۰ نفر

نگرانی ناسا نسبت به افزایش فعالیت‌های اسپیس ایکس

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۳۱
کد خبر: 609732
نگرانی ناسا نسبت به افزایش فعالیت‌های اسپیس ایکس

شرکت اسپیس ایکس در تلاش است تا ۳۰ هزار ماهواره را به فضا پرتاب کند که این موضوع ناسا را نگران کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ناسا نگرانی‌های خود در مورد برنامه اسپیس ایکس با هدف استقرار حدود ۳۰ هزار ماهواره در فضا را مطرح کرد.

به گزارش رویترز، اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک قبلا مجوز استقرار حدود ۱۲ هزار ماهواره برای ارائه اینترنت پهن باند دریافت کرده بود و در حال حاضر به دنبال مجوز برای مجموعه نسل دوم یعنی استقرار ۳۰ هزار ماهواره است. ناسا خاطرنشان کرد که در حال حاضر ۲۵ هزار جرم و حدود ۶۱۰۰ جرم زیر ۶۰۰ کیلومتر در مدار ردیابی می‌شوند. گسترش نسل دوم اسپیس ایکس تعداد اجرام ردیابی شده در مدار را بیش از دو برابر می‌کند و تعداد اجرام زیر ۶۰۰ کیلومتر را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد که به بررسی تأثیرات ماهواره‌ها بر فضا و نجوم می‌پردازد، گفت: "ما نگران داشتن این تعداد از ماهواره‌ها بوده ایم که با رصد‌های نجومی تداخل دارند. " ماسک در ۱۵ ژانویه توئیتی منتشر کرد و گفت که اسپیس ایکس حدود ۱۴۶۹ ماهواره استارلینک فعال در فضا دارد و ۲۷۲ ماهواره به زودی به مدار‌های عملیاتی می‌روند.

همچنین Amazon متعهد شده حداقل ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت ۳۲۳۶ ماهواره از طریق برنامه Project Kuiper خود هزینه کند و این موضوع به طور جداگانه نگرانی‌هایی را با FCC در مورد طرح SpaceX و Dish Network (DISH.O) به وجود آورده است.

در حالی که استقرار فناوری ماهواره‌ای بسیار پرهزینه است، می‌تواند اینترنت پرسرعت را برای افرادی که در روستا‌ها یا مکان‌هایی زندگی می‌کنند که خدمات رسانی سخت است و کابل‌های فیبر نوری و دکل‌های سلولی دسترسی ندارند، فراهم کند. این فناوری همچنین می‌تواند در مواقعی که طوفان‌ها یا سایر بلایای طبیعی ارتباطات را مختل می‌کنند، یک پشتیبان حیاتی باشد.