۰ نفر

جزییات سیزدهمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه عصر

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 618702
جزییات سیزدهمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه عصر

بیست و هشتمین نشست علنی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه 17 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف  رییس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 16 و 20دقیقه و با حضور 177 نفر از نمایندگان آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه 1401 کل کشور در دستورکار قرار دارد.

مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد/ ثبت ماهانه حقوق نمایندگان و مدیران مجلس در سامانه سازمان امور استخدامی

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با الحاق یک جزء به بند (الف) تبصره 20 این لایحه با 200 رأی موافق، 14 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در این نشست احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان پیشنهاد دهنده جزء الحاقی مذکور گفت: مجلس انقلابی در طول دو سال فعالیت خود کارهای بزرگی انجام داد، کما اینکه قانون راهبردی رفع تحریم ها که امروز مذاکره کنندگان در وین براساس آن با قدرت در مقابل مستکبران ایستاده اند و از حقوق ملت دفاع می کنند، همچنین قانون جهش تولید مسکن در راستای تولید سالانه یک میلیون مسکن که دولت شروع کرده است و قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، قانون مالیات بر خانه های لوکس و قانون تسهیل در فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و کارهای بزرگ از جمله قوانین مهمی است که در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم یادآور شد: علی رغم اینکه مجلس انقلابی تا ساعت 22 و 30 به بررسی لایحه بودجه می پردازد، اما مخالفان مجلس کارشکنی کرده و سعی می کنند مجلس را به حاشیه ببرند، چرا که نمی خواهند در رسیدگی به مشکلات مردم موفق باشد، اما مردم واقف هستند که نمایندگان چه در حوزه انتخابیه و چه در صحن، برای رفع مشکلات آنها تلاش می کنند، لذا امروز مخالفان مسئله حقوق نمایندگان را نیز بهانه کرده اند تا دوباره مجلس را به حاشیه ببرند.

براساس جزء الحاقی به بند (الف) تبصره 20 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- مجلس مکلف است حقوق نمایندگان و مدیران مجلس را برای نظارت عموم مردم ، به طور شفاف و ماهیانه در سامانه سازمان امور استخدامی کشور قرار دهد.

حمایت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان‌ها از محل قانون بودجه

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (سه شنبه 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با  الحاق بندی به تبصره (19) این لایحه با 116 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی به تبصره (19) آمده است: دولت مجاز است نسبت به حمایت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری مدظله العالی در استان‌ها از جمله راه آهن غرب و پالایشگاه آناهیتا از محل قانون بودجه یا جابجایی اعتبارات یا هر محل دیگر یا تسهیلات داخلی و خارجی با رعایت قوانین اقدام نماید.

همچنین نمایندگان مجلس با 161 رأی موافق، 24رأی مخالف و 5رأی ممتنع از مجموع 210نماینده حاضر در جلسه با تصویب تبصره (19)  موافقت کردند.

مصوبه مجلس برای انضباط مالی دولت؛ پرداخت حقوق و مزایا در صورت ثبت اطلاعات مذکور در سامانه یکپارچه

 نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (سه شنبه 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با  در جزء (1) بند (الف) تبصره (20) این لایحه موافقت کردند.

در جزء (1) بند (الف) به تبصره (20) آمده است: به­ منظور ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و ایجاد انضباط مالی، پرداخت هرگونه حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر به تمامی کارکنان دستگاههای اجرائی موضوع ماده(29) قانون برنامه ششم توسعه از جمله کلیه شرکت‌های دولتی که نام آنها در پیوست شماره (3) این قانون ذکر شده است شامل شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، صرفاً براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه نظام اداری(کارمند ایران) و به ذی‌نفع نهائی(موضوع سامانه یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی) انجام می‌گیرد.

درج اطلاعات در سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران) هیچ‌‌گونه حقی برای استخدام و به‌کارگیری اشخاص ایجاد نمی‌کند.

آیین‌نامه اجرائی این جزء به پیشنهاد سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ثبت اطلاعات برای دستگاه‌های زیر مجموعه مقام معظم رهبری منوط به اذن معظمٌ‌له است.

دستگاه های اجرایی بدون مجوز سازمان برنامه امکان به کارگیری نیروی انسانی را ندارد

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای (ب)، (ج)، (د)، (هـ) و (و) تبصره 20 ماده واحده این لایحه در خصوص منابع انسانی دولت موافقت کردند.

