۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چطور در دام کلاهبرداران فروشگاه های آنلاین جعلی نیفتیم؟

۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹
کد خبر: 611476
چطور در دام کلاهبرداران فروشگاه های آنلاین جعلی نیفتیم؟

در روزهای خاص یا پایان سال فضای مجازی پر می‌شود از پیج‌های فروش آنلاین با تخفیف‌های قابل توجه که بسیار اغوا کننده هستند. بر اساس گزارش‌های اخیر پلیس فتا، تعداد زیادی از این فروشگاه‌ها با هدف کلاهبرداری در این ایام ایجاد شده و معمولا پس از دریافت بیعانه یا تمام وجه محصول، پاسخگو نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در تقویم روزهای خاص زیادی وجود دارد که تقاضا برای خرید کالا را به یکباره افزایش می‌دهد، همچنین در روزهای پایان سال شاهد رشد زیاد تقاضا برای خرید کالا هستیم. 

در این ایام بخشی از خریدهای مردم از طریق فروشگاه‌های آنلاین انجام می‌شود. خرید از فروشگاه‌های آنلاین با شیوع ویروس کرونا گسترش بیشتری داشته به نحوی که، طبق گزارش مدیر پروژه پایش تجارت الکترونیک ایران، تنها در نیمه نخست سال 99، میزان تراکنش‌های خرید اینترنتی از نظر ارزش ۲۸۴ درصد و از نظر تعداد، ۵۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن رشد داشت.

این گزارش عنوان می‌دارد؛ حجم اسمی گردش مالی تجارت الکترونیکی در سال ۹۸ حدود ۴۲۳ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در مقایسه با سال ۹۷، رشد ۱۰۳ درصدی داشت که معادل ۱۷ درصد از تولید ناخالص کشور محسوب می شود. بعد از شیوع کرونا از اسفندماه سال ۹۸ در ایران، تراکنش های اینترنتی رشد چشمگیری را رقم زدند و در بازه زمانی اسفند تا اردیبهشت ماه تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن به طور میانگین افزایش ۲۸.۳ درصدی را تجربه کرد.

این حجم مبادلات برای کلاهبرداران بسیار وسوسه انگیز است و جای تعجب نیست یکی از مسیرهای جدید و پر سود برای کلاهبرداری باشد.

پلیس فتا بارها درباره کلاهبرداری از طریق خریدهای اینترنتی هشدار داده است، اما موضوعی که اخیرا بیش از گذشته به آن تاکید دارد، افزایش کلاهبرداری از این طریق در ایام خاص و روزهای پایانی سال با توجه به افزایش تقاضا برای خرید است.

در روزهای خاص یا پایان سال، فضای مجازی پر می‌شود از پیج‌های فروش با تخفیف‌های قابل توجه که بسیار اغوا کننده هستند. بر اساس گزارش اخیر پلیس فتا، تعداد زیادی از این فروشگاه‌های آنلاین با هدف کلاهبرداری در این ایام ایجاد شده و معمولا پس از دریافت بیعانه یا تمام وجه محصول، پاسخگو نیستند.

پلیس فتا همچنین در خصوص کلاهبرداری تحت عنوان حراج در روزهای خاص نیز هشدار داده  و اعلام کرده است؛ هر ساله در ایام خاص شاهد فروش ویژه توسط در فروشگاه‌های آنلاین جعلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم. مجرمان سایبری با تقلید از فروشگاه‌های آنلاین معتبر و با تخفیف‌های چشمگیر و تبلیغات جذاب توجه کاربران را جلب کرده و آن‌ها را به سمت دام‌های خود هدایت می‌کنند.

به گفته پلیس فتا؛ کلاهبرداران بعد از دریافت وجه دیگر یا پاسخگو نیستند و یا کالایی بی‌کیفیت و متفاوت از کالای تبلیغ شده را ارسال می‌کنند.

توصیه کارشناسان برای در امان ماندن از کلاهبرداران

کارشناسان چند توصیه ساده و قابل اجرا دارند، آن‌ها به مردم توصیه می‌کنند؛ در هنگام سفارش کالا در پیج‌ها و فروشگاه‌های آنلاین در فضای مجازی از پرداخت بیعانه یا کل مبلغ جدا خودداری کنید و سعی کنید بهای کالای خریداری شده را در هنگام دریافت محصول درب منزل پرداخت کنید.

دیگر توصیه، توجه به آدرس سایت فروشگاه‌های آنلاینی است که از آن ها اقدام به خرید می‌کنید، آدرس فروشگاه باید با عبارت HTTPS  شروع‌ شود.

و توصیه آخر اینکه، تمامی درگاه‌های پرداخت بانکی باید به عبارت SHAPARAK.IR ختم شود.

کارشناسان تاکید دارند؛ نبود هر یک این مشخصات به معنی این است که شما در حال افتادن به دام کلاهبرداران و از دست دادن پول خود هستید.