۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی کرد؛

حمایت از پیام رسان های داخلی در دولت سیزدهم؛ از پرداخت تسهیلات تا انحصار ارائه خدمات دولتی

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۹:۳۹
کد خبر: 679047
حمایت از پیام رسان های داخلی در دولت سیزدهم؛ از پرداخت تسهیلات تا انحصار ارائه خدمات دولتی

حمایت از پیام رسان های داخلی از سال ۹۶ با مصوبه شورالی عالی فضای مجازی رسمیت پیدا کرد و تا امروز به شکل های مختلف از پرداخت تسهیلات تا پهنای باند رایگان ادامه داشته است، اما به نظر می رسد، دولت سیزدهم برای حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی بیشتر از گذشته عزم خود را جزم کرده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، حسین نوش‌آبادی، نماینده شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک و عضو کمیسیون طرح صیانت در نشستی با جوانان، گفته است؛ " بنده عضو کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی هستیم و هدف این کمیسیون رشد و ارتقای پیام رسان‌های داخلی است و از هفته آینده جلسات تکمیلی آن ادامه پیدا خواهد کرد".
روز گذشته نیز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت؛ "هم‌اکنون وزارت ارتباطات از ۴ تا ۵ پیام‌رسان داخلی حمایت می‌کند و برنامه این است که هر کدام که استقبال بیشتری کسب کردند مورد حمایت بیشتر قرار گیرند".
اما حمایت از شبکه‌های اجتماعی مختص دولت سیزدهم نیست و از گذشته تا امروز به رغم کم نتیجه بودن آن‌ها، ادامه داشته است.
موضوع حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی به مصوبه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی باز می‌گردد. در این مصوبه تکالیفی برای چند دستگاه مشخص شد که بخش عمده‌ای از آن‌ها بر دوش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده است.
از آن زمان، ارائه زیرساخت‌های فنی، در اختیار قرار دادن پهنای باند رایگان به ازای ترافیک اطلاعاتی و ارائه تسهیلات در قالب وام ۵ میلیارد تومانی اقدامات حمایتی از پیام رسان‌های داخلی بوده است.
در دولت سیزدهم نیز، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اولین اقدام حمایتی این دولت از پیام رسان‌های داخلی در آبان ماه سال ۱۴۰۰ با مدیران آن‌ها نشستی برگزار کرد.
پس از آن در آذرماه سال ۱۴۰۰، در پی درخواست استمهال مجدد برخی پیام‌رسان‌های داخلی که برای بازپرداخت وام ترجیحی خود با مشکل مواجه شده بودند، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم دستور استمهال ۶ ماهه بازپرداخت وام آن‌ها را داد.
همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در جلسه ۲۸ دی ماه سال ۱۴۰۰ شورالی عالی فضای مجازی، بر توسعه پلتفرم‌های داخلی به ویژه در حوزه کسب و کار، اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای تأکید کرد. در این جلسه رئیسی با توجه به نقش و اهمیت روزافزون فضای مجازی در زندگی و کسب و کار مردم، موضوع توسعه پلتفرم‌های داخلی و ضرورت رفع موانع موجود در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت ارتباطات، طرح اجرایی خود همراه با زمان‌بندی آن را برای برطرف کردن موانع موجود در مسیر توسعه پلتفرم‌های داخلی به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد.
در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در تشریح برنامه‌های وزارت ارتباطات دولت سیزدهم برای تقویت و حمایت از پیام رسان‌های داخلی، اعلام کرد: تاکنون تسهیلاتی در قالب وام و یا ظرفیت‌های سرور در مراکز داده داخلی برای پیام رسان‌های بومی در نظر گرفته شده و این تکالیف را همچنان دنبال می‌شود.
وی شکل دیگر حمایت دولت سیزدهم از پیام رسان‌های داخلی را تجمیع خدمات دولت در پیام رسان‌های بومی برشمرد و گفت: به نوعی پیام رسان‌های بومی به عنوان ابزار خدمت‌رسان شناخته می‌شوند.