۰ نفر

آمریکا موافقت کرد؛

خروج شیائومی از لیست سیاه آمریکا

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴
کد خبر: 527376
خروج شیائومی از لیست سیاه آمریکا

دولت آمریکا و شیائومی برای خارج کردن این شرکت چینی از لیست سیاهی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شده بود، به توافق رسیدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پس از این که وزارت دفاع دولت ترامپ با صدور فرمانی، شیائومی را به عنوان شرکت مرتبط با ارتش چین معرفی کرد و در نتیجه شیائومی از بازارهای بورس آمریکا حذف شد، این غول تلفن هوشمند چینی از دولت آمریکا شکایت کرد. طبق اظهارنامه تنظیم شده برای دادگاههای آمریکا، وزارت دفاع آمریکا اکنون موافقت کرده است که نام این شرکت از فهرست مذکور خارج شود.

ارزش سهام شیائومی در پی انتشار این خبر، در هنگ کنگ ۶.۷ درصد صعود کرد. با این حال شیائومی و پنتاگون در این باره اظهارنظر نکردند.

شیائومی که علاوه بر تلفن هوشمند، وسایل پوشیدنی، موتور برقی و جاروبرقی رباتی می سازد، هدف دولت ترامپ قرار گرفت. این شرکت بیش از ۱۰ سال پیش توسط لی جون، کارآفرین میلیاردر چینی و شرکت تراشه سازی آمریکایی کوالکام تاسیس شده بود و مالکیت یا قرار داشتن تحت کنترل ارتش چین را تکذیب کرده است.

این توافق پس از حمایت یک دادگاه آمریکایی از شکایت شیائومی و صدور فرمان توقف موقتی این ممنوعیت صورت گرفت. رودلف کنترراس، قاضی دادگاه منطقه ای آمریکا در آن زمان گفته بود شیائومی احتمالا موفق می شود این ممنوعیت را به طور کامل ملغی کند و فرمان اولیه ای را برای جلوگیری از متحمل شدن خسارات جبران ناپذیر توسط شیائومی صادر کرده بود.

این توافق یک پیروزی کم سابقه برای غولهای فناوری چینی است که در میانه اختلافات فزاینده میان آمریکا و چین بر سر موضوعات مختلف گیر افتاده اند. ترامپ در نوامبر فرمانی صادر و سرمایه گذری آمریکایی در شرکتهای چینی متعلق یا تحت کنترل ارتش چین را ممنوع کرده بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت ترامپ شرکتهای دیگری مانند بایت دنس و تنست هولدینگز را هم هدف گرفت اما این هواوی بود که بدترین ضربه را متحمل شد و از خرید قطعات آمریکایی محروم شده و از پروژه های زیرساخت در سراسر جهان حذف شد.