۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

ابرتورم در کمین اقتصاد ایران / نتیجه افزایش حقوق ها تورم چند صد درصدی است

۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
کد خبر: 584753
ابرتورم در کمین اقتصاد ایران / نتیجه افزایش حقوق ها تورم چند صد درصدی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت ونزوئلا به خیال خودش و برای بهبود معیشت مردم، دست به افزایش حقوق زد ولی نتیجه‌ای آن چیزی جز تورم ۳۰۰ و ۴۰۰ درصدی نبود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش دستمزد کارکنان دولتی گفت: افزایش دستمزد کارکنان دولتی باعث افزایش پایه پولی و به تبع آن افزایش تورم می‌شود. در حال حاضر درآمدهای مالیاتی که از مردم دریافت می‌شود کفاف حتی یک درصد از حقوق کارکنان را نمی‌دهد.

مرحبا ضمن تاکید بر اینکه دولت منابع کافی برای افزایش دستمزد کارکنانش را در اختیار ندارد گفت: به هر حال برای افزایش پایدار هزینه‌های دولت باید منابع درآمدی پایدار نیز در نظر گرفته شود، آن هم نه درآمد‌های سرمایه‌ای مانند نفت. 

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره لزوم پرداخت هزینه‌های جاری دولت از طریق افزایش درآمد‌های مالیاتی افزود: تا زمانی که منابع پایدار مانند مالیات وجود ندارد، دولت چگونه می‌خواهد حقوق کارکنان خود را افزایش دهد؟

وی در ادامه با اشاره به خطرات افزایش حقوق بی حساب و کتاب کارکنان دولت گفت: اگر بنا باشد دولت پول بدون پشتوانه خلق کرده و همین‌طور به صورت اعتباری حساب‌های مردم شارژ شود و به آن‌ها حقوق پرداخت شود، نتیجه چیزی فراتر از تورم‌های فعلی خواهد شد؛ بلایی که دقیقا در ونزوئلا رخ داد و دولت آن کشور به خیال خودش برای بهبود معیشت مردم، حقوق پرداختی را چندین برابر کرد و نتیجه‌ی آن تورم 300، 400 درصدی شد.