۰ نفر

در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد؛

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با مقامات عراقی دیدار کرد

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 616654
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با مقامات عراقی دیدار کرد

علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد که در نایروبی کنیا در حال برگزاری است با وزیر محیط زیست کشور عراق دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این دیدار جاسم العزیز حَمَدی – وزیر محیط زیست کشور عراق با اشاره به دیدارهایش از ایران و مذاکره در خصوص اثرات تغییر اقلیم در ایران و منطقه، بحث مین زدایی و جلوگیری از گسترش بیابان داشته است، اظهار کرد: همکاری های خوب و درک مشترک از مسائل داریم اما متاسفانه همکاری ها مثل قبل نیست و باید پیشرفت داشته باشد. عراق یکی از کشورهای بسیار آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی در دنیا شناخته شده و درخصوص گرد و غبار، امنیت آب، خشکسالی، بیابانزدایی و مین زدایی نیاز به مذاکره دوجانبه است. 

وی افزود: تغییرات اقلیمی باعث ایجاد تابستانهای بسیار آزاردهنده به ویژه در جنوب عراق  شده است. چهل میلیون مین کاشته شده در عراق مشکلات زیادی در حوزه های حمل و نقل و تجارت ایجاد کرده است.

به گفته وزیر محیط زیست عراق، چهل درصد مرزهای عراق تحت اشغال داعش بوده و حمایت شهید سلیمانی و شهید ابومهندس بسیار تأثیر گذار بوده است. 
وی با اشاره به عضویت خود در کمیته ملی انرژی های تجدیدپذیر، گفت: در تأمین انرژیهای پایدار و تجدید پذیر در بخش خصوصی و نیز در صنابع تولید پنلهای خورشیدی، تنوع زیستی، تثبیت خاک و مدیریت پسماند می توان همکاری کرد.

وزیر محیط زیست عراق با تشکر از ایجاد کمربند سبز در مسیر کربلا، تصریح کرد: در جنوب عراق حل مشکل امنیت آب، موضوعی انساندوستانه و اثر آن فرامرزی است که لازم است ایران از کشور و مردم عراق در آن ناحیه حمایت کند. 

در این دیدار، علی سلاجقه – معاون رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت سلامت انسانی و تأثیر آن بر سلامت محیط زیست و همچنین تأکید دین مبین اسلام به حفظ منابع طبیعی، گفت: هشت سال جنگ تحمیلی باعث بروز خسارات بسیاری بر هر دو کشور شد اما با حضور حاج قاسم، نشان داده شد که چگونه دو کشور می توانند با همیاری و همکاری و مودت، مسائل و مشکلات خود را حل کنند. 

وی با اعلام آمادگی برای همکاری در همه مسائل محیط زیستی مورد اشاره طرف عراقی، اظهار کرد: ما می توانیم کمیته های موضوعی برای همکاری تشکیل دهیم. متاسفانه در کشورهای همسایه سرچشمه های دجله و فرات دچار تغییرات ورودی آب شده و سه کشور ایران، عراق و سوریه را دچار مسائل محیط زیستی کرده است. در حقوق بین المللی نیز مسائل و روش های شفافی برای حل این مسائل وجود ندارد. 

سلاجقه تصریح کرد: دیپلماسی آب و محیط زیست برای ما حائز اهمیت است. برداشت شن و ماسه در عراق و خشک شدن هورالعظیم مشکلات بسیاری برای معیشت و سلامت مردم ایجاد کرده است. در سال 86 و 96 تفاهم نامه های همکاری در این زمینه داشتیم که امیدورام بروزرسانی و اجرا شود. 

وی در ادامه گفت: آنچه که در مسیر شلمچه و  بصره و همچنین کربلا و نجف انجام شده نشان از خواست و اراده ایران دارد و ما تصور می کنیم این اقدامات را برای مردم خودمان  انجام می دهیم. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان ایرانی تجربیات بسیار خوبی در حوزه انرژی های نو و تجدیدپذیر دارند. در خصوص تالابها و منابع آب نیز با تجربه هستیم و می توانیم به شما کمک کنیم. 

سلاجقه با ابراز امیدواری برای به حداقل رسیدن آتش سوزیهای هورالعظیم و کاهش آلودگی های ناشی از آن، گفت: در مهار بیابان زایی و گرد وغبار، ایران رتبه اول را در جهان دارد. اقدامات سریع و اضطراری در دو سال اخیر در خوزستان برای جلوگیری از گسترش گرد و غبار انجام گرفته و نقشه های گرد و غبار در کشورهای همسایه را شناسایی کرده ایم. 

وی افزود: در پنجاهمین سالگرد یونپ قرار داریم که همزمانی آن با پنجاهمین سال تأسیس سازمان محیط زیست را باید به فال نیک گرفته و برای گرامیداشت آن فعالیتهایی انجام داد. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: امیدوارم روابط محیط زیستی از مهمترین بخش های روابط دوجانبه باشد. امیدواریم شما را خردادماه در مراسم پنجاهمین سال تأسیس سازمان حفاظت محیط زیست و هفته محیط زیست ملاقات کنیم. همچنین قصد داریم نشستی با حضور وزیران محیط زیست کشورهای اسلامی و همسایه برگزار کنیم که به امید دیدار شما در آن نشست هستیم.