۰ نفر

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

آموزش و پرورش به ۱۹۰هزار معلم جدید نیاز دارد/ امکانات دانشگاه فرهنگیان در برخی مناطق در حد صفر است

۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲
کد خبر: 477235
آموزش و پرورش به ۱۹۰هزار معلم جدید نیاز دارد/ امکانات دانشگاه فرهنگیان در برخی مناطق در حد صفر است

احمد حسین فلاحی با اشاره به نیاز وزارت آموزش و پرورش برای استخدام 190هزار معلم جدید گفت: با توجه به محدود بودن ظرفیت دانشگاه فرهنگیان مجلس به دنبال استفاده از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌هایی چون پیام نور برای تربیت معلمان و استخدام آنها است.

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛ نماینده مردم همدان در خصوص اینکه آیا دانشگاه فرهنگیان ظرفیت لازم برای تربیت همه معلمان مورد نیاز کشور را دارد؟ گفت: در حال حاضر یک چنین ظرفیتی در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد اما برای جبران این کمبود، برخی تصمیمات بسیار مهم در کمیسیون اخذ شده که جزئیات آنها به زودی رسانه‌ای می‌شود. بر اساس این تصمیمات تازه، قرار است از ظرفیت‌های خالی سایر دانشگاه‌های کشور برای تربیت معلم و دبیر استفاده شود تا به نیاز آموزش و پرورش برای استخدام 190هزار نیروی جدید،پاسخ داده شود.

احمدحسین فلاحی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا معنای صحبت های شما این است که وظایف دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم، قرار است به سایر دانشگاه ها محول شود، گفت: به هیچ وجه قرار نیست، تکالیف دانشگاه فرهنگیان به سایر دانشگاه ها منتقل شود، چرا که رسالت این دانشگاه، تربیت معلم برای سیستم آموزشی کشور است.از طرف دیگر باید قبول کرد، دانشگاه فرهنگیان با مشکلاتی چون، کمبود فضای آموزشی، نداشتن کادر علمی مناسب، فقدان پرسنل متخصص، کمبود بودجه و ...روبه رو است. بنابراین به نظر می‌رسد تا زمان بالا بردن توان لجستیکی، بودجه‌ای و سخت‌افزاری دانشگاه فرهنگیان باید از ظرفیت‌های سایر دانشگاه‌ها برای تدریس و در نهایت استخدام نیروهای جدید استفاده شود.

او در بیان اینکه چرا قبل از تصویب قانون، اقدام به تامین نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه فرهنگیان نشد، گفت: متاسفانه با وجود اهمیت بالای این دانشگاه، طی سالهای اخیر با دید منفی به آن نگاه شده است. امکانات دانشگاهی که قرار است وظیفه تربیت معلمان به عنوان مهمترین ارکان رشد و توسعه کشور را به عهده بگیرد در برخی مناطق در حد صفر است. در بسیاری از استان‌ها حتی ساختمانی برای پردیس‌های دانشگاه وجود ندارد. طبیعی است که با یک چنین وضعیتی نمی‌توان توقع داشت که دانشگاه فرهنگیان به همه مطالبات کشور در حوزه تربیت معلم پاسخ دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در واکنش به این کمبودها از  ماده 28، بازنشسته ها، معاونان، دفترداران و...برای تدریس به دانش آموزان استفاده می‌کند. در حال حاضر کمبود حداقل 190هزار معلم در کشور وجود دارد. کمبود 190هزار معلم، عدد کمی نیست و سطح کیفی آموزش کشور را با دچار نزول می‌سازد. چنانچه برای حل این مشکل یک برنامه‌ریزی عاجل صورت نگیرد، اثرات مخربی در آموزش و پرورش کشور ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به پرسش دیگری که به غیر از دانشگاه فرهنگیان کدام دانشگاه های کشور قرار است برای تربیت معلم و دبیر به کار گرفته شوند، گفت: اگر در شرایط فعلی به اسامی این دانشگاه‌ها اشاره کنم، حاشیه ایجاد می‌شود. بعد هم لابی‌های متعددی در مجلس برای تغییر لیست و احیانا جابه جایی دانشگاه‌ها انجام می شود. اما برخی دانشگاه‌ها مثل پیام نور که کرسی‌های خالی فراوانی دارند یا اینکه پردیس‌های پر هزینه و بلا استفاده‌ای دارند و...از جمله بخش هایی هستند که می توان از ظرفیت های خالی آنها به نفع دانشگاه فرهنگیان بهره برد.

مصائب خانواده ها در استفاده از سامانه شاد

احمد حسین فلاحی در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به مشکلات خانواده ها و دانش آموزان در استفاده از شاد گفت: بسیاری از اشکالاتی که در خصوص شبکه شاد از سوی معلمان، دانش آموزان و خانواده ها مطرح می شود، ایرادات درستی است. بر اساس همین مطالبات هم کمیسیون آموزش بارها از وزیر آموزش و پرورش دعوت کرد تا درباره راهکارهای ارتقای سطح آموزش آنلاین کشور بحث و تبادل نظر کند. این انتقاد وارد است که در طول تعطیلات تابستانی باید این باگ‌ها شناسایی و برنامه‌ریزی برای حل آنها در دستور کار قرار می‌گرفت که البته چنین نشد.

نماینده مردم همدان افزود: بخشی از مشکلات به نوپا بودن سامانه و بخش دیگر به دلیل جمعیت بالای دانش آموزان عضو این سامانه است. در حال حاضر بیش از 11میلیون دانش آموز از شاد استفاده می‌کنند، درحالی که بر اساس اعلام مسئولان، این سامانه حداکثر ظرفیت سرویس‌دهی به 9میلیون نفر را دارد. بنابراین در حال حاضر سامانه به 2میلیون نفر بیش از ظرفیت حداکثری خود سرویس میدهد. طبیعی است که این حجم بالا در نهایت اثر خود را بر کیفیت نهایی سامانه می گذارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش همچنین گفت: بخش دیگری از اشکالات شبکه شاد، مرتبط با سرعت پایین سامانه است. البته این مشکلات در مناطقی از کشور که زیرساخت های ارتباطی  مطلوب‌تری دارند، کمتر مشاهده می شود اما در مناطق دیگری که سرمایه گذاری خوبی نشده، گزارش‌های بیشتری از مشکلات ارتباطی شاد گزارش می شود. به گونه ای که اساسا آموزش آنلاین را با اخلال مواجه کرده است. به زودی با دعوت از وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش، تلاش خواهد شد این مشکلات پیگیری و منتقل شود.