۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

جلوگیری از واردات بی‌رویه موجب کاهش مشکلات اقتصادی می‌شود/ سال۹۷ سال خوبی برای تولید و اشتغال است

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 260350
جلوگیری از واردات بی‌رویه موجب کاهش مشکلات اقتصادی می‌شود/ سال۹۷ سال خوبی برای تولید و اشتغال است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که اگر دولت بتواند در سال 97 جلوی واردات بی رویه و واردات کالاهای غیرضروری را بگیرد، گام بزرگی در راستای کاهش مشکلات اقتصادی کشور و مردم برداشته است.

مهرداد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین اظهار داشت: اگر در سال 97 مجلس بتواند دولت را وادار کند که از واردات کالاهای بی جا و غیرضرور که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد و واردات بی رویه و بی حساب و کتاب دست بردارد، نتایج مثبت و خوبی برای اقتصاد کشور و تولید رقم خواهد خورد.  

لاهوتی با بیان اینکه واردات بی رویه و واردات کالاهای غیرضروری، مشکلات عدیده ای را برای اقتصاد کشور به وجود آورده و اشتغال و تولید را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: زمانی که صحبت از واردات بی رویه و قاچاق می شود، نگاهمان به سمت کولبران می رود و این در حالی است که 99 درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد می شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به مقوله واردات عنوان کرد: بیش از  50 درصد کالاها و محصولاتی که وارد کشور می شود، ضروری نیست و می توان به راحتی جلوی آن را گرفت.

به گفته لاهوتی سالانه حدود 50 میلیارد دلار کالا و محصولات مختلف وارد کشور می شود که اگر بتوان جلوی ورود 30 میلیارد از آن را گرفت، می توان امیدوار بود که در تولید و اشتغال موفقیت و بهبود حاصل شود.  

این نماینده مجلس تاکید کرد که در صورت کنترل واردات و قاچاق می توان امیدوار بود کارخانه هایی  که با هزینه های هنگفت تاسیس شده اند اما با 20 درصد ظرفیت کار می کنند، شروع به فعالیت کنند و به این ترتیب بخشی از مشکل بیکاری رفع شود.  

وی در ادامه افزود: در واقع چنانچه دولت، دست افراد صاحب منافع در واردات را از بدنه خود کوتاه کند و از واردات حمایت نکند، می توانیم امیدوار باشیم که سال 97 سال خوبی برای اقتصاد و تولید باشد.  

لاهوتی در مورد پیش بینی وضعیت تولید و اشتغال در سال جدید گفت: تصور من این است که با توجه به بودجه ای که مجلس تصویب کرد، سال 97 می تواند سال خوبی به لحاظ تولید و اشتغال باشد.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در سال 96 بیکاری و مسایل معیشتی جزء عمده ترین مشکلات مردم بود که حتی منجر به اعتراضات و تجمع هایی هم شد، اظهار داشت: در سالی که گذشت، مشکلات اقتصادی، فشارهای زیادی را به مردم وارد کرد و واقعیت این است که همچنان مشکلات اقتصادی مردم حل نشده و دولت هم مشکلات موجود را ریشه یابی نکرده است و قطعا اگر مشکلات اقتصادی مردم حل شود، دیگر شاهد اعتراض و تجمع نخواهیم بود.