارزه با سرطان می‌شود. اگرچه که باید به این نکته توجه داشته باشید که این تحقیقات مستقیماً در اثر تحقیق بر روی سرطان‌های انسانی به وجود نیامده است. 

در عوض بیشتر این تحقیقات به‌صورت آزمایشگاهی و یا آزمایش بر روی حیوان بوده است که باید متوجه می‌شوند که آیا گیاهان چلیپایی مانند بروکلی بر روی سرطان اثر دارند یا نه؛ بنابراین هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

خلاصه: بروکلی حاوی سولفوروفان است ترکیبی که نشان‌داده‌شده که باعث کشتن سلول‌های سرطانی می‌شود و میزان آنها را کاهش می‌دهد. میزان بالای دریافت گیاهان چلیپایی با کاهش سرطان‌های خاص ارتباط دارد. 

۲. هویج

بسیاری از تحقیقات مشخص کرده است که خوردن بیشتر هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است. برای مثال با نگاه‌کردن به نتایج پنج آزمایش به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن میزان بیشتری از هویج باعث کاهش ۲۶درصدی خطر ابتلا به سرطان معده می‌شود. مطالعه‌ای دیگر مشخص کرد که دریافت میزان بالایی از هویج باعث کاهش ۱۸درصدی خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود. 

آنالیز مطالعه‌ای که بر روی ۱۲۶۶ نفر انجام شد که این افراد بدون سرطان ریه بودند. مشخص کردند افراد سیگاری که هویج استفاده نمی‌کنند سه برابر بیشتر از بقیه در معرض سرطان ریه هستند در مقایسه با کسانی که بیشتر از یکبار در هفته هویج می‌خورند. 

سعی کنید تا هویج را به‌عنوان میان وعده‌ای خوشمزه وارد رژیم غذایی خود کنید به صورتی که چند بار در هفته آن را داشته باشید مشاهده می‌کنید که ذاتاً این ماده باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که ارتباطی بین مصرف هویج و سرطان وجود دارد اما باید به همه نکات توجه کرد. 

۳. دانه‌ها

دانه‌ها غنی از فیبر هستند ماده‌ای که بر اساس تحقیقات مشخص شده است که باعث جلوگیری از بروز برخی از انواع سرطان می‌شود. یک مطالعه بر روی ۱۹۰۵ نفر باسابقه تومور سرطانی بودند که مشخص شد افرادی که میزان بیشتری از دانه‌ای پخته استفاده می‌کنند خطر رشد تومور در آن‌ها کاهش می‌یابد. 

یک مطالعه حیوانی نیز به این نتیجه رسید که دادن دانه‌های سیاه به موش‌ها باعث شد که خطر رشد توده‌های سرطانی در آن‌ها تا ۷۵درصد کاهش پیدا کند. 

فیبر

بر اساس این نتایج خوردن چند وعده در هر هفته از دانه‌ها باعث می‌شود که میزان فیبر در بدن شما افزایش پیدا کند و این خود باعث می‌شود که خطر ابتلا به سرطان در شما کاهش پیدا کند. اگرچه که این تحقیقات اخیر محدود هستند و بیشتر مربوط به حیوانات هستند و این رابطه را نشان می‌دهند اما کاملاً آگاهانه نیستند. مطالعات بیشتری نیاز است تا همین نتایج دررابطه‌با انسان ثبت شود. 

۴. توت‌ها

توت‌ها غنی از آنتوسیانین هستند ساختاری گیاهی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. در مطالعه‌ای انسانی که بر روی ۲۵ نفر با سرطان روده انجام شد و درمان آن‌ها را به این‌گونه انجام دادند به صورتی که ۷ روز عصاره توت به آن‌ها دادند و نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که رشد توده سرطانی تا ۷درصد کاهش یافت و مطالعه‌ای دیگر که انجام شد به این صورت بود که به افرادی که سرطان دهان داشتند تمشک سیه فریز شده دادند و مشخص شد که میزان مواردی که مرتبط با سرطان است در آن‌ها کاهش پیدا کرد. 

