۰ نفر

آخرین وضعیت قیمت‌ها در خانه‌های کم‌متراژ؛

سکته معاملات در بازار مسکن

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷
کد خبر: 409600
سکته معاملات در بازار مسکن

در روزهای پایانی دی‌ماه، حال و هوای این روزهای بازار مسکن آن‌گونه که فعالان بازار می‌گویند، از سردرگمی و بلاتکلیفی خریداران حکایت دارد؛ تا جایی که حتی از عبارت سکته معاملاتی نیز صحبت می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، گزارش های رسمی از میزان معاملات مسکن در تهران حاکی از آن است که رکود همراه با کاهش قیمت همچنان ادامه دارد. در آذرماه معاملات مسکن نسبت آبان‌ماه افزایش یافت، اما نمی‌توان این افزایش را به خروج از رکود تعبیر کرد؛ اگرچه میزان معاملات در تهران در سطح بسیار کمی قرار دارد.

در آذرماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۹.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در شرایطی است که میانگین قیمت مسکن در آذرماه با رشد ۴۱.۶ درصدی همراه بود؛ به طوری که هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی به طور متوسط با قیمت ۱۳.۵ میلیون تومان به فروش رفت.

افزایش معاملات مسکن در آذرماه در حالی اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد تقاضای مصرفی در بازار حاضر شده است. حضور تقاضای مصرفی در بازار، شرط اصلی حرکت به سمت خروج از رکود خواهد بود و به طور قطع تقاضای سرمایه‌ای یا سوداگرانه به تنهایی نمی‌تواند بازار مسکن را به تحرک وا دارد. به همین دلیل به باور فعالان بازار مسکن، نمی‌توان رشد معاملات آدرماه را بی‌ارتباط با حضور تقاضای مصرفی دانست.

سکته معاملات در بازار مسکن

در این فضا و در روزهای پایانی دی‌ماه، حال و هوای این روزهای بازار مسکن آن‌گونه که فعالان بازار می‌گویند، از سردرگمی و بلاتکلیفی خریداران حکایت دارد؛ تا جایی که حتی از عبارت سکته معاملاتی نیز صحبت می‌شود.

شواهد حاکی از آن است که متقاضیان خرید مسکن در حال حاضر در میان انبوه قیمت‌های نجومی و معدود فایل‌های زیرقیمت دچار سردرگمی شده؛ تا جایی که عنوان می‌شود وضعیت کنونی شباهت بسیاری به وضعیت بلاتکلیف ماه‌های اسفند و اردیبهشت دارد.

به باور آنها، فضای اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده که هم‌اکنون بازار مسکن در حالت کما قرار گیرد و خرید و فروش به یک‌باره نزدیک به صفر شود. اگرچه تحلیلگران بازار مسکن عنوان می‌کنند با آرام شدن فضا، آرامش به بازار مسکن نیز باز خواهد گشت.

آخرین قیمت‌ها در بازار مسکن

با وجود این شرایط، گروه بسیار محدودی از خریداران مسکن که به‌دنبال تبدیل به احسن کردن واحد مسکونی خود هستند، تمایل دارند در همین وضعیت تقاضای خود را در بازار بالفعل کنند.

گزارش‌ها از بازار مسکن در میان خانه‌های کم‌متراژ حاکی از آن است که یک خانه ۶۰ متری با ۱۵ سال ساخت در منطقه تهران‌پارس، خیابان استخر با قیمت ۱۳ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. در منطقه قیطریه، اندرزگو یک خانه ۵۷ متری با ۱۵ سال ساخت هر مترمربع ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رود. در بزرگراه محلاتی، مخبر شمالی یک خانه ۴۸ متری با ۱۲ سال ساخت هر مترمربع ۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است.

از سوی دیگر، یک خانه ۵۰ متری با ۱۵ سال ساخت در میدان رازی، نرسیده به وحدت اسلامی با قیمت هر مترمربع ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. در منطقه نیروهوایی یک خانه ۵۰ متری با ۱۲ سال ساخت با قیمت هر مترمربع ۱۲ میلیون تومان دیده می‌شود. همچنین در منطقه پیچ‌شمیران، کفایی‌امانی هر مترمربع یک خانه ۴۸ متری با ۱۲ سال ساخت ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قیمت دارد.

پیش‌بینی وضعیت آتی بازار مسکن

در این میان، پیش‌بینی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک از وضعیت مسکن در آینده این‌گونه است: بازار مسکن در حال حاضر وارد فاز رکود غیرتورمی شده و پیش‌بینی این است که این وضعیت تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ دوام بیاورد.

به اعتقاد حسام عقبایی، رکود حاکم بر بازار مسکن در سال جاری طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی درخصوص این‌که ریزش قیمت‌ها در بازار ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟ عنوان می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها تا نیمه اول سال آینده ادامه یابد و بازار مسکن هنوز برای کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها جا دارد.

وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است: تحولات اخیر قیمت مسکن در تهران متاثر از سایر مولفه‌های اقتصادی‌ دانست. به گفته محمد اسلامی، ما موتور محرکه مسکن و عمران را دنبال می‌کنیم، به طوری که افزایش تولید باید کمک کند قشر متوسط و پایین بتوانند مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.