بند ب تبصره 20 این لایحه به شکل زیر اصلاح شد:

ب- تمام اختیارات دستگاههای اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه از جمله کلیه دستگاهها و شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و دستگاههای اجرائی که دارای مقررات خاص اداری و استخدامی می‌باشند درخصوص استخدام و به کارگیری نیروی انسانی به استثنای وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و دستگاه های مندرج در ماده 66 قانون محاسبات عمومی کشور، در سال‌ 1401 موقوف‌الاجراء می‌شود. هرگونه استخدام و به کارگیری نیروی انسانی در تمام دستگاههای اجرائی مذکور، صرفاً بر اساس مجوز صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و أخذ تأییدیه از سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر پیش‌بینی بار مالی در قانون است.

در بند ج تبصره 20 ماده واحده این لایحه آمده است: به منظور بالابردن بهره وری نیروی انسانی و جلوگیری از افزایش اندازه دولت، سازمان اداری و استخدامی کشور مجاز است نیروهای رسمی، ثابت و پیمانی مازاد دستگاههای اجرائی را به صورت بین دستگاهی، درون استانی و بین استانی جایابی نموده و منتقل کند. از این رو دستگاههای اجرائی مشمول ماده(5) قانون خدمات کشوری موظفند فهرست اسامی نیروهای مازاد خود را در سامانه‌ای که سازمان اداری و استخدامی به این منظور ایجاد می‌کند، ثبت کنند.

مرکز آموزش مدیریت دولتی باتوجه به صلاحیت شغل و شاغل، برنامه‌های توانمندسازی و بهسازی برای افراد مازاد و آماده به خدمت را برگزار می‌کند تا در صورت کسب شایستگی‌های لازم، مجدداً در بدنه دولت بکار گرفته شوند.

هرگونه درخواست دستگاهها برای جذب و بکارگیری نیروی جدید منوط به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر عدم وجود نیروی متناسب در سامانه مذکور است. دستورالعمل این بند توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به دستگاهها ابلاغ می‌شود.

د- حذف شد.

براساس بند هـ تبصره 20 ماده واحده این لایحه؛ آیین‌نامه‌های اجرائی مورد نیاز این قانون در مواردی که مدت خاصی پیش­بینی نشده است حداکثر ظرف سه‌‌ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه می­شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در بند و تبصره 20 ماده واحده این لایحه آمده است: اجرای احکام مندرج در این ‌قانون مربوط به سال 1401 است.

کارکنان مشمول قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران رسمی می‌شوند

 

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (سه شنبه 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، به دنبال پیشنهاد محمدحسین فرهنگی با اصلاح بند الحاقی (1) به تبصره (20) با 145 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی اصلاح شده تبصره (20) آمده است: حکم بند (د) تبصره (20) قانون بودجه 1400 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

1- تبدیل وضعیت آنها به معنای ارتقاء جایگاه شغلی آنها نمی باشد.

2- شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی وابسته با دولت نیز مشمول این حکم می‌شوند.

3- کسانی که تا پایان سال 99 حداقل در آن دستگاه مشغول به کار باشند مشمول این قانون می‌گردند.

4- افراد مشمول این حکم شرایط عمومی و صلاحیت عمومی مرتبط را داشته باشند.

در بند (د) تبصره (20) قانون بودجه 1400 نیز آمده است:  در راستای اجرای بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه، ‌دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند، نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی کلیه‌ی مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که با عناوین مختلف در ‌دستگاه‌های موضوع قانون مذکور شاغل هستند و رابطه شغلی آنها به صورت پیمانی، قرارداد انجام کار معین یا شرکتی می‌باشد و یا از محل اعتبارات جاری و تبصره ماده (۳۲) و ماده (۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و اعتبارات طرح‌های عمرانی و یا سایر عناوین از جمله حاکمیتی و تصدی‌گری موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (۴۵) قانون مدیریت خدمات کشوری خدمت نموده و یا می‌نمایند با طی مراحل گزینش با رعایت تبصره (۲) بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ به صورت استخدام رسمی اقدام نمایند. اعتبار مورد نیاز این حکم از محل ردیف ۸۸ – ۵۵۰۰۰۰ به مبلغ پنج هزار میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در اختیار ‌دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

مسؤولیت حُسن اجرا و نظارت براین قانون به عهده سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور، بنیادشهید و امور ایثارگران، سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و عالی‌ترین مقام ‌دستگاه‌های ذی‌ربط می‌باشد.

اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای بهسازی راه های روستایی و طرح های هادی روستایی

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با الحاق یک بند به ماده واحده این لایحه با 166 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی؛

30 هزار میلیارد ریال از اعتبار مربوط به واردات خودرو در سال 1401 (موضوع بند الحاقی یک تبصره 7) به طور مساوی به بهسازی راه های روستایی و طرح های هادی روستایی اختصاص می یابد.

