۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۰ نوع گیاه دارویی و ادویه‌ جات قدرتمند آیورودا با فواید سلامتی آنها

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۲۰
کد خبر: 560814
۱۰ نوع گیاه دارویی و ادویه‌ جات قدرتمند آیورودا با فواید سلامتی آنها

آیورودا یک سیستم پزشکی سنتی هند است. هدف آن حفظ سلامت و سلامتی با حفظ تعادل ذهن، بدن و روح و جلوگیری از بیماری به‌جای درمان آن است. برای این کار، از یک رویکرد جامع استفاده می‌شود که ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و تغییر سبک زندگی است .

به گزارش اقتصادآنلاین، گیاهان و ادویه‌جات آیورودا نیز یکی از اجزای مهم این رویکرد است. تصور می‌شود که آنها بدن شما را در برابر بیماری محافظت می‌کنند و مزایای سلامتی مختلفی از جمله بهبود هضم غذا و سلامت روان را به شما ارائه می‌دهند.

در اینجا ۱۲ نوع از گیاه ادویه‌جات آیورودا با مزایای سلامتی مورد حمایت علمی آورده شده است.

۱. آشواگاندها یا جینسینگ هندی

آشواگاندها (Withania somnifera)  یک گیاه کوچک چوبی بومی هند و آفریقای شمالی است. از ریشه و توت آن برای تولیدداروی آیورودا استفاده می‌شود. این یک آداپتوژن در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که اعتقاد بر این است به بدن شما کمک می‌کند تا استرس را به طور مؤثرتری مدیریت کند.

جنسینگ هندی

تحقیقات نشان داده است که سطح کورتیزول، هورمونی را که غدد فوق کلیوی در پاسخ به استرس تولید می‌کنند، کاهش می‌دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که آشواگاندا را با کاهش سطح اضطراب و بهبود خواب در افراد مبتلا به استرس و اختلالات اضطرابی مرتبط می‌کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که ashwagandha ممکن است رشد عضلات، حافظه و قدرت باروری مردان و همچنین کاهش سطح قند خون را افزایش دهد. بااین‌حال، برای تأیید این مزایا، مطالعات بزرگ‌تری لازم است. سرانجام، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، اگرچه مطالعات بیشتری لازم است.

۲. بوسولیا (گیاه کندر)

بوسولیا که با نام کندر هندی نیز شناخته می‌شود، از رزین درخت بوسولیا سراتا ساخته شده است. این گیاه به‌خاطر بوی تند و چوب که به‌راحتی قابل‌تشخیص است، مشهور است.

تحقیقات نشان می‌دهد که با جلوگیری از ترشح ترکیبات ایجادکننده التهاب معروف به لکوترین ها، می‌تواند به‌ویژه در کاهش التهاب مؤثر باشد.  در مطالعات لوله‌آزمایش و حیوانی، به نظر می‌رسد که کندر به‌اندازه دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی مؤثر است، بااین‌حال عوارض جانبی کمتری دارد. مطالعات انسانی کندر را به کاهش درد، بهبود تحرک و دامنه حرکتی بیشتر در افراد مبتلا به استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید مرتبط می‌دانند.

کندر

همچنین می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های دهانی و مبارزه با ژنژیویت کمک کند. علاوه بر این، آن ممکن است هضم غذا در افراد مبتلا به کولیت اولسرو و بیماری کرون و همچنین تنفس در افراد مبتلا به آسم مزمن را بهبود بخشد. 

۳.تریفالا

تریفالا یک داروی آیورودیک است که شامل سه میوه دارویی کوچک زیر است:

تریفالا

• املا (‌امبلیکا، یا گوزبری هندی)

• بیبییتاکی (‌ترمینیا بلیریکا)

• هاریتاکی (‌سحابی ترمیالیا)

مطالعات لوله آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که تریفالا ممکن است التهاب ناشی از آرتروز را کاهش دهد و همچنین از رشد انواع خاصی از سرطان جلوگیری یا محدود کند .

