۰ نفر

چرخش سیاسی یا آرام کردن صدای مرد؟؛

دلیل سخنان متفاوت اخیر مسئولان درباره طرح صیانت چیست؟ / قوه عاقله نظام صدای خود را بلندتر کرده است

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۵۰
کد خبر: 620479
دلیل سخنان متفاوت اخیر مسئولان درباره طرح صیانت چیست؟ / قوه عاقله نظام صدای خود را بلندتر کرده است

اخیرا چند تن از مسئولان کشور به صراحت در مخالفت خود با طرح صیانت سخن گفته‌اند و آن را دارای اشکالات زیادی می دانند. این سخنان مغایر روندی فکری است که به نظر می رسید اکثریت حاکم بر کشور در پی گرفته اند. سوال مهم این است؛ آیا چرخشی در مسئولان از موافق به مخالف اتفاق افتاده است یا اینکه، این سخنان فقط برای آرام کردن افکار عمومی و کمتر کردن صدای مخالفان مطرح شده است؟

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ روز گذشته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، در یک گفتگوی زنده اینترنتی درباره طرح صیانت، اظهار کرد: درست است که مجلس اختیار دارد اما قطعاً اگر قرار باشد نظام تنظیم مقرراتی در مجلس پیاده شود، باید طرح آن از سوی دولت ارایه شود، من اعتقاد دارم با توجه به مخالفت وسیع اجتماعی که چه درست و چه غلط با این طرح شده است، در مجموع صلاح نمی دانم که این طرح ادامه یابد و بهتر است که دولت ورود کند.

همه ارکان دولت باید جدی تر وارد نظام تنظیم مقررات فضای مجازی شوند و طرح کاملی ارایه کنند. وی تاکید کرد: من صلاح نمی دانم که این طرح که هم اکنون به نظام تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تغییر نام داده، به این صورت ناپخته در مجلس مطرح شود و در یک کمیسیون به نتیجه برسد.

پیش از این نیز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر اینکه اکنون زیست اصلی مردم در فضای مجازی صورت می‌گیرد بنابراین باید برای آن قاعده و قانون تعیین شود، گفت: عنوان و محتوای طرح صیانت تغییر کرده است، اما همچنان اشکالاتی دارد که امیدواریم با تعامل دولت و مجلس این اشکالات برطرف شود.

علاوه بر آن‌ها، محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه ای رییس مجلس دیروز در یادداشتی که در یکی از روزنامه ‌های صبح منتشر شد، موضع قالیباف درباره طرح صیانت را به روشنی مطرح کرد و نوشت: «قالیباف مخالف طرح‌هایی است که به‌عنوان «صیانت» شناخته می‌شود.

سخنان اخیر مسیولان سوالات متعددی را در ذهن کاربران فضای مجازی ایجاد کرده است که مهمترین آن ها این است، آیا چرخشی در نگاه مسیولان از موافق به مخالف اتفاق افتاده است؛ یا اینکه، این سخنان فقط برای آرام کردن افکار عمومی و کمتر کردن صدای مخالفان مطرح شده است؟

مسیولان مخالف از پرده در آمده‌اند

حمید ضیایی‌پرور، استاد دانشگاه و پژوهشگر فناوری اطلاعات، درباره اظهار نظر متفاوت اخیر برخی از مسیولان درباره طرح صیانت، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: جریانی که در مجلس دنبال پیگیری طرح صیانت است جریانی اقلیت در مجلس است؛ منتهی اقلیتی که خیلی پر زور است و می تواند بر روندهای موجود در مجلس تاثیر گذار باشد و اختیار کمیسیون های مهمی مانند: کمیسیون فرهنگی را کامل در اختیار دارد.

وی ادامه داد: این جریان اقلیت سر برآورده از یک طیف پر سر و صدا است که در غیاب پررنگ مردم در انتخابات، نمایندگان خود را در اکثر حوزه‌های تاثیرگذار مجلس جای داده و در حال پیاده سازی تفکر خود هستند.

ضیایی‌پرور با تاکید بر اینکه آن‌ها نه تنها نماینده افکار کل مردم جامعه نیستند، حتی در خود مجلس نیز در اقلیت قرار دارند، افزود: در واقع طیف اکثریت اصولگرای مجلس طیف عاقل و دور اندیش هستند که به نظر می‌آید پیرامون آقای قالیباف گرد آمده اند.

وی تصریح کرد: لازم است مردم بدانند، طرح صیانت توسط اقلیت در مجلس دنبال می‌شود و عقلای اصولگرا در کشور اعم از مجلس، شورای عالی فضای مجازی، دستگاه های متعدد و حتی اکثریت دولت با آن تفکر مخالف هستند اما امکان آن را ندارند که صراحتا مخالفت خود را بیان کنند چراکه، در مجلس نمایندگانی دارند که کمیسیون های تاثیر گذار مجلس را در اختیار دارند.

ضیایی‌پرور گواه این ادعا را نیز جریان دو سال اخیر مربوط به طرح صیانت عنوان کرد و گفت: طی دو سال اخیر طیف عاقله مجلس موافقان طرح صیانت را با چالش و پیچ و خم زیادی مواجه کرده اند از جمله، ارسال طرح به مرکز پژوهش های مجلس، اعتراض به عدم رعایت آیین نامه و ...، تا با این روش ها شرایطی که طیف مخالف ایجاد کرده است را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه اظهار نظر روز گذشته آقای فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره ضرورت خروج طرح از دستورکار مجلس بسیار مهم بود، افزود: اما مهمتر از آن اظهار نظر محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی رییس مجلس است که، دیدگاه قالیباف را آشکارا درباره طرح صیانت بیان کرده است، او گفته است: "آقای قالیباف مخالف طرح صیانت است".

ضیایی‌پروراظهار کرد: برآیند سخنان اخیر مسیولان به این معنی است که، همه متفق القول هستند که فضای مجازی نیازمند قانونگذاری و قانونمند شدن است، اما راهش این نیست که، اقداماتی انجام شود که منجر به بیکاری میلیون‌ها نفر، اغتشاشات و نا آرامی‌های اجتماعی و مهاجرت نخبگان شود.

وی با بیان اینکه به اعتقاد من آنچه این روزها از مسیولان می شویم صدای  طیف عاقله است، افزود: سخنان مسیولان نشان دهنده دیدگاهی است که از قبل نیز وجود داشته و چرخشی صورت نگرفته است، تنها اکنون گوشه های از این پرده کنار رفته و افکار عمومی متوجه می‌شوند در سطوح عالی حاکمیت نیز دیدگاه های متفاوتی درباره طرح صیانت از فضای مجازی وجود دارد.

ضیایی‌پرور همچنین معتقد است؛ پیش از این نیز قوه عاقله حاکمیت در پرده درباره طرح صیانت سخن گفته است، اما حالا به دلیل آنکه تفکر مخالف دست به اقداماتی زده است که مغایر با قانون و آیین نامه های داخلی مجلس است، صدای خود را بلندتر کرده است و از پرده در آمده اند. 

وی با تاکید بر اینکه شاهد آن هستیم که فعل و انفعالات در مجلس برای مقابله با طرح صیانت زیاد شده است، گفت: شخصا به عنوان یک کارشناس خوشبین هستم قوه عاقله نظام مانع از تصمیم‌گیری شود که نظم اجتماعی کشور را به هم می ریزد. 

به گفته ضیایی‌پرور؛ فضای مجازی نیازمند قانون گذاری است اما نه هر قانونی، مدیریت کردن و قانون گذاری برای کاهش آسیب های فضای مجازی به معنی قلع و قمع کردن و بستن مسدودسازی و تخریب نیست.