۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

طرح ممنوعیت واگذاری سکه ناپخته است/ طرح‌هایی از این دست به بازار شوک می‌دهد

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 282293
طرح ممنوعیت واگذاری سکه ناپخته است/ طرح‌هایی از این دست به بازار شوک می‌دهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود را طرح ناپخته‌ای دانست که موجب وارد آمدن شوک به بازار می‌شود.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ رحیم زارع در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین در خصوص طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود که توسط برخی از نمایندگان مجلس ارائه شده است، گفت: با احترامی که برای طراحان این طرح قائل هستم اما باید بگویم که طرح مذکور ناپخته است و در این شرایط که شوک ارزی و شوک طلا وارد می شود، نباید چنین طرحی ارائه شود.

زارع در ادامه افزود: واقعیت این است که طرح هایی از این دست به هر بازاری شوک وارد می کند و اگر هم قرار است طرحی ارائه دهیم، باید منطقی و دارای پشتوانه کارشناسی باشد.

وی با بیان اینکه برخی افراد سودهای کلان تا  2 میلیون تومان روی هر سکه به جیب می زنند، اظهار داشت: طرح هایی مانند ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود بیشتر جنبه مُسکن دارد و شاید تا 10 روز و 20 روز جواب بدهد، اما واقعیت این است که اقتصاد و مسایل مربوط به بازارهای مهم باید با مشاوره سه قوه و با همکاری دستگاه های امنیتی مانند حفاظت قوه قضاییه، حفاظت اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات که اختیارات امنیتی دارند، مورد بررسی قرار بگیرد و در شرایطی که ما محدودیت ارزی داریم و از همه نظر فشار اقتصادی زیاد است، طرح هایی از این دست جواب نمی دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود کارشناسی شده نیست، گفت: هر چند که سکه یک کالای لوکس در زندگی مردم است، اما محدودیتی که این طرح ایجاد می کند، موجب بالا رفتن قیمت ها، ایجاد تورم و وارد آمدن شوک به بازار می شود.

گفتنی است؛ در طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود که قرار است توسط علی بختیار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به هیئت رییسه پارلمان ارائه شود، پیش بینی شده که هر کس هر تعداد سکه‌ای که پیش خرید کرده باشد، تنها ۱۰ سکه به او واگذار شود و مابقی پولش برگردانده شود.