هم چنین آلوئه‌ورا ممکن است به‌عنوان یک مسهل طبیعی عمل کند و یبوست، درد شکم و نفخ شکم را کاهش دهد درحالی‌که فراوانی و ثبات حرکات روده را در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، تعداد محدودی از مطالعات نشان می‌دهند که دهان‌شویه حاوی‌تری فالا ممکن است تجمع پلاک را کاهش دهد، التهاب لثه را کاهش دهد و از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری کند. 

۴. برهمی

برهمی (‌باکوپا مونری)‌یک گیاه دارویی است که در طب آیورودیک کاربرد دارد. باتوجه‌به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، به نظر می‌رسد که برهممی دارای خواص ضدالتهابی قوی است که به‌اندازه NSAID‌های مشترک مؤثر است. 

برهمی

برهممی گیاهی است که به بسیاری از نام‌ها نام‌گذاری شده است. نام علمی آن است باکوپا مونیری، و به همین ترتیب اغلب از آن با عنوان "Bacopa" یاد می‌شود و غالباً با پوشش زمینی به همین نام اشتباه گرفته می‌شود.

 برهمی یک گیاه خوراکی است و گرچه بومی هند است، اما از آن زمان به مناطق گرمسیری در سراسر جهان گسترش‌یافته است. در واقع ممکن است قبلاً در مورد خواص ترمیمی و توانایی آرامش اعصاب و کمک به خواب آرام در شب شنیده باشید. مطالعات همچنین آن را به بهبود در سرعت یادگیری، توجه، حافظه و پردازش اطلاعات، و همچنین کاهش علائم اختلال نقص توجه - بیش‌فعالی (بیش‌فعالی)، مانند بی‌توجهی، تکانشگری، خود - کنترلی ضعیف و بی‌قراری پیوند می‌دهند.

 برخی مطالعات بیشتر نشان می‌دهند که برهمی ممکن است خواص سازگاری داشته باشد که به این معنی است که می‌تواند به بهبود توانایی بدن شما در مقابله با استرس و اضطراب کمک کند. بااین‌حال، قبل از اینکه نتایج قوی حاصل شوند، تحقیقات و بررسی‌ها بیشتری موردنیاز است. 

۵. زیره سبز

زیره سبز گیاه بومی مناطق مدیترانه و جنوب غربی آسیا است. این گیاه از دانه‌های گیاه زیره (‌Cuminum cyminum)‌ساخته شده است که به‌خاطر طعم زمینی، فندقی و تند متمایز خود مشهور هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که زیره سبز ممکن است فعالیت آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهد و آزاد شدن صفرا از کبد را تسهیل کند، هضم سریع و هضم چربی‌ها را تسهیل کند. تحقیقات همچنین این ادویه آیورودیک را به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (‌IBS)‌، مانند درد شکم و نفخ مرتبط می‌دانند و برای افراد که مشکل روده و گاز‌های معده دارند تجویز می‌کنند.

 همچنین ممکن است از طریق افزایش کلسترول HDL (‌خوب) و کاهش تری گلیسیرید و کلسترول LDL (‌بد) در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت کند. و به نظر می‌رسد که زیره دارای خواص ضدمیکروبی است که ممکن است خطر برخی عفونت‌های ناشی از غذا را کاهش دهد. بااین‌حال، تحقیقات و بررسی‌های بیشتری برای تأیید این موضوع موردنیاز است. 

۶. تورماریک (زردچوبه)

زردچوبه، ادویه که رنگ زرد آن مشخصه اوست و جز ادویه کاری است، یکی دیگر از درمان‌های محبوب آیورودیک است. کورکومین، کورکومین (به انگلیسی:  Curcumin) یا دی فرولوئیل متان جزء ترکیب فعال اصلی زردچوبه است، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمندی دارد. تحقیق در آزمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که آن ممکن است به طور یکسان و یا حتی مؤثرتر از برخی دارو‌های ضدالتهاب بدون تمام اثرات جانبی آن‌ها باشد.

