۰ نفر

وزیر ارتباطات: ۱۰۰ درصد خدمات دستگاه های اجرایی برخط می شود

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۳۴
کد خبر: 702927
وزیر ارتباطات: ۱۰۰ درصد خدمات دستگاه های اجرایی برخط می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سال آینده ۱۰۰ درصد خدمات دستگاه های اجرایی به صورت برخط انجام می شود تا مردم نیازی به مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی نداشته باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عیسی زارع پور عصر پنج شنبه در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه بیان داشت: برخط شدن خدمات دستگاه های اجرایی منجر به افزایش رضایت مردم و از بین رفتن زمینه فساد امضاهای طلایی می شود.

او افزود: در ۱۱ ماه گذشته ۹۳ درصد دستگاه های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند و حداقل ۳۰ درصد خدماتشان را از این طریق ارایه می کنند.

وی در ادامه با اشاره به قدمت ۱۰ ساله مبحث راه اندازی شبکه ملی ارتباطات در کشور گفت: برخی کشورهای پیشرفته این موضوع را دنبال و حتی برخی نیز آن را راه اندازی کرده اند.

زارع پور افزود: تا ابتدای دولت سیزدهم تنها ۲۳ درصد این طرح پیشرفت داشته اما اکنون این میزان به ۵۷ درصد رسیده است و این بدین معناست که که در ۱۷ ماه اخیر یک ونیم برابر یک دهه گذشته در این حوزه کار شده است.

وی تاکید کرد: این شبکه چیزی نیست جز یک شبکه پر سرعت و با کیفیت و امن در گستره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران که بر روی این شبکه خدمات با کیفیت و پر سرعت به مردم ارایه می شود.

وزیر ارتباطات مهمترین پروژه شبکه ملی ارتباطات را فیبر نوری منازل و کسب و کارها عنوان کرد و گفت: هدف این است که تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون پوشش در شبکه فیبر نوری ایجاد شود.

زارع پور تاکید کرد: زیر ساخت توسعه آینده کشور فیبر نوری است چرا که سرعت گیگابیت بر ثانیه به مردم ارایه می دهد.

او افزود: گسترش شبکه فیبر نوری یک کار ملی است و نباید به دید تجاری به آن نگاه شود هرچند در بلند مدت زیرساخت توسعه اقتصاد کشور نیز خواهد بود.

آنچنان که وی وعده داد: شرکت آسیاتک به عنوان اپراتور تا خرداد ماه ۱۴۰۲ کل شهر کرمانشاه و چند شهر دیگر استان را تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهد داد.

زارع پور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: با دستور رییس جمهور توجه به اقتصاد دیجیتال ماموریت جدید این وزارتخانه است چرا که دهه های آینده متعلق به اقتصاد دیجیتال است.

او افزود : امروزه سهم اقتصاد دیجیتال تا ۴۰ درصد تولید ناخالص برخی کشورهاست و ما هم باید در این حوزه جایگاهی به دست بیاوریم چرا که از میان ۱۰ شرکت برتر دنیا بیشترین سهم متعلق به حوزه ICT است و این موضوع ظرفیت این حوزه را برای خلق ارزش و رفاه برای مردم بیان می کند.

زارع پور در ادامه به موضوع محدودیت اینترنت اشاره کرد و گفت: به دنبال محدودیت هایی که بنا به تصمیم نهادهای امنیتی بر روی پلت فرم های واتس آپ و اینتستاگرام اعمال شد تمام تلاش ما در مجموعه وزارت ارتباطات این بود که تجربه تلخ سال ۹۷ تکرار نشود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بعد از فیلتر شدن تلگرام در آن سال مردم به دنبال استفاده از برنامه های داخلی بودند اما این برنامه ها پاسخگوی نیازهای مردم نبودند.

زارع پور افزود: اما این بار با حمایتی که از شرکت های دانش بنیان شد حدود ۷۰ درصد مردم به پلت فرم های داخلی روی آوردند و بیش از ۳۵ میلیون نفر فعالیت های خودشان را به پلت فرم های داخلی آورده اند.

وی با بیان اینکه این اعداد را قبلا حتی تصور هم نمی کردیم که چنین ظرفیتی در داخل کشور وجود داشته باشد؛ افزود: به دنبال اضافه کردن قابلیت های جدید به پلت فرم های داخلی هستیم تا بتوانند رقابت کنند و حتی اگر پلت فرم های خارجی برگشتند مردم همچنان از پلت فرم های داخلی استقبال کنند.

زارع پور در ادامه به دیگر ماموریت وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: در حوزه فضایی اتفاقات مهمی رخ داده است به گونه ای که در سال گذشته ۶ پرتاب فضایی داشته ایم و این حجم از فعالیت فضایی در یک سال بی سابقه بوده است.

وی تاکید کرد: ما می توانیم در آینده نزدیک به صادر کننده خدمات فضایی تبدیل بشویم و این ماهواره هایی که پرتاب می شوند قرار است تا مشکلات مردم را حل کنند.

راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان دیگر خدماتی بود که زارع پور به ان اشاره کرد و گفت: امکانی فراهم کرده ایم که والدین تعیین کنند که متناسب با فرزندان از چه فضاهایی استفاده کنند به گفته وی سامانه ۴۵۶.ir به همین منظور راه اندازی شده است.

وزیر ارتباطات در پایان تاکید کرد که ۱۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده استان که هنور به شبکه اینترنت متصل نیستند نیز تا هفته دولت سال آینده متصل خواهند شد.