یک مطالعه حیوانی به این نتیجه رسید که تمشک سیاه یخ‌زده باعث کاهش میزان ازوفاگیل تا ۵۴ درصد می‌شود و میزان تومور‌ها را تا ۶۲درصد کاهش می‌دهد. یک مطالعه حیوانی نشان داد که دادن توت به موش‌ها باعث کاهش موارد سرطانی شده است. 

بر اساس این یافته‌ها قراردادن توت در رژیم غذایی خود باعث جلوگیری از پیشرفت موارد سرطانی می‌شود. در ذهن داشته باشید که این مطالعات بیشتر به‌صورت آزمایشگاهی بوده و یا بر روی حیوانات انجام شده است و باید توجه داشت که تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است. 

۵. دارچین

دارچین به‌خاطر فواید سلامتی‌اش خیلی شناخته شده است این فواید شامل توانایی آن در کاهش فشار و قند خون و همچنین کاهش التهاب می‌باشد. به‌علاوه یک مطالعه آزمایشگاهی و آزمایشاتی بر روی حیوانات مشخص شد که دارچین تا حدودی با جلوگیری از گسترش سرطان می‌شوند. 

آزمایشات مشخص کردند که عصاره دارچین باعث کاهش گسترش سلول‌های سرطانی و کاهش میزان مرگ‌و‌میر می‌شود. یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص کرد که اسانس دارچین باعث ازبین‌بردن سرطان سروگردن می‌شود و همچنین اندازه سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. 

یک مطالعه حیوانی مشخص کرد که عصاره دارچین با کشتن سلول‌های سرطانی در ارتباط است و همچنین از گسترش و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. قراردادن ۲ تا ۴ گرم دارچین در رژیم غذایی روزانه می‌تواند خاصیت جلوگیری از سرطان داشته باشد و برخی دیگر از فواید آن می‌توان به کاهش قند خون و التهاب اشاره کرد. اگرچه که تحقیقات بیشتری نیاز است تا افراد متوجه شوند که دارچین چگونه بر روی رشد سرطان اثر دارد. 

۶. مغز‌ها

تحقیقات به این نتیجه رسیدند که خوردن دانه‌ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. برای مثال مطالعه‌ای که ۱۹۳۸۶ نفر بر روی آن‌ها انجام شد مشخص شد که خوردن میزان زیادی از دانه‌ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. مطالعه‌ای دیگر که بر روی ۳۰۷۰۸ نفر انجام شد که آن‌ها بالای سی‌سال سن داشتند و مشخص شد که خوردن دانه‌ها به‌صورت مرتب با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان در ارتباط است. 

آجیل

برخی دیگر از مطالعات به این نتیجه رسیدند که خوردن برخی از انواع خاص دانه‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها می‌شود. برای مثال دانه‌های برزیلی غنی از سلنیوم هستند که این ماده می‌تواند از بروز سرطان ریه جلوگیری کند. 

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که دادن بادام به موش‌ها تا حدود ۸۰ درصد رشد سرطان سینه را کاهش می‌دهد و تا ۶۰درصد باعث کاهش میزان تومور می‌شود. این نتایج بیانگر این است که اضافه‌کردن مغز‌ها به رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان و گسترش سرطان را در آینده کاهش می‌دهد. هنوز هم به آزمایشات و مطالعات انسانی بیشتری نیاز است که آیا دانه‌ها مسئولیتی در کاهش خطر ابتلا به سرطان را دارند یا نه. 

۷. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از فواید سلامتی است و یکی از موارد اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. تعدادی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که میزان بالای دریافت روغن زیتون می‌تواند باعث جلوگیری از سرطان شود. 

آنالیز حدود ۱۹ مطالعه نشان داده است که کسانی که میزان بیشتری از روغن زیتون استفاده می‌کنند خطر ابتلا و گسترش سرطان سینه و سرطان سیستم گوارشی در آن‌ها نسبت به کسانی که کمتر مصرف می‌کنند کمتر است. 