هم چنین، زردچوبه ممکن است با بهبود جریان خون به‌اندازه ورزش و یا دارو‌های خاص دارویی به حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک کند. یک مطالعه بیشتر نشان می‌دهد که ممکن است به‌اندازه پروزاک مؤثر باشد، دارویی که معمولاً برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. علاوه بر این، ترکیبات موجود در زردچوبه ممکن است به حفظ عملکرد مغز از طریق افزایش سطوح مغزی عامل نوروتروفیک مغزی (‌BDNF)‌کمک کنند. سطوح پایین BDNF به اختلالاتی مانند آلزایمر و افسردگی مرتبط شده‌اند. 

گفته می‌شود که بیشتر مطالعات از مقدار بسیار زیادی کورکومین استفاده کرده‌اند درحالی‌که زردچوبه تنها حدود ۳ % از این ترکیب را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین مقادیر بیشتر از مقادیری که در زردچوبه یافت می‌شوند احتمالاً برای رسیدن به این فواید سلامتی موردنیاز هستند و چنین دوز‌های زیادی ممکن است باعث ناراحتی شکم شوند.

۷. ریشه شیرین‌بیان

ریشه شیرین‌بیان که بومی اروپا و آسیاست، از ریشه گیاه گلایسیریزا گلابرا می‌آید و جایگاه اصلی خود را در پزشکی آیورودا دارد.

آزمایش‌های آزمایشگاهی و انسانی نشان می‌دهد که ریشه شیرین‌بیان می‌تواند به کاهش التهاب و مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کند. همچنین به نظر می‌رسد می‌تواند گلودرد را با محافظت در برابر حفره‌های دندانی و کاندیدا بهبود بخشد.

 این ادویه آیورودا به همین ترتیب ممکن است به سوزش معده، نفخ، حالت تهوع، آروغ و زخم معده کمک کند یا آن را مدیریت کند. هنگامی‌که روی پوست قرار می‌گیرد، ممکن است علائم بثورات پوستی، از جمله قرمزی، خارش و تورم را کاهش دهد. بااین‌حال، تنها مطالعات روی این ریشه به‌طورکلی کم است و برای تأیید این مزایا، تحقیقات بیشتری لازم است.

۸. گوتوکولا

گوتوکولا (‌قنلا اسیتیکا) و یا "گیاه طول عمر" یکی دیگر از درمان‌های محبوب آیورودیک است. آن از گیاه بی‌بو با برگ‌های سبز بادبزنی شکل ساخته شده است که در داخل و اطراف آب رشد می‌کند.

یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد که مکمل‌های گوتوکولا ممکن است حافظه افراد را بعد از سکته مغزی بهبود بخشد. علاوه بر این، در یک مطالعه، افراد مبتلا به اختلال اضطراب منتشر، استرس، اضطراب و افسردگی کمتری را پس از جایگزین‌کردن دارو‌های ضدافسردگی خود با گوتو کولا به مدت ۶۰ روز گزارش کردند. 

گوتوکولا

هم چنین شواهدی وجود دارد که این گیاه ممکن است به جلوگیری از علائم کششی، کاهش واریس رگ‌ها، بهبود سریع‌تر زخم‌ها و کاهش علائم اگزما و پسوریازیس کمک کند. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری و بررسی‌ها موردنیاز است. مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که این گیاه آیورودیک ممکن است درد مفاصل را تسکین دهد اما مطالعات بیشتری برای تأیید این اثر موردنیاز است. 

۹. خربزه تلخ

خربزه تلخ (Momordica charantia) یک تاک گرمسیری است که با کدو سبز، کدو سبز، خیار و کدوتنبل هم خانواده است. این ماده اصلی در غذاهای آسیایی محسوب می‌شود و دارای مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است.

خربزه تلخ

تحقیقات نشان می‌دهد که خربزه تلخ ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کرده و باعث ترشح انسولین، هورمون مسئول پایدار نگه‌داشتن سطح قند خون شود. اگر از انسولین برای کنترل سطح قند خون خود استفاده می‌کنید، قبل از افزودن خربزه تلخ به برنامه روزانه خود، با بهداشت خود مشورت کنید تا از پایین آمدن خطرناک سطح قند خون جلوگیری کنید. 

