۰ نفر

در گفت‌وگو با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی شد؛

تامین بودجه صداوسیما از محل حق بیمه با هدف فرهنگ سازی؟! / شرکت های بیمه ای اعتراض دارند

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۲۳
کد خبر: 593757
تامین بودجه صداوسیما از محل حق بیمه با هدف فرهنگ سازی؟! / شرکت های بیمه ای اعتراض دارند

یک نماینده مجلس گفت: سهم ۵۰۰میلیارد تومانی صداوسیما و هلال ‌احمر از حق بیمه‌ های شخص ثالث در بودجه، اتفاق جدیدی نیست و قرار است صرف فرهنگ سازی برای کاهش حوادث شود.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که در دست بررسی مجلس است، ۵۰۰میلیاردتومان از محل حق‌بیمه‌های شخص ثالث به صداوسیما و هلال‌احمر تخصیص داده شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی اخیرا با انتقاد از این رویکرد در لایحه بودجه سال آینده گفته است متاسفانه بیمه شخص ثالث به جای اینکه به مجروحان برسد صرف بخش‌های دیگر می‌شود.

سلیمانی این اقدام را افزایش حق بیمه و دست در جیب مردم کردن دانسته که از سوی دیگر با گران شدن بیمه، منجر به فرار از بیمه می‌شود.

در همین رابطه، احسان ارکانی، عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مبلغ تخصیص داده شده در بودجه از حق‌بیمه‌ها، برای بحث فرهنگ‌سازی جهت کاهش تصادفات است. براساس قانون، شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذاران موظف هستند؛ نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا برای کاهش هزینه‌های پرداختی خود هزینه‌ای را صرف فرهنگ‌سازی و آموزش کنند. زیرا از این مسیر تصادفات و حوادث کاهش خواهد یافت.

اردکانی

وی افزود: بنابراین در مصوبات پیش‌بینی شده که شرکت‌های بیمه‌ای درصد ناچیزی از منابع درآمدی خود را  برای جلوگیری از رشد بیشتر تصادفات و حوادث، صرف فرهنگ‌سازی بکنند.

ارکانی با اشاره به اینکه، براساس بررسی‌ها این هزینه‌های تاثیر بسیار خوبی در کاهش حوادث سال‌های اخیر داشته است، ادامه داد: با وجود اینکه تعداد خودروهای ما به شدت افزایش یافته اما تصادفات روند کاهشی داشته است.

این نماینده خاطرنشان کرد: در مجموع این کار به نفع خود شرکت‌های بیمه است؛ زیرا اینگونه هزینه پرداختی آنها برای خسارت کاهش پیدا کرده و سودشان نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته ارکانی، این ردیف سال‌های قبل نیز در بودجه وجود داشته و تغییر چندانی نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به اعتراضات شرکت‌های بیمه‌ای به پرداخت این هزینه‌ها، بیان کرد: شرکت‌های بیمه‌ای اعتقاد دارند که سازمان صداوسیما و هلال‌احمر باید فرهنگ‌سازی و ساخت برنامه‌های آموزشی را به طور رایگان انجام دهند. از طرفی این دستگاه‌ها نیز همواره تاکید کردند که امکان ساخت این برنامه‌ها را بدون اینکه منابعی برای آن در نظر گرفته شود را ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: اصل این موضوع در جهان پذیرفته شده و منطقی است. حتی در کشورهای دیگر خود شرکت‌های بیمه پیشنهاد می‌دهند بخشی از درآمدشان را برای فرهنگ‌سازی تخصیص بدهند؛ زیرا اگر حوادث کم شود، درآمدشان افزایش خواهد یافت.