مطالعه‌ای دیگر در حوزه سرطان به این نتیجه رسید که کسانی که در مناطقی از کره زمین هستند که بیشتر از روغن زیتون استفاده می‌کنند خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها در آن‌ها کمتر می‌شود. سعی کنید که دیگر انواع روغن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید و از روغن زیتون استفاده کنید زیرا روغن زیتون دارای فواید سلامتی بسیاری است. شما می‌توانید آن را بر روی سالاد خود بریزید و یا حتی بر روی گیاهان پخته‌شده و یا سعی کنید از آن برای مزه‌دار کردن گوشت و یا ماهی استفاده کنید. 

۸. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای که به دلیل خواص سلامتی آن شناخته می‌شود. سرکومین ترکیبی فعال و شیمیایی است که خاصیت ضدالتهاب ضد اکسیداسیون و ضد سرطانی دارد. یک مطالعه که بر روی ۴۴ نفر انجام شد که مشکلی داشتند در کولون که می‌توانست منجر به سرطان شود. 

مصرف این ماده به مدت ۳۰ روز و روزانه ۴ گرم باعث شد تا تعداد توده سرطانی تا حدود ۴۰ درصد کاهش یابد. در مطالعه‌ای آزمایشگاهی مشخص شد که کاهش رشد سلول‌های سرطان کولن با گسترش سرطان در ارتباط است. 

مطالعه دیگری انجام شد و مشخص شد که زردچوبه نقش بسزایی در کشتن سلول‌های سرطانی سروگردن دارد. زردچوبه همچنین در کند کردن رشد سرطان ریه سینه و پروستات نقش دارد. برای نتیجه بهتر ۱ تا ۳ گرم از این ماده به‌صورت روزانه. از این ماده به‌عنوان ادویه استفاده کنید و به غذا بیفزایید و آن را با فلفل سیاه استفاده کنید تا جذب آن افزایش یابد. 

۹. مرکبات

خوردن مرکباتی مانند لیمو گریپ‌فروت و پرتقال با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. یک مطالعه بزرگ به این نتیجه رسیده است که کسانی که میزان بیشتری از مرکبات را استفاده می‌کنند خطر ابتلا به سرطان پیشرفته مخصوصاً گوارشی و مجاری ادراری در آن‌ها کمتر است. 

با نگاهی به ۹ مطالعه متوجه شدند که میزان بالای دریافت مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. در آخر مرور ۱۴ مطالعه نشان داد که دریافت بالا و یا حداقل سه مرتبه در هفته خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۲۸درصد کاهش داد. 

این مطالعات پیشنهاد می‌دهند که استفاده از مرکبات به‌صورت مرتب در رژیم غذایی هفتگی باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان می‌شود. توجه داشته باشید که این مطالعات شامل موارد دیگری نیستند. پس به تحقیقات بیشتری نیاز است تا تأثیر مرکبات بر روی سرطان مشخص شود. 

۱۰. بذرکتان

بذرکتان غنی از فیبر است و خواص مفیدی برای سلامت قلب دارد بذر کتان برای افزودن به رژیم غذایی بسیار سالم است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده حتی باعث کاهش رشد سرطان می‌شود و حتی باعث کشته‌شدن سلول‌های سلامتی می‌شود. 

در یک مطالعه بر روی ۳۲ زن که سرطان سینه داشتند انجام شد و به آن‌ها هر روز بیشتر از یک ماه بذر کتان داده شد. در پایان مطالعه گروهی که بذرکتان دریافت کرد میزان موارد سرطانی که باعث رشد تومور سرطانی می‌شد کاهش پیدا کرد و همچنین باعث افزایش کشته‌شدن سلول‌های سرطانی شد. 