مطالعات حیوانی بیشتر نشان می‌دهد که ممکن است سطح کلسترول تری گلیسیرید و LDL بد را کاهش دهد، اگرچه مطالعات انسانی برای تأیید این مورد لازم است.

۱۰. هل

هل که گاهی اوقات به‌عنوان "ملکه ادویه‌ها" نیز شناخته می‌شود، از دوران باستان بخشی از داروی آیورودا بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که پودر هل ممکن است به کاهش فشارخون در افراد با سطح بالا کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که استنشاق اسانس هل ممکن است باعث افزایش اکسیژن به داخل ریه‌ها در هنگام ورزش شود.

علاوه بر این، تحقیقات لوله آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که هل می‌تواند به محافظت در برابر آن کمک کند هلیکوباکترپیلوری باکتری که یکی از دلایل عمده زخم معده است، و ممکن است حداقل به میزان ۵۰ درصد از زخم معده را کاهش دهد و یا حتی آنها را ریشه‌کن کند. هنوز هم، قبل از نتیجه‌گیری قوی، لازم است تحقیقات در مورد انسان انجام شود

اقدام احتیاطی:

گیاهان و ادویه‌های آیورودیک به‌طورکلی زمانی که در مقادیری مصرف می‌شوند که به طور معمول برای تهیه و یا طعم غذا‌ها به کار می‌روند، ایمن در نظر گرفته می‌شوند. بااین‌حال، بسیاری از مطالعات که از مزایای آن‌ها حمایت می‌کنند، به طور معمول از مکمل‌ها استفاده می‌کنند که دوز‌های بسیار فراتر از آن را ارائه می‌دهند. 

تأمین چنین دوز بالایی ممکن است برای کودکان، زنان باردار یا شیرده، افراد با شرایط پزشکی شناخته‌شده، یا کسانی که دارو مصرف می‌کنند، مناسب نباشد. بنابراین، لازم است قبل از اضافه‌کردن هرگونه مکمل آیورودیک به رژیم غذایی خود با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 همچنین شایان‌ذکر است که محتوا و کیفیت محصولات آیورودیک تنظیم نشده است. برخی از آمادگی‌های آیورودیک ممکن است گیاهان و ادویه‌های آیورودیک را با مواد معدنی، فلزات ترکیب کنند و آن‌ها را به طور بالقوه مضر سازند. 

به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه اخیر نشان داد که ۶۵ % محصولات آیورودیک موردمطالعه حاوی سرب بودند، درحالی‌که ۳۲ % نیز جیوه و آرسنیک را شامل می‌شد که برخی از آن‌ها دارای غلظت‌های چندین هزار برابر بالاتر از حد روزانه ایمن بودند. مطالعه دیگری گزارش داد که تا ۴۰ % افرادی که از وسایل آیورودیک استفاده می‌کنند، سطح بالایی از سرب یا جیوه در خون خود دارند. 

بنابراین، کسانی که به تدارکات آیورودیک علاقه‌مند هستند، تنها باید آن‌ها را از شرکت‌های معتبر خریداری کنند که به طور ایده‌آل محصولات خود را توسط شخص ثالث مورد آزمایش قرار می‌دهند.

چکیده مطالب:

گیاهان و ادویه‌جات آیورودا برای قرن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از طب سنتی هند بوده است میزان فزاینده‌ای از شواهد علمی بسیاری از مزایای بهداشتی پیشنهادی آنها را پشتیبانی می‌کند، از جمله محافظت در برابر دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی؛ بنابراین، افزودن مقدار کمی از این گیاهان و ادویه‌ها ممکن است به طعم دادن به وعده‌های غذایی و تقویت سلامتی کمک کند. 

گفته شد، دوزهای زیاد ممکن است برای همه مناسب نباشد، بنابراین قبل از افزودن مکمل‌های آیورودا به رژیم مراقبت‌های بهداشتی خود، حتماً از ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود مشاوره بگیرید و به یاد داشته باشید، آیورودا یک رویکرد جامع برای سلامتی دارد که شامل فعالیت بدنی، خواب کافی، مدیریت استرس و خوردن روزانه انواع میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌شود.