۰ نفر

لزوم توجه بیشتر به رفع گرفتاری‌های معیشتی مردم

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۷
کد خبر: 376635
لزوم توجه بیشتر به رفع گرفتاری‌های معیشتی مردم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال ۱۵۱هزار میلیارد تومان در بودجه کسری داریم و این فشار کمی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، الیاس حضرتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری شهرستان اسلامشهر اظهار کرد: امسال با کسری بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی که در بودجه کشور داریم، اگر دولت بتواند با همین درآمد تنها حقوق کارمندان و بازنشستگان را پرداخت کند خیلی هنر کرده و این فشار کمی بر کشور نیست.

وی با اشاره به کاهش درآمد نفتی دولت افزود: درآمد نفتی دولت بر پایه فروش یک و نیم میلیون بشکه بسته شده در حالی‌که این درآمد به فروش بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است و باید با راهکاری درآمد نفتی کشور به صفر برسد، درآمد کشور باید بر پایه‌های دیگری متمرکز شود.

حضرتی گفت: کاهش فروش نفت یک فرصت است باید تهدید فعلی را به یک فرصت تبدیل کنیم، دولت باید بتواند اقتصاد و بودجه را بر اساس درآمد صفر نفت ببندد و صنعت پیشرفته و الکترونیکی را مستقل کند، اگر اراده‌ها و همت‌ها و توجه و اعتقادات و باورها بر این اساس قرار گیرد می‌توانیم معبرهای جدید درآمدی را باز کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این تهدیدها یک فرصت تاریخی است تاکید کرد: باید بتوانیم از این تهدیدها استفاده کنیم، اصلاح ساختار بودجه ۹۸ هم در همین مسیر پیش می‌رود، در سطح منطقه و جهان با اقداماتی که انجام شده تا کنون یک غرور ملی و اعتماد به نفس جدید و جدی به سمت ملت ایران تزریق شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم که با تدابیر هوشمندانه مقام معظم رهبری و تصمیمات مجلس شورای اسلامی و دولت و همه نهادها بتوانیم از این مقطع ویژه و حساس و پر فشار از مشکلات و کمبودها با ظرافت و تدابیر کارساز عبور کنیم و گره گشای مشکلات از وضعیت معیشت و زندگی مردم غیور ایران اسلامی شویم. 

حضرتی با اشاره به برخی دستاوردهای مذاکرات برجام بیان کرد: با مذاکرات برجام می‌شد مسیری را برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی و اعتبار سیاسی و بین المللی در خارج از کشور به دست آورد و سرعت حل مسائلی که ما در منطقه و در برابر دشمنان اصلی داریم، افزایش داد. 

وی تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات ما توانستیم فضای ملتهب سیاسی حاکم بر منطقه را به سمتی پیش ببریم که آمریکایی‌ها در انزوا قرار گیرند و نتوانند با استفاده از ابزارها و فرصت‌هایی که داشتند حتی در یک مورد هم به موفقیت برسند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکایی‌ها تنها راه کسب موفقیت خود را خروج از برجام و انجام یک حرکت تهاجمی و تشدید تحریم‌های گذشته می‌دانستند که در این راستا با استفاده از تجارب گذشته خود، سازماندهی جدیدتر انجام دادند و با استفاده از ظرفیت‌های منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور به تحرکات تهاجمی و افزایش تحریم‌های همه‌جانبه دست زدند.

وی با اشاره به اثرات تحریم‌های آمریکایی‌ها در کشور گفت: آمریکایی‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که با فشار اقتصادی و دامن زدن به برخی موضوعات داخلی، نارضایتی و ایجاد مشکلات روانی می توانند نظام جمهوری اسلامی ایران را از داخل از بین ببرند.

حضرتی با اشاره به اینکه امریکایی‌ها با اعلام نهاد انقلابی و مردمی سپاه پاسداران به عنوان تروریست سعی در تضعیف قدرت نظام و انقلاب دارند افزود: جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی سه راه پیش رو داشت که یا باید سکوت کند و ببیند که دشمن هر روز تحریم‌ها را افزایش و بیشتر می‌کند، یا از مواضع ضعف در شرایط فشار حداکثری تسلیم شود و یا با انتخاب راه سوم با مقاومت فعالانه و حرکت‌های جهادی و تهاجمی مثبت در مقابل تهدیدهای دشمنان بایستد.

وی با تاکید بر محورهای استراتژی نظام در برابر تهدیدات دشمن، گفت: دشمن قصد دارد صادرات نفتی ما را به صفر برساند، ما نباید بگذاریم این هدف دشمن محقق شود و به سفیران کشورهای منطقه هم اعلام کردیم که اگر صادرات نفتی ایران با مشکل مواجه شود، قطعاً کشورهای منطقه نیز نخواهند توانست به راحتی نفت خود را صادر کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی کشور در حوزه اقتصادی بیشترین فشار به مردم و دهک‌های پایین جامعه وارد می‌شود، باید به معیشت مردم و رفع گرفتاری‌های ملت توجه بیشتری کرد و در جهت حل اختلافات داخلی باید همه گروه های مرجع اصلی با رفع اختلافات زمینه وحدت و یکپارچگی و جلب اعتماد مردم را ایجاد کنند.