۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تحقیقات اتحادیه اروپا برای ارزیابی برخورد انحصاری گوگل در تبلیغات آنلاین

۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۵۶
کد خبر: 538658
تحقیقات اتحادیه اروپا برای ارزیابی برخورد انحصاری گوگل در تبلیغات آنلاین

کمیسیون اروپا بازوی اجرایی اتحادیه اروپا امروز سه‌شنبه تحقیقات جدیدی در مورد گوگل را به منظور ارزیابی برخورد و جانبداری این غول فناوری از خدمات فناوری تبلیغات آنلاین آغاز کرد، نتیجه این تحقیقات نشان خواهد داد که آیا گوگل در این راستا قوانین ضد انحصاری را نقض کرده است یا خیر؟

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، مارگارت وستاگر در بیانیه‌ای نوشت: گوگل داده‌هایی را به منظور استفاده برای اهداف تبلیغاتی هدفمند جمع‌آوری می‌کند، به این شکل که فضای تبلیغاتی به فروش می‌رساند و خود به عنوان یک واسطه تبلیغات آنلاین عمل می‌کند. بر این اساس گوگل تقریبا در تمام سطوح زنجیره تبلیغات آنلاین حضور دارد. در همین راستا هم نگرانی‌هایی در رابطه با اقدامات پشت صحنه گوگل در دشوارتر کردن فضای رقابت در تبلیغات آنلاین ایجاد شده است.

به عنوان بخشی از این تحقیق جدید، کمیسیون اروپا در حال ارزیابی محدودیت‌هایی است که شرکت گوگل در توانایی تبلیغ دهندگان، ناشران و سایر اشخاص ثالث برای دسترسی به داده‌های مربوط به هویت و رفتار کاربران اعمال کرده است.

سخنگوی شرکت گوگل در این باره در نامه‌ای نوشت: هزاران کسب و کار اروپایی روزانه از محصولات تبلیغاتی ما برای دستیابی به مشتریان جدید و تامین بودجه وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. آنها از این فضا استفاده می‌کنند چرا که آن را رقابتی و موثر ارزیابی کرده‌اند. ما به همکاری سازنده خود با کمیسیون اروپا ادامه خواهیم داد و تمام سوالات آنها را در این باره پاسخ خواهیم گفت تا از این طریق مزایای محصولات خودمان را برای مشاغل و کاربران اروپایی به اثبات برسانیم.

20

این بیانیه آغاز رسمی ارزیابی کامل رفتار گوگل در فضای تبلیغاتی است که مهلت مشخصی برای تکمیل آن اعلام نشده است. همچنین در پایان به لیست تحقیقات و جریمه‌هایی که در سال‌های اخیر در بازار اروپا اتفاق افتاده اضافه خواهد شد.

گفتنی است در اوایل این ماه مرجع رقابتی فرانسه به دلیل سوءاستفاده از قدرت بازار در صنعت تبلیغات آنلاین، جریمه ۲۲۰ میلیون یورویی (262 میلیون دلاری) برای گوگل صادر کرد.

این کمیسیون همچنین در ماه مارس 2019 جریمه 1.49 میلیارد یورویی به دلیل نقض قوانین ضد انحصاری به گوگل تحمیل کرد. در آن زمان، این موسسه که در بروکسل مستقر است اعلام کرد که غول فناوری ایالات متحده در قرارداد با وبسایت‌های شخص ثالث، بندهای محدود کننده‌ای اعمال کرد که مانع از قرار دادن تبلیغات رقبای گوگل در این وب‌سایت‌ها می‌شود.