۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۵ فایده کرفس برای افزودن آن به رژیم غذایی

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 560183
۵ فایده کرفس برای افزودن آن به رژیم غذایی

در میان ۱۰ ماده که کالری کمی دارند کرفس جز مواد غذایی کم کالری باشد و جز رژیم غذایی با کالری کم محسوب می‌شود. اما کرفس ترد و پفکی دارای تعداد زیادی فایده سلامتی است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، اکنون به پنج فایده کرفس می‌پردازیم که می‌تواند شمارا قانع کند تا آن را به رژیم غذایی خود بیفزایید و برخی از دستور تهیه‌های آسان آن.

کرفس منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که سلول‌ها و رگ‌های خونی و اعضا را از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. کرفس شامل ویتامین سی بتاکاروتن و فلاوانوئید است. اما حداقل ۱۲ آنتی‌اکسیدان مازاد در یک‌تکه از آن وجود دارد. این ماده همچنین منبعی شگفت‌آور از عناصر غذایی گیاهی است که این مواد تا حد زیادی التهاب را می‌کاهد و به هضم کمک می‌کند و کمک به سلول‌های بدن و رگ‌های خونی و عضو‌های بدن.

کرفس التهاب را کاهش می‌دهد

التهاب شدید می‌تواند منجر به بسیاری از بیماری‌ها شود مانند آرتروز و پوکی‌استخوان. کرفس و دانة کرفس تقریباً ۲۵ ترکیب ضدالتهاب دارد که از بدن در برابر التهاب محافظت می‌کند.

کرفس کمک‌کننده هضم است

درحالی‌که سرشار از مادة آنتی‌اکسیدان است و همچنین مواد ضدالتهاب که از مجاری گوارشی محافظت می‌کنند. کرفس فواید ویژه‌ای برای شکم دارد. پکتین بر پایة پلی‌ساکارید موجود در کرفس شامل ترکیباتی مانند آپیومن است که این باعث کاهش زخم معده و بهبود شرایط آستر معده می‌شود.

کرفس

ترشحات معده را متعادل می‌کند در آزمایشات حیوانی. حدود ۹۵ درصد کرفس را آب تشکیل داده است به علاوة فیبر. تمام این‌هایی که ذکرشده باعث می‌شوند که سیستم گوارش مرتب و سالمی داشته باشید.

کرفس منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است به همراه شاخص گلیسمی پایین

شما پس از خوردن کرفس از داشتن ویتامین‌های آ کا سی و مواد معدنی موجود در آن مانند پتاسیم و فولات لذت خواهید برد. همچنین کرفس میزان سدیم پایینی دارد. علاوه بر این کرفس شاخص گلیسمی پایینی دارد این بدان معناست که تأثیر آن بر روی قند خون بسیار کند است.

کرفس خاصیت قلیایی کردن دارد

کرفس با مواد معدنی مانند منیزیم آهن و سدیم بر روی غذا‌های اسیدی تأثیر دارد. نه برای تذکر این نکته که مواد معدنی برای عملکرد بدن ضروری هستند.

نکاتی درباره خریداری و نگهداری کرفس

ساقه‌های محکم: به دنبال کرفس‌هایی باشید که ساقه‌های صاف و محکم دارند. آن‌ها باید به‌راحتی بشکنند وقتی خمشان می‌کنید نه اینکه خم شوند.

برگ‌های ترد: برگ‌های کرفس باید ترد و تازه باشند. طیف رنگی برگ‌های کرفس باید بین سبز کم‌رنگ تا روشن باشد و نباید کرفس‌هایی که لکه‌های زرد و قهوه‌ای دارند خرید.

کرفس را دقیقاً قبل از پختن و یا خوردن خرد کنید تا مواد مغذی آن حفظ شود. اگر کرفس را خرد کنید و آنها را نگه دارید حتی برای چند ساعت آنگاه مواد مغذی خود را از دست می‌دهد.

آن را بخارپز کنید: بخارپز کردن کرفس باعث می‌شود که هم خوشمزه‌تر باشد و هم مواد مغذی در آن بمانند.

سعی کنید کرفس را بین حدود پنج تا هفت روز بخورید: خوردن کرفس بین پنج تا هفت روز باعث می‌شود که شما از حداکثر سودمندی مواد مغذی آن لذت ببرید.

برگ‌های آن را بخورید: برگ‌های کرفس را دور نریزید. برگ‌های کرفس جایی است که بیشترین کلسیم پتاسیم و ویتامین سی در آنهاست. چون نمی‌شود این برگ‌ها را نگه داشت سعی کنید تا برگ‌های کرفس را یک تا دو روز پس از خرید مصرف کنید.

علاوه بر تمام این سودمندی‌هایی که گفته شد کرفس یک گیاه همه‌کاره است شما می‌توانید آن را خام یا پخته بخورید حتی می‌توانید آن را سرخ کنید و یا در سوپ بریزید و حتی می‌توانید از آن آبمیوه بگیرید. همچنین کرفس را هم می‌توان پخت و هم می‌توان بخارپز کرد.

دستور پخت‌های کرفس، سعی کنید با این دستورها از کرفس لذت ببرید

سوپ کرفس خامه‌ای

یک سوپ لطیف و خوشمزه این سوپ خیلی سریع هم آماده می‌شود.

کرفس

¼ پیمانه کره

۱ پیاز زرد کوچک که به‌خوبی خرده شده باشد

۲ پیمانه کرفس که به‌خوبی خرده شده است

۱ سیر بزرگ که له شده باشد

۱/۳ پیمانه آرد

۱۱/۲ پیمانه آب مرغ

۱۱/۲ پیمانه شیر کامل

۱ قاشق‌چای‌خوری نمک

½ قاشق‌چای‌خوری شکر

۱/۸ قاشق‌چای‌خوری فلفل سیاه

کره را در یک ظرف روی حرارت متوسط آب می‌کنیم. پیازها را می‌پزیم همچنین کرفس و سیر را حدود پنج تا هفت دقیقه. به آنها آرد اضافه کنید و یک دقیقه‌ای پخته می‌شود. به آن آب مرغ و شیر اضافه کنید تا نرم و لطیف شود. حرارت را افزایش دهید. بعد حرارت را تا متوسط کاهش دهید بعد مواد باقی‌مانده را به آن بیفزایید.

به آن نمک اضافه کنید تا مزه‌دار شود.

سالاد کرفس با ترب کوهی و ریشة کرفس

این دستور تهیه و این ترکیب با کرفس بسیار خوشمزه است و یک سالاد استاندارد است.

یک ریشة کرفس متوسط

۱۰ ساقة کرفس نازک و خردشده

½ پیمانه برگ کرفس

یک پیاز کوچک نازک به‌صورت حلقه‌ای خردشده

یک قاشق‌چای‌خوری لیمو

۱ قاشق‌چای‌خوری ترب کوهی آماده‌شده

½ پیمانه روغن زیتون

۱ پیمانه برگ جعفری

نمک

فلفل سیاه تازه

پوست ریشه کرفس را بکنید و آن را نصف کنید و سپس عود فرنگی به دونیمه نازک تبدیل کنید. نیمة دیگر را به‌اندازه چوب کبریت خرد کنید. ریشة کرفس را با ساقة کرفس ترکیب کنید و به آن لیمو و ترب کوهی بیفزایید. ادویه‌هایی مانند فلفل و نمک بعد شروع کنید به ترکیب کردن آنها و اجازه دهید این ترکیب حدود ۱۰ دقیقه استراحت کند. درحالی‌که روغن واب لیمو بریزید و سپس بانمک و فلفل مزه‌دار کنید.