۰ نفر

در مرکز ملی فضای مجازی؛

پیش‌ نویس سند توسعه خودروهای متصل تدوین شد

۸ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۷
کد خبر: 594368
پیش‌ نویس سند توسعه خودروهای متصل تدوین شد

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی از تدوین پیش نویس سند «توسعه خودروهای متصل» و دستورالعمل به‌کارگیری خدمات شبکه های ارتباطی برای کمک به توسعه این فناوری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان گفت: سند دستورالعمل به‌کارگیری خدمات شبکه‌های ارتباطی برای کمک به توسعه صنعت خودروهای متصل، در راستای بهره برداری از اینترنت اشیا در صنعت و بهبود اقتصاد این حوزه در کشور تهیه شده است.

وی افزود: اینترنت اشیا فصل جدیدی در فناوری ارتباطات و اطلاعات ایجاد کرده که یکی از حوزه‌های کاربردی و پر مخاطب آن حوزه خودروهای متصل است.

معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: خودروهای متصل در سال ۲۰۱۶ در جهان مطرح و از سال ۲۰۱۹ توسعه یافته و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ مجموع سرمایه گذاری در آن به بیش از ۷۴۰ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: خودروهای متصل با استفاده از انواع حسگرهای داخل خودرو و اتصال به اینترنت و انواع افزونه‌های نرم افزاری، عملکرد و شرایط نگهداری خودرو را بهینه کرده و راحتی و آسایش مسافران را تا حد قابل توجهی ارتقا می‌دهند و علاوه بر این، به خدمات ناوبری و مدیریت ترافیکی در سطح کلان نیز کمک قابل توجهی خواهند کرد.

خوراکیان با تاکید بر تحول صنایع مرتبط با خودرو در صورت اجرای این سند، تاکید کرد: موضوع بیمه در خودروها، تجربه سفر مبتنی بر داده، خدمات پارکینگ شبکه ای، افزایش ایمنی خودرو، ارائه انواع گواهی، خدمات تعمیرات و پایش خودرو، بهبود رضایت مشتری، بهبود تعمیرات و نگهداری جاده‌ها و همچنین پرداخت عوارض آنلاین و مباحث استفاده از خودرو و رانندگی اشتراکی در صورت اجرای این سند متحول خواهند شد.

وی گفت: سند دستورالعمل به‌کارگیری خدمات شبکه‌های ارتباطی برای کمک به توسعه صنعت خودروهای متصل پس از طی مراحل قانونی ذیل سند مصوب شورای عالی فضای مجازی در حوزه اینترنت اشیا نهایی و ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی افزود: با توجه به تفاهم صورت گرفته، آمادگی بسیار زیادی در کشور برای سرمایه گذاری و رفع موانع مقرراتی ناظر برای حفاظت از حقوق اشخاص و نحوه مدیریت، نگهداری و بهره برداری از داده‌هایی که در این حوزه تولید شده و ارزشمند هستند، وجود دارد.

وی افزود: معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی پیش نویس این سند را تهیه کرده و در جلسه‌ای با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی، اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، مدیران صنایع خودروسازی، مدیران شبکه‌های ارتباطی و اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی و تأیید اولیه قرار گرفته که امیدواریم به زودی پس از تصویب نهایی، ارائه شود.