۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

بررسی یک ادعا؛ محدودیت اینترنت بین‌ الملل رفع شده است؟

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۶
کد خبر: 674583
بررسی یک ادعا؛ محدودیت اینترنت بین‌ الملل رفع شده است؟

وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که، محدودیت‌های اینترنت بین‌الملل برداشته است و تنها محدودیت برای دو پلتفرم واتس اپ و اینستاگرام باقی است. اما، بررسی اقتصاد آنلاین و گواه فعالان حوزه کسب‌و‌کار اینترنتی این ادعا را رد می‌کند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ روز گذشته وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات در پی افزایش اعتراض به محدود و مسدودسازی اینترنت بین‌الملل و برخی از پیام‌رسان‌ها و شبکه اجتماعی اعلام کرد؛ هم‌اکنون همه خدمات داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات در حال انجام است و هیچ خدمت و سرویس داخلی مختل نشده است، ضمن اینکه محدودیت‌هایی که بنا به ملاحظات و دستور مراجع ذی‌صلاح، در روزهای گذشته و در بعضی ساعات روز در سطح بین‌المللی ایجاد می‌شد، هم‌اکنون برداشته شده است و تنها محدودیت موجود برای دو پلتفرم واتس اپ و اینستاگرام است که تصمیم‌گیری درباره آنها به دلیل نقض قوانین حاکمیتی و نقشی که در ایجاد آشوب داشتند باید در مراجعی که ذی‌صلاح هستند، صورت گیرد.

اما، ارزیابی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد؛ علاوه بر واتس اپ و اینستاگرام محدودیت و مسدودیت در سایر پلتفرم‌ها همچون اپ‌استور، گوگل‌پلی و لینکدین و... بر قرار است و VPNها نیز تقریبا غیر فعال هستند. همچنین گزارش فعالان حوزه کسب‌و‌کار اینترنتی بر خلاف ادعای وزارت ارتباطات بوده و چیز دیگری می‌گوید.

رضا شیرازی، نا‌ئب رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی تهران، با تاکید بر اینکه ارزیابی وضعیت اینترنت بین‌الملل نیازمند تخصص نیست، اظهار کرد : هر کاربری می‌تواند گواه دهد که وضعیت فعلی اینترنت قابل مقایسه با قبل نیست، اختلالات زیادی وجود دارد، سرعت کاهش پیدا کرده، وضعیت فیلترینگ به‌شدت گسترده شده و فیلتر شکن ها مختل هستند.

وی ادامه داد : علاوه بر آن ها، بسیاری از سایت‌های تخصصی و ابزارهای مانند لینکدین، گوگل پلی و... همگی از دسترس خارج هستند.

این کارشناس یادآور شد: این محدودیت و مسدودیت ها جدای از واتس اپ و اینستاگرام است که وزارت ارتباطات اعلام کرده است، رفع فیلتر نخواهند شد.

شیرازی در ادامه بر تاثیرات محدودسازی و مسدودسازی اینترنت بین‌الملل بر کسب و کارهای اینترنتی پرداخت و گفت : به دلیل قطعی‌های مکرر اینترنت، ترافیک وب‌سایت اکثر کسب‌ و‌ کارها افت بسیار زیادی داشته است.

وی افزود : به طور مثال، ترافیک وب‌سایت اکثر کسب‌ و‌ کارهای حوزه گردشگری به کمتر از یک سوم رسیده است و در سایر حوزه‌ها کاهش ٢٠ تا ۵٠ درصدی بوده ست.

شیرازی توضیح داد : بخش زیادی از ترافیک سایت‌های کسب‌ و‌ کارها از طریق سرچ‌های گوگل است که محدودیت و مسدودیت اینترنت موجب شده بارگیری آن‌ها انجام نگیرد یا بسیار کند باشد.

وی معتقد است؛ بخشی از این کاهش ترافیک تحت تاثیر تغییر رفتار مردم نیز قرار دارد. به گفته شیرازی؛ اتفاقات اخیر در کشور موجب این تغییر در رفتار در مردم شده است.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که، اگر بنای رفع محدودیت اینترنت بین‌الملل را روز اطلاعیه وزارت ارتباطات یعنی روز گذشته بگذاریم، از دیروز تا امروز چقدر تغییر ایجاد شده است، گفت : ما هیچ تغییر ندیده‌ایم و به نظر می‌رسد، مشکلات اینترنت بین‌الملل همچنان ادامه دارد.