۰ نفر

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم؛

مجلس مخالفتی با فعالیت پیام رسان‌ها ندارد/ در بودجه۱۴۰۰ باید ردیف‌های ویژه‌ای برای اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شود

۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰
کد خبر: 463297
مجلس مخالفتی با فعالیت پیام رسان‌ها ندارد/ در بودجه۱۴۰۰ باید ردیف‌های ویژه‌ای برای اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شود

احمد حسین فلاحی در واکنش به برخی اخبار حاشیه‌ای در خصوص مخالفت مجلس یازدهم با فعالیت پیام رسان‌های خارجی به این نکته اشاره می‌کند که مجلس با فعالیت پیام رسان‌ها نه تنها هیچ مخالفتی ندارد بلکه معتقد است یکی از ملزومات اصلی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی طبقات کمتر برخوردار، همین ابزارهای نوین ارتباطی هستند. نماینده مردم همدان در عین حال تاکید می‌کند اما هر ابزار رسانه‌ای فراگیری باید ذیل نظارت‌های قانونی قرار داشته باشد تا آسیبی از این منظر به کشور وارد نشود.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری با اشاره به رویکرد مجلس در خصوص ابزارهای نوین ارتباطی از جمله پیام رسان‌ها می‌گوید: برخی اخبار حاشیه‌ای که این روزها در خصوص تصمیم مجلس برای محدوسازی پیام رسان‌های خارجی مطرح می‌شود، واقعیت ندارد. یک نماینده مجلس، ایده‌ای در خصوص نظارت بیشتر بر روی پیام رسان‌های خارجی داشته و آنرا در قالب یک طرح مطرح کرده است، نه هیچ مصوبه‌ای در خصوص آن وجود دارد و نه اساسا کلیت مجلس موافقتی درباره آن داشته اند و هنوز یک ایده مقدماتی است.

فلاحی با اشاره به این واقعیت که هیچ عقل سلیمی مخالف پیشرفت نیست، تاکید کرد: قطعا با شبکه‌های مجازی و پیام رسان‌ها هیچکس از جمله نمایندگان مخالفتی ندارند. اینها ابزارهایی هستند که هم می‌توان از آن استفاده مثبت داشت و هم اینکه استفاده‌های نادرستی  از آنها کرد. کسی هم در این خصوص که ابزارهای مجازی امروز در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی ، آموزشی و...نیاز کشور است، شک ندارد. اما باید توجه داشت سکه پیام رسان‌های خارجی یک روی مخرب دیگر هم دارد که نمی توان و نباید از آنها غفلت کرد. نمی توان انکار کرد که برخی مشکلات اجتماعی و امنیتی در اثر فعالیت‌های غیر متعارف این پیام رسان‌ها در کشورمان ایجاد شده است. رویکرد کلی نمایندگان ناظر به این ضرورت‌های نظارتی افزونتر است تا مشکلاتی از این رهگذر متوجه کشور نشود.

نماینده مردم همدان با اشاره به اینکه حتی کشورهای توسعه یافته هم امروز از ضرورت نظارت بر این شبکه‌ها صحبت می‌کنند، گفت: باید بدانیم که هیچ کشوری افکار عمومی خود را یکسره در اختیار ابزارهایی قرار نمی دهد که نظارتی روی آن ندارد. حتی مکرون رییس جمهوری فرانسه به عنوان لیبرال ترین کشور جهان می‌گوید که باید فضای مجازی را تحت نظارت قرار دهیم، این امر نشان می‌دهد که لیبرال ترین کشور دنیا هم حاضر نیست بدون نظارت افکار عمومی خود را در اتمسفر این کانال‌ها رها کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: به هرحال مجلس به هیچ عنوان مخالف شبکه‌های پیام رسان نیست، اما معتقدیم اگر از ظرفیت‌های داخلی کشور در حوزه‌های ارتباطی و فناورانه حمایت درستی صورت بگیرد، می‌توانند در یک فضای رقابتی توجه کاربران را به خود جلب کنند. در شرایطی که تلگرام 1800 مهندس آی تی دارد؛ پیام رسان‌های داخلی با 2 مهندس و امکانات محدود قدم‌های بلندی برداشته اند که اگر از آنها حمایت شود باز هم می‌توانند منشا تاثیرگذاری بیشتر شوند.

فلاحی در پاسخ به این پرسش که به هرحال بخش قابل توجهی از فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان و کسب و کار خرد در بستر این شبکه‌ها انجام می‌شود و محدودسازی آنها طور مستقیم اقتصاد و معیشت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: اقتصاد دانش بنیان یعنی اینکه عرضه علم بطور مستقیم به بازار تجارت صورت بگیرد؛ یعنی به جای اینکه از مسیرهای واسطه ای، مسیر علم و ایده تا بازار طی شود، سازوکاری مستقیم میان این دو گزاره ایجاد می‌شود تا سطح بهره وری و رشد ارتقا پیدا کند. امروز تجارت علمی در دنیا یک تجارت معمول است و ایران هم برنامه ریزی‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است تا بتواند از این رویکردهای نوین اقتصادی بهره ببرد.

نماینده مردم همدان در ادامه خاطرنشان کرد: تا به امروز بیش از 65هزار شرکت دانش بنیان در کشور ثبت شده که از این تعداد تنها 6هزار شرکت دانش بنیان در مسیر فعالیت‌های اجرایی قرار گرفتند که این روند باید تسریع شود. به تعبیری دیگر شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم کشور هستند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: معتقدم باید در بودجه سال 1400 ردیف‌های ویژه‌ای برای دانش بنیان‌ها و صندوق‌های نوآوری و شکوفایی دیده شود. البته پارک‌های علم و فناوری در برخی استان‌ها بیشتر فعال هستند و در برخی استان‌ها کمتر فعالند. مجلس برای پیگیری دقیق موضوع یک فراکسیون را با عنوان فراکسیون اقتصاد دانش بنیان تشکیل داده تا مطالبات فعالان این بخش بصورت دقیق و متمرکز دنبال شود.