کتان

در مطالعه‌ای دیگر بر روی ۱۶۱ مرد که سرطان پروستات داشتند انجام شد و برای درمان به آن‌ها بذرکتان داده شد آن‌ها که به این شیوه درمان شدند رشد و گسترش سرطان در آن‌ها کاهش یافت. بذر کتان غنی از فیبر است که این ماده خاصیت ضد سرطانی دارد. 

بیایید و حدود ۱۰ گرم بذر کتان را به رژیم غذایی خود بیفزایید و آن را با مصلح‌هایش ترکیب کنید و شما می‌توانید آن را بر روی ماست بریزید و یا به غذا‌های پخته بیفزایید. 

۱۱. گوجه

لیکوپن ترکیبی است که در گوجه یافت می‌شود مسئول رنگ قرمز است و خاصیت ضد سرطانی دارد. تعدادی از مطالعات به این نتیجه رسیدند که افزایش دریافت لیکوپن و گوجه می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان شود. 

مروری بر ۱۷ مطالعه نشان داد که دریافت میزان بالای گوجه خام و یا پخته و لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. مطالعه‌ای دیگر که بر روی ۴۷۳۶۵ نفر انجام شد مشخص شد کسانی که میزان بیشتری از سس گوجه استفاده کرده‌اند خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن‌ها کاهش می‌یابد. 

شما می‌توانید میزان مصرف این ماده را افزایش دهید مثلاً مصرف دوتا گوجه و یا اضافه‌کردن آن به ساندویچ سالاد سس و پاستا. هنوز هم باید به این نکات توجه داشته باشید که گوجه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود اما نباید خیلی هم به این موارد اتکا کرد. 

۱۲. سیر

ترکیبی فعال که در سیر وجود دارد آلیسین است ترکیبی که باعث کشتن سلول‌های سرطانی می‌شود بر اساس یکسری از آزمایشاتی که انجام شده است. تعدادی از مطالعات به این نتیجه رسیدند که دریافت میزان بالای سیر باعث می‌شود با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. یک مطالعه که حدود ۵۴۳۲۲۰ نفر در آن شرکت کردند به این نتیجه رسیدند که سیر پیاز و.... باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان معده می‌شود. 

مطالعه بر روی ۴۷۱ مرد نشان داد که میزان بالای دریافت سیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. مطالعه‌ای دیگر انجام شد که شرکت‌کنندگان آن میزان زیادی سیر مانند میوه و گیاهان زردرنگ و گیاهان سبز تیره و پیاز مصرف کردند این افراد خطر رشد تومور در آن‌ها کاهش یافت. 

اگرچه این مطالعه به‌صورت متمرکز بر روی سیر انجام نشد. بر اساس این یافته‌ها حدود ۲ تا ۵ گرم سیر تازه را اضافه‌کردن به رژیم غذایی به‌صورت روزانه باعث بهبود وضعیت سلامت شما می‌شود. 

۱۳. ماهی چرب

برخی از تحقیقات مشخص کرده است که استفاده از ماهی در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شود. یک مطالعه بزرگ نشان داده است که میزان بالای دریافت سیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان سیستم گوارشی در ارتباط است. 

یک مطالعه دیگر بر روی ۴۷۸۰۴۰ بزرگسال مشخص شد که خوردن بیشتر ماهی خطر ابتلا به سرطان کولن می‌شود درحالی‌که گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود. به‌خصوص ماهی چربی مانند سالمون حاوی مواد مغذی مهمی هستند مانند ویتامین دی و امگا ۳ که این مواد با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. 

ماهی3

برای مثال استفاده مرتب از ویتامین دی باعث می‌شود که از سرطان جلوگیری شود و خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد. به‌علاوه امگا ۳ موادی هستند که باعث مسدود شدن مسیر گسترش سرطان می‌شود. مصرف دو وعده از این نوع ماهی در هفته امگا ۳ و ویتامین دی باعث می‌شود که جذب مواد مغذی به حداکثر برسد. هنوز هم تحقیقات بیشتری نیاز است تا رابطه میان ماهی و کاهش خطر ابتلا به سرطان در انسان‌ها مشخص شود.