۰ نفر

آمادگی اتحادیه بین المللی مخابرات برای مشاوره در توسعه پهن باند ایران

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۰
کد خبر: 617592
 آمادگی اتحادیه بین المللی مخابرات برای مشاوره در توسعه پهن باند ایران

مدیر بخش توسعه مخابرات ITU آمادگی اتحادیه بین المللی مخابرات برای ارایه مشاوره به جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه پهن‌باند ثابت، تدوین مقررات مربوط، نحوه تشویق به مشارکت بخش خصوصی، اتصال مدارس و تبادل تجربه در زمینه نحوه اجرای توسعه فیبر نوری را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد. این در حالی است که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد.

از زمان شروع دولت سیزدهم هم عیسی زارع‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - به موضوع توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده و گفته بود: متاسفانه ریل‌گذاری ارتباطی در یک دهه اخیر به سمتی پیش رفته که کفه ترازوی توسعه شبکه همراه سنگین‌تر از شبکه ثابت بوده است. برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.

چندی پیش صادق عباسی شاهکوه - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با تاکید بر توسعه فیبر نوری (FTTx) اعلام کرد: پیش‌نویس "اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری" با مشارکت دارندگان پروانه، فعالان بازار و صاحبنظران حوزه ICT به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است. در این پیش‌نویس سیاست‌های کلی وزارت ارتباطات، اصول کلی احراز صلاحیت و تعیین دارنده پروانه متعهد، مقررات حمایتی، سیاست‌های نرخ‌گذاری، شاخصهای اندازه‌گیری ترسیم شده است.

دراین راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حاشیه چهارمین سمپوزیوم جهانی استانداردسازی (GSS) و مجمع جهانی استانداردسازی مخابرات (WTSA) با دبیرکل جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (APT) و مدیر بخش توسعه مخابرات اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU-D) دیدار کرد.

صادق عباسی شاهکوه در دیدار با خانم دورین بوگدان مارتین، مدیر بخش توسعه مخابرات ITU طرح ملی توسعه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری در ایران را تشریح کرد. خانم بوگدان نیز آمادگی ITU برای ارایه مشاوره به جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه پهن‌باند ثابت، تدوین مقررات مربوط، نحوه تشویق به مشارکت بخش خصوصی، اتصال مدارس و تبادل تجربه در زمینه نحوه اجرای توسعه فیبر نوری را اعلام کرد.

همچنین عباسی شاهکوه در دیدار با آقای کندو، دبیرکل APT بر گسترش همکاری‌های بین ایران و جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (APT) تاکید کرد. کندو نیز از نقش فعال جمهوری اسلامی ایران در APT قدردانی کرد. در این دیدار هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نشست بعدی شورای رگولاتوری‌های جنوب آسیا (SATRC) در ایران انجام شد.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات رادیویی، چهارمین سمپوزیوم جهانی استانداردسازی (GSS) و مجمع جهانی استانداردسازی مخابرات (WTSA) با حضور نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) از ۹ تا ۱۸ اسفند (۲۸ فوریه تا ۹ مارس) در ژنو برگزار می‌شود.

این اجلاس بعنوان مهمترین رویداد بخش استانداردسازی ITU هر چهار سال یکبار با هدف جمع‌بندی و رسیدگی به تمامی امور مربوط به استانداردسازی در حوزه مخابرات، تعیین جهت، تعیین ساختار و سیاست‌ها، تدوین موضوعات رگولاتوری مربوط به استانداردسازی و نیازهای خاص کشورهای در حال توسعه و تعیین رییس و نایب رییس گروه‌های مطالعاتی برگزار می‌شود.