۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سلامت مغز، غذای مغز، تأثیر منفی قند بر مغز

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 537052
سلامت مغز، غذای مغز، تأثیر منفی قند بر مغز

مغز بیش از هر عضوی در بدن انسان انرژی استفاده می‌کند و گلوکز منبع اصلی سوخت آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین، در مغز، قند اضافی هم مهارت‌های شناختی و هم کنترل خود را مختل می‌کند. برای بسیاری از افراد، داشتن کمی قند اشتیاق بیشتر را تحریک می‌کند.

شکر اثر شبه دارویی در مرکز مغز دارد. غذاهای شیرین - همراه با غذاهای شور و چرب - می‌توانند اثرات مشابه اعتیاد در مغز انسان ایجاد کنند که باعث ازبین‌رفتن کنترل خود، پرخوری و افزایش وزن بعدی می‌شود.

شکر

در انسان‌های اولیه، این محرک آن‌ها را به سمت غذاهای غنی از کالری سوق داد که در زمان کمبود غذا به زنده ماندن کمک می‌کرد. اما اکنون این انگیزه ابتدایی به اپیدمی‌های چاقی و دیابت کمک می‌کند. ویژگی‌های رفتاری و عصبی بیوشیمیایی سو مصرف مواد و پرخوری کاملاً مشابه است و ایده اعتیاد به مواد غذایی در بین دانشمندان در حال گسترش است.

در انسان‌ها مشخص شده است که غذاهای پر قند خون مناطقی از مغز را که با پاسخ پاداش مرتبط است فعال کرده و احساس گرسنگی شدیدتری را در مقایسه با غذاهای کم گلیسمی تحریک می‌کنند. غذاهایی که باعث افزایش بیشتر گلوکز در خون می‌شوند، باعث ایجاد اعتیاد در مغز می‌شوند.

اندازه‌گیری چگونگی تبدیل برخی غذاها به قند در بدن - برای آزمایش این روند و دریافت که خوردن یک وعده غذایی با گلیسمی بالا باعث فعالیت بیشتر مغز در مناطق درگیر در رفتار خوردن، و.... است.

 اعتیاد به قند

 مطالعات در مورد فعالیت مغز شواهدی را ارائه داده است که این ایده را تغییر می‌دهد که پرخوری سیستم پاداش مغز ما را تغییر می‌دهد که بیشتر باعث پرخوری می‌شود.

 آیا شکر واقعاً اعتیادآور است؟

 مقادیر بیشتری از شکر موردنیاز است تا به همان سطح پاداش برسد. مطالعات نشان می‌دهد که پرخوری منجر به کاهش پاداش و اعتیاد به‌تدریج در حال بدتر شدن به غذاهای کم مواد مغذی غنی از قند، نمک و چربی می‌شود.

شیرین کننده

غذاهای شیرین می‌توانند اعتیادآورتر از کوکائین باشند. اگرچه تحقیق روی حیوانات انجام شده است، محققان دریافتند که شیرینی شدید حتی در افراد حساس به مواد مخدر و افراد معتاد می‌تواند از پاداش کوکائین فراتر رود.

چگونه شکر بر حافظه تأثیر می‌گذارد؟

در سراسر بدن، قند اضافی مضر است. حتی یک مورد افزایش گلوکز در جریان خون می‌تواند برای مغز مضر باشد، در نتیجه عملکرد شناختی کند و حافظه و توجه کم می‌شود. مصرف زیاد قند باعث التهاب در مغز می‌شود و منجر به مشکلات حافظه می‌شود.

خبر خوب این است که این آسیب التهابی ناشی از قند ممکن است دائمی نباشد. کاهش مصرف قند و مکمل اسیدهای چرب امگا 3 و کورکومین باعث بهبود حافظه فعال می‌شود.

 شکر بر روحیه تأثیر دارد؟

 شکر بر روحیه نیز تأثیر می‌گذارد. بر اساس یک مطالعه تصویربرداری از مغز، در جوانان سالم، توانایی پردازش احساسات با افزایش گلوکز خون به خطر می‌افتد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 احساس غم و اضطراب را در هنگام افزایش قند خون حاد (افزایش قند خون) گزارش کردند. ارتباط قند و افسردگی - تجزیه و تحلیل مصرف رژیم غذایی و خلق‌وخوی فرد در مطالعه - نشان داد که میزان بالاتر مصرف قند با بروز افسردگی بیشتری همراه است.

قند و شکر