۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهداشت کودکان، ترس از پزشک، فرزند پروری

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۴۳
کد خبر: 528636
بهداشت کودکان، ترس از پزشک، فرزند پروری

بسیاری از بچه ها از این که به دکتر مراجعه کنند مضطرب هستند و یک ویزیت عادی می تواند به یک بحران بزرگ تبدیل شود.

هنگامی که کودک شما از مراجعه به پزشک می ترسد

به گزارش اقتصادآنلاین، بخش عمده ای از این ترس این است که بچه ها نمی دانند چه چیزی در انتظار آنهاست. آنها از آمپول زدن می ترسند (کی هست که نترسه؟)، و در تخیلشان فکر می کنند که هر چیزی باعث صدمه زدن به آنها خواهد شد.

به گفته روانشناسان کودک، والدین می توانند با توضیح در مورد اینکه قرار ملاقات با پزشک چگونه خواهد بود، به فرزندان خود در کنترل اضطراب کمک کنند. هرچه با جزییات بیشتری توضیح داده شود، اضطراب کودک کمتر خواهد شد.

با کودک خود صحبت کنید

از کودک خود علت عصبی بودن او را بپرسید و به او فرصت دهید تا نگرانی های خود را بیان کند. اگر کودک شما می گوید: "من می ترسم"، به او کمک کنید تا دقیقاً بفهمد که چه چیزی دلیل احساس ناراحتی اش است.

اگر آنها نمی توانند دلیل ترس خود را مشخص کنند، در این پروسه آنها را همراهی کنید و از آنها بخواهید هنگامی که چیزی بنظرشان ترسناک می رسد شما را از ادامه دادن  متوقف کنند.

احساسات فرزند خود را تأیید کنید

به عنوان والدین کودکی که از مراجعه به پزشک می ترسد، بطورغریزی اولین کاری که انجام می دهید این است که به او اطمینان دهید جای هیچ نگرانی نیست. در حالی که هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد، مطمئن شوید که فرزند شما احساس می کند که حرفش شنیده می شود.

با تأیید احساسات آنها شروع کنید و به آنها بفهمانید که شما احساسشان را درک می کنید. یکی از تجربیات خود در مورد  زمانی که عصبی بودید و اینکه چگونه به آن غلبه کردید را با او در میان بگذارید.

قول هایی را ندهید که نمی توانید به آنها عمل کنید

اگر فرزندتان از شما می پرسد، "آیا قرار آمپول بزنم؟"، حقیقت را به او بگویید.

مطالعات نشان می دهد کودکانی که انتظار آمپول را ندارند خیلی بیشتر از کودکانی که فرصت آماده کردن خود را داشتند ناراحت می شوند.

همچنین، اصراری نداشته باشید تا قول دهید که آمپول هیچ دردی ندارد. درعوض، در مورد آنچه که می دانید و نمی دانید روراست باشید. تأکید کنید که با مراجعه به پزشک سلامت می مانیم;  و افراد سالم نیاز کمتری به مراجه به پزشک دارند.

به کودک خود چیزی بدهید که به آن علاقه دارد

اگر فرزند شما بداند که بعد از ملاقات با پزشک قرار است کاری سرگرم کننده با هم انجام دهید، احتمالا ترس کمتری خواهند داشت. با این حال، این تصور را برای آنها ایجاد نکنید که اگر شجاع نباشند، پاداشی هم دریافت نمی کنند.

موضوع این است که به فرزند خود چیزی بدهید که برای دفعه بعدی هم اشتیاق نشان دهد، نه اینکه او را پاداش دهید یا تنبیه کند. فراموش نکنید که به آنها بگویید هنگام ترک مطب پزشک چقدر خوب عمل کردند.

وقتی همه موارد دیگر با شکست روبرو می شوند

برخی از کودکان دچارلاتروفوبیا هستند که ترسی غیر منطقی از پزشکان و بیمارستان هاست. آنها نه تنها فقط از ملاقات دکتر مضطرب هستند، بلکه در حد مرگ از آنها می ترسند.

در این موارد، روش درمانی راهی است که می تواند به کودک کمک کند تا علت فوبیا را شناسایی کرده و در نهایت بر آن غلبه کند.

شما می خواهید فرزندتان با پزشک خود ارتباط مثبتی برقرار کند. پس با این نکات ترس آنها را کاهش و اعتماد آنها را افزایش دهید.