۰ نفر

با این اختراع با راه رفتن هم میتونی گوشی رو شارژ کنی!

۱۷ آذر ۱۴۰۱، ۸:۲۶
کد خبر: 686943
با این اختراع با راه رفتن هم میتونی گوشی رو شارژ کنی!

محققان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا یک برداشت کننده انرژی ساخته اند که از انرژی ارتعاشی پیزوالکتریک تولید شده از راه رفتن ساده استفاده می کند و می تواند دستگاه های الکترونیکی ساده را شارژ کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، برداشت انرژی مفهوم جدیدی نیست؛ خطی از فناوری است که به تبدیل انرژی مانند گرما و نور به انرژی الکتریکی برای تامین انرژی دستگاه‌ها در طول مسیر می‌پردازد.

این دستگاه که توسط دانشیار تاکشی یوشیمورا ساخته شده، تنها دو سانتی‌متر قطر دارد و مجهز به یک قطعه فلزی U شکل است که ذره‌بین پویا نامیده می‌شود.

یوشیمورا توضیح می‌دهد: «از آنجایی که انتظار می‌رود دستگاه‌های الکترونیکی از نظر انرژی کارآمدتر شوند، امیدواریم این اختراع به تحقق دستگاه‌های الکتریکی پوشیدنی خود شارژ شونده کمک کند.»

برداشت انرژی از این طریق بسیار عملی است؛ زیرا می تواند انرژی جنبشی را از ارتعاش به انرژی الکتریکی تبدیل کند و تحت تأثیر آب و هوا قرار نگیرد. رویکرد جدیدتر امکان تبدیل قدرت 90 برابر بیشتر از ارتعاشات ایجاد شده توسط حرکت معمولی راه رفتن انسان را فراهم می کند.

این تیم روی برداشت‌کننده‌های انرژی ارتعاشی کار کرده‌اند که از اثر پیزوالکتریک استفاده می‌کنند، این اثر زمانی رخ می‌دهد که برخی از مواد در پاسخ به فشار اعمال شده، بار الکتریکی یا ولتاژ تولید می‌کنند.

این فناوری می تواند به ارتعاشات غیر ثابت مانند حرکت راه رفتن اجازه دهد تا نیروی الکتریکی تولید کند تا دستگاه های پوشیدنی کوچک مانند ساعت های هوشمند یا ردیاب های تناسب اندام یا حتی تلفن های هوشمند و یا هدفون های بی سیم شارژ شوند.