حمایت مجلس از ورزش همگانی؛ موافقت پارلمان با تأمین اعتبارات لازم برای حوزه ورزش و ازدواج جوانان

 نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (سه شنبه 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، به دنبال پیشنهاد احمد راستینه با الحاق یک بند به ماده واحده این لایحه با 144 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در این بند الحاقی آمده است: دولت مکلف است 27% درصد از کل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزش به ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص دهد. این مبلغ در ردیف‌های مربوط به وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش در بودجه سنواتی پیش بینی می‌شود و پس از مبادله موافقتنامه در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد.

تبصره 1- این اعتبار فقط در استان‌ها هزینه می‌گردد.

تبصره 2- پرداخت هرگونه وجهی از بودجه کل کشور به هر شکل و به هر نحو به ورزش حرفه‌ای ممنوع است و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است.

تبصره 3- از مجموع عوارض و مالیات 9 درصدی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده قبل از توزیع آن منابع بین ذینفعان مبلغ مورد نظر این ماده کسر خواهد شد.

تبصره 4- دولت مکلف است یک پنجم از منابع درآمدی ماده 94 و یک پنجم از منابع درآمدی ماده 72 این قانون را برای ازدواج و اشتغال جوانان به عنوان سهم وزارت ورزش مطابق بودجه سنواتی پیش‌بینی و هزینه نماید.

مجوز مجلس به وزارت راه برای واردات ۴ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی پیشنهادهای الحاق به ماده واحده لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با پیشنهاد البرز حسینی در خصوص واردات ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موافقت کردند.

بند الحاق به ماده واحده لایحه به شرح زیر است:

به وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور) اجازه داده می شود در صورت موافقت هیات دولت به تعداد 4 هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مورد نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل کشور را که دارای استانداردهای روز بوده و عمر کمتر از 5 سال داشته باشد از محل منابع در اختیار و فاینانس داخلی و خارجی با پرداخت حقوق ورودی تعیین شده توسط دولت وارد کشور نماید.

۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فناوری های نوین استفاده از آب های جوی اختصاص یافت

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با پیشنهاد الحاق یک بند به ماده واحده این لایحه با 153 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی؛

به دولت اجازه داده می شود نسبت به ایجاد سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جوی در زیرمجموعه وزارت نیرو براساس اساسنامه ای که تا پایان خردادماه 1401 به پیشنهاد وزارت نیرو به تصویب هیات وزیران برسد اقدام نماید. این سازمان مجاز خواهد بود با بهره مندی از درآمدهای اختصاصی و کمک دولت نسبت به انتقال و به کارگیری فناوری های نوین به منظور بهبود شرایط آبی کشور در مناطق مستعد اقدام نماید. اعتبار موردنیاز برای ایجاد راهبری تامین و بهره برداری از تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز در سال 1401 از محل منابع جدول شماره 22 موضوع جزء بند ی تبصره یک این قانون و با جابه جایی مصارف پیش بینی شده به تشخیص وزیر نیرو در سقف 5 هزار میلیارد ریال پرداخت خواهد شد. همچنین از تاریخ تشکیل دستگاه اجرایی طرح باروری ابرها به شماره پرونده 131002001 این سازمان خواهد بود. در سال 1401 کمک های دولت از محل ردیف متفرقه 5100001  جدول شماره 9 این قانون پرداخت و در سال آینده ردیفی مستقل برای این سازمان پیش بینی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این مصوبه اظهار داشت: به نمایندگان پیشنهاد دهنده تاکید کردیم از آنجاییکه ایجاد یک سازمان جدید خلاف برنامه است، همین طور وزیر نیرو نیز پذیرفته است این کار در ذیل وزارت نیرو انجام شود لذا این مصوبه موجب گسترش سازمان در وزارت نیرو نخواهد شد و درآمد اختصاصی نیز در آن نیست و رأی مجلس براین اساس بوده است و این را رعایت خواهیم کرد.

پایان بیست و هشتمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی یکشنبه ۲۲ اسفندماه برگزار می‌شود

محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 17 و 35 دقیقه به صدا درآورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی مجلس روز یکشنبه (22 اسفندماه) ساعت 7:45 با ادامه دستورکار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

بررسی لایحه بودجه سال 1401 پس از بیست و هشت جلسه به اتمام رسید. این گزارش برای بررسی به شورای نگهبان ارسال می شود.