۰ نفر

این پروتئین در بدن مانع از لخته شدن خون می شود

۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰
کد خبر: 558623
این پروتئین در بدن مانع از لخته شدن خون می شود

آترواسکلروز یک بیماری مزمن است که مسئول ایجاد حملات قلبی و سکته مغزی است و بنابراین شایع‌ترین علت مرگ در سراسر جهان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،آترواسکلروز در درجه اول ناشی از رسوب کلسترول مضر و تجمع سلول‌های التهابی در دیواره داخلی عروق است که متعاقباً منجر به تجمع پلاک‌های آترواسکلروتیک می‌شود.

به گزارش  السومریه نیوز، بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nature منتشر شد، محققان سوئیس از دانشگاه‌های وین و لوزان با همکاری همکاران خود از دانشگاه کمبریج انگلستان دریافتند که پروتئینی به نام "A Prolacing Inducing Ligand (APRIL-APRIL")) محافظت اساسی در برابر تشکیل پلاک‌های آترواسکلروتیک را فراهم می‌کند.

aHR0cDovL2JleXRvb3RlLmNvbS9pbWFnZXMvc3Rvcmllcy9oZWFsdGgvaGUzNDU3LmpwZw__

با استفاده از مدل‌های حیوانی، محققان دریافتند که حذف APRIL تصلب شرایین را در موش‌ها تشدید می‌کند و همچنین می‌توانند نشان دهند که تزریق آنتی بادی‌های خنثی کننده APR محافظتی در برابر تصلب شرایین است.

در این زمینه دیمیتروس ژیانتولاس نویسنده اول تحقیق می‌گوید: "فرضیه اصلی ما این بود که توانایی APRIL در تنظیم خواص لنفوسیت‌های B - که نقش اساسی در تصلب شرائین دارند - در برابر تشکیل پلاک‌های آترواسکلروتیک محافظت می‌کند، اما این فرضیه اشتباه بود؛ بنابراین ما به یکی دیگر از ویژگی‌های غیر ایمونوژنیک "آوریل، که خاصیت اتصال آن به پروتئین به اصطلاح (پرلیکان) است" متوسل شدیم.

نویسندگان دریافتند که APRIL به مقدار زیاد توسط خود شریان‌ها تولید می‌شود و به پروتئین پرلیکان، مولکول بزرگی که در لایه داخلی شریان‌ها جدایی ناپذیر است، متصل می‌شود.

قبلاً ثابت شده بود که پروتئین "پرلیکان" باعث رسوب کلسترول مضر در دیواره رگ‌های خونی می‌شود، اما مطالعه جدید ثابت کرد که پروتئین "APR" قادر به کاهش پروتئین "پرلیکان" و در نتیجه جلوگیری از توسعه تصلب شرایین در موش هاست.

نویسندگان همچنین اهمیت پروتئین APR را در بیماری عروق آترواسکلروتیک در انسان با استفاده از روش‌های مختلف، که توسط پاسکال اشنایدر محقق ارشد در دانشگاه لوزان و یکی از نویسندگان این مطالعه توسعه یافته است، مورد مطالعه قرار دادند.

با تجزیه و تحلیل بیش از ۳۰۰۰ نمونه بیمار، دانشمندان توانستند نشان دهند که سطح خون nc-APRIL خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را پیش بینی می‌کند.

این پیش بینی یک نشانه قوی است که اتصال آوریل به پروتئین پرلیکان نقش مهمی در بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از آترواسکلروتیک یا تصلب شرایین در انسان دارد.