۰ نفر

اقتصاد آنلاین از بازار مسکن گزارش می‌دهد؛

بازار آپارتمان‌های کوچک داغ است/ رشد قیمت مسکن از تورم سبقت می‌گیرد؟

۳ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳
کد خبر: 239757
بازار آپارتمان‌های کوچک داغ است/ رشد قیمت مسکن از تورم سبقت می‌گیرد؟

گزارش میدانی از بنگاه‌های معاملات املاک نشان از آن دارد که از ابتدای سال جاری تاکنون، بازار آپارتمان‌های با متراژ پایین گرم‌تر بوده است و اکنون زمان مناسبی برای خرید مسکن است.

آخرین آمار منتشر شده از معاملات مسکن پایتخت حاکی از رشد 12.4درصدی تعداد معاملات در 9ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، اما مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن این رشد را نشانه پایان دوره رکود این بخش و آغاز فصل رونق نمی‌دانند.

بنا بر جدیدترین گزارشى که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از معاملات مسکن شهر منتشر کرد، طی آذرماه 1396 در شهر تهران 17 هزار و 985 قرارداد خرید و فروش امضا شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 20.2 و 52.4 درصد افزایش نشان می‌دهد و نشان از این است که بازار از رکود مطلق خارج شده و می توان انتظار داشت که تا پایان سال جاری روند معاملات از رشد بیشتری برخوردار شود.

از سوی دیگر بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان دهنده افزایش قیمت مسکن در آذر ماه سال جاری بوده است، به طوری که متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در شهر تهران طی آذرماه سال جاری 4 میلیون و 966 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4 و 13.6درصد افزایش یافته است.  

البته مشاوران املاک بر این باورند که قیمت مسکن از اوایل سال جاری روند صعودی در پیش گرفته اما مردم این تغییر قیمت را به تازگی احساس کرده‌اند.

همچنین متوسط قیمت مسکن پایتخت در 9ماهه ابتدای امسال 4میلیون و 651هزار تومان بوده که افزایش 7.4درصدی را نسبت به 9ماهه سال 1395 نشان می‌دهد.

یک مشاور املاک در منطقه نازی آباد با اشاره به اینکه  از سال 85 تا 88 به علت طرح های زودبازده و وام های کلانی که به این طرح‌ها داده می‌شد مسکن در رکود بود، ادامه داد: در سال 90 شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت بودیم که تا سال 92 ادامه داشت اما از سال 92 تا 95 هم  رکود در بخش مسکن حاکم شد اما از اواخر سال گذشته تا کنون شاهد تحرکاتی در معاملات مسکن هستیم.

یک فعال حوزه ساخت و ساز در منطقه یوسف آباد نیز با اشاره به رشد قیمت مسکن در سال جاری، افزایش قیمت جواز مسکن و اضافه شدن هزینه نظام مهندسی به سایر هزینه ها را از جمله دلایل بالا رفتن قیمت‌ها عنوان می کند.

به گفته او برخی از خانه‌های کلنگی که سال گذشته با 150 میلیون تومان جواز ساخت می‌گرفتند امسال باید 600 میلیون تومان برای دریافت جواز پرداخت کنند.

یک مشاور دیگر در منطقه سعادت آباد نیز ضمن تایید افزایش قیمت‌ها، معتقد است که افزایش قیمت دلار و کاهش نرخ بهره های بانکی اگرچه تاثیر چشمگیری در قیمت‌ها نداشته اما تاثیر روانی آن موجب شده که انتظار افزایش قیمت در بین فروشندگان و خریداران شکل بگیرد و می توان انتظار داشت که  رشد قیمت مسکن از نرخ تورم سبقت بگیرد.

برخی نیز  افزایش قیمت مصالح ساختمانی  را از عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت مسکن عنوان می‌کنند  و بر این باورند که افزایش قیمت خانه های نوساز بر قیمت خانه‌های قدیمی نیز موثر است به طوری که در برخی مناطق خانه های کلنگی با قیمت متری 17 میلیون تومان هم معامله شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بررسی میدانی از بازار خرید و فروش مسکن نه تنها نشان می دهد که قیمت ها رو به افزایش است بلکه مشاوران بر این باورند که اکنون زمان مناسبی برای خرید مسکن است و در واقع خرید ملک در این مقطع زمانی به نفع خریداران خواهد بود.