۰ نفر

آمار مسکن مهر بدون متقاضی نصف شد

موج گرانی مسکن در اطراف تهران/ افزایش تا ۵۰۰درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق

۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 373951
موج گرانی مسکن در اطراف تهران/ افزایش تا ۵۰۰درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق

با وجودی که رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف پایتخت معمولا با فاصله زمانی از این کلانشهر رخ می‌دهد، طی یک سال اخیر قیمت مسکن در برخی مناطق اطراف تهران تا ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قیمت مسکن در پردیس حدود ۵۰۰ درصد، در پرند حدود ۲۰۰ درصد و در هشتگرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد نسبت به قبل از نوسانات بازار مسکن افزایش یافته که در مواردی از میانگین رشد قیمت مسکن تهران نیز فراتر رفته است. البته قیمت خانه در تهران نسبت به سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۱۵ درصد رشد کرده و شواهد گویای توقف رشد قیمت در کلانشهر تهران است. با لحاظ این واقعیت که معمولا رشد قیمت در شهرهای اطراف پایتخت با فاصله زمانی از شهر مادر رخ می‌دهد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که قیمت مسکن در دو شهر پرند و هشتگرد معقول است اما در پردیس حباب دارد.

پردیس از ۱۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان

در حال حاضر محدوده قیمت مسکن مهر در پرند با توجه به زمان تحویل آن بین ۸۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان است؛ در حالی که حدود یک سال و نیم قبل سقف قیمت‌ها تا ۷۰ میلیون تومان بود. در هشتگرد نیز هم‌اکنون قیمت واحدهای معمولی مسکن مهر بین ۷۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان است و در بعضی واحدهای بزرگ متراژ به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. این ارقام تا حدود یک سال قبل ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان بود. در پردیس اما وضعیت متفاوت است. با این‌که بعد از ایجاد حباب قیمتی در پردیس، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته و دیگر از نرخ‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان خبری نیست، هم‌اکنون بر اساس متراژ، موقعیت و زمان تحویل، قیمت‌ها از ۱۵۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومان است؛ در حالی که حدود دو سال پیش رقم‌ها ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بود.

در فاز ۱۱ پردیس شروع قیمت واحدهای یک سال تحویل از ۱۶۰ میلیون تومان، واحدهای شش ماه تحویل از ۲۰۰ میلیون تومان تا ۳۴۰ میلیون به اضافه ۴۰ میلیون تومان وام بانکی است. واحدهای تحویلی هم ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. در فاز ۸ نیز در مواردی قیمت به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. با توجه به نزدیکی پردیس به تهران و تکمیل زیرساخت‌های این شهر طی یک سال اخیر تقاضا برای مسکن آن افزایش یافت که به رشد قیمت منجر شد.

با این حال در ماه‌های گذشته بسیاری از اقشار مجبور شدند به دلیل فاصله قیمتی که بین قیمت مسکن در کلانشهرهای تهران و کرج با مجموعه شهرهای اطراف آنها وجود ایجاد شده به شهرهای اقماری مهاجرت کنند. بررسی های میدانی حاکی از آن است طی یک سال اخیر جمعیت بعضی از شهرهای اطراف تهران و کرج به طور محسوسی افزایش یافته است.

رشد قیمت خانه در کلانشهرها تاثیر خود را بر افزایش قیمت مسکن مهر نیز گذاشته است. با وجودی که ۵۵ هزار و ۹۹ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در کشور وجود دارد که یکی از دلایل آن به  نبود خدمات و زیرساخت‌ها مربوط می‌شود، اما بخشی از این خالی ماندن از پایین بودن توان متقاضیان نشات می‌گیرد. به طور مثال در خوزستان ۷۰۰۰ مسکن مهر فاقد تقاضا است که به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن، به دلیل عدم نیاز نیست، بلکه رشد نامناسب تورم موجب شده تسهیلات موجود نیز پاسخگوی قدرت خرید مردم نباشد.

آمار مسکن مهر بدون متقاضی نصف شد

تعداد واحدهای بدون تقاضای مسکن مهر در شهریورماه سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱۰ هزار مورد بود. این در حالی است که دولت روحانی شروطی را که دولت گذشته برای تحویل مسکن مهر گذاشته بود برداشت و قوانین تسهیل شده بود، اما استقبال زیادی صورت نگرفت. تا این‌که از اواخر سال ۱۳۹۶ قیمت مسکن در کلانشهرها روند صعودی به خود گرفت و متقاضی برای خرید مسکن در شهرهای اطراف افزایش پیدا کرد. حالا بعد از دو سال تعداد واحدهای بدون مشتری مسکن مهر به نصف رسیده است.

طبق آخرین آمار از مجموع دو میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۶ واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۴۳۲ واحد تحویل شده و ۳۶۸ هزار و ۶۴۴ واحد باقیمانده است. کل واحدهای آماده تحویل فاقد خدمات زیربنایی ۱۶۵ هزار و ۶۲۶ واحد، کل واحدهای دارای مشکلات حقوقی شامل ۹۱ هزار و ۵۶۱ واحد، کل واحدهای فاقد متقاضی ۵۵ هزار و ۹۹ واحد و کل واحدهای باقیمانده در تعهد دولت شامل ۵۶ هزار و ۴۳۸ واحد است. حسن روحانی، رییس‌جمهور دستور داده که مسکن مهر تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

مجموعه شهری تهران و کرج جمعاً دارای ۵۸ شهر هستند. طبق سرشماری ۱۳۹۵ جمعیت شهر تهران هشت میلیون و ۶۹۳ هزار نفر و جمعیت کرج یک میلیون و ۵۹۲ هزار نفر اعلام شده است. نکته جالب این‌که بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ جمعیت کرج ۲۲ هزار نفر کاهش یافته است. پس از این دو کلان شهر، پرجمعیت‌ترین شهرهای اطراف به ترتیب اسلامشهر دارای ۴۴۸ هزار نفر، شهریار ۳۰۹ هزار نفر، قدس ۳۰۹ هزار نفر، ملارد ۲۸۱ هزار نفر، گلستان ۲۳۹ هزار نفر، پاکدشت ۲۳۶ هزار نفر و قرچک ۲۳۱ هزار نفر هستند.

اسفندماه سال گذشته که با جهش سنگین قیمت مسکن در تهران، لواسان و کرج مواجه شدیم، در پاکدشت، ورامین، قرچک، پرند، هشتگرد، فردیس، ملارد و حتی بعضی مناطق اسلامشهر می‌شد با بودجه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان آپارتمان یا خانه حیاط‌دار قدیمی خریداری کرد. اما شواهد گویای آن است که طی پنج ماه اخیر در این مناطق نیز قیمت‌ها روند صعودی داشته است.