۰ نفر

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل؛

قاچاق موبایل یک شبه رونق گرفت

۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۱۶
کد خبر: 492661
قاچاق موبایل یک شبه رونق گرفت

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرده و از روز گذشته خرید و فروش پاسپورت به قدری زیاد شده که قیمت آن از پنج میلیون به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نهایت در شب گذشته به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از ۱۲ مهرماه انجام رجیستری گوشی باید در مبادی ورودی و به صورت حضوری انجام می‌شد، اما تشکیل صف‌های طولانی و معطلی فراوان موجب اعتراضات زیادی از سوی مسافران شد و گمرک ایران نیز به دلیل ازدحام جمعیت با مشکلاتی در این رابطه مواجه شد که در مجموع  در شرایط کرونایی موجود امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فراهم نبوده و عاملی برای شیوع بیماری کووید-۱۹ شده بود.

بنابراین  ۱۸ آذرماه مهرداد جمال ارونقی،‌ معاون فنی گمرک ایران، در نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با ارائه گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین در راستای رضایتمندی مسافران ورودی و نظام مند کردن فرایند رجیستری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید-۱۹ با قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود که در نتیجه آن و همچنین اعلام قبلی ستاد مقابله با کرونا برای هشدار نسبت به وضعیت شکل گرفته در مبادی ورودی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، روز گذشته اعلام شده که از  اول دی‌ماه  رجیستری به صورت غیرحضوری انجام شود که بر این اساس ثبت اطلاعات و مشخصات گوشی تلفن همراه در بدو ورود انجام می‌شود.

این در حالی است که روز گذشته انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده بود که تغییر شیوه‌نامه رجیستری گوشی‌های مسافری از مهرماه، باعث  کاهش چشمگیر واردات مسافری آیفون  شده است. اردیبهشت‌ماه ۴۳ هزار دستگاه و آبان‌ماه، ۴۰۰۰ آیفون مسافری وارد کشور شد. سوءاستفاده از رویه مسافری هرچند کم، اما همچنان ادامه دارد.

راه قاچاق هموار شد

حالا این موضوع باعث گلایه وارد کنندگان موبایل شده است؛ به طوری‌که انجمن واردکنندگان موبایل در توییتر خود اعلام کرده " باز هم راه قاچاق موبایل هموار شد. خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرد. قاچاق موبایل یک شبه رونق گرفت و حالا دلالان پاسپورت مسافری در مراکز خرید و فروش موبایل جولان می‌دهند."

در این رابطه امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، اظهار کرد: بر اساس مصوبه قبلی مسافران حتماً هنگام خروج از فرودگاه باید موبایل را به همراه داشتند، در میز فرودگاه آن را اظهار می‌کردند و حقوق و عوارض گمرکی آن را پرداخت می‌کرد تا بتوانند در شبکه ارتباطی کشور از موبایل استفاده کند و به عبارت دیگر موبایل خریداری شده رجیستر شود. این مسئله باعث شده بود از ۱۲ مهر به بعد صف‌های طولانی در گمرکات ورودی کشور و فرودگاه‌ها ایجاد شود و فاصله گذاری اجتماعی تعیین شده در پروتکل‌های ستاد ملی کرونا رعایت نشود. 

وی افزود: حالا بر اساس مصوبه جدید از اول دی مجددا لازم نیست مردم در صف بایستند و حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کنند، بلکه فقط باید موبایل همراه آنها باشد و اظهار شو، یعنی با بارکدخوان آی ام ای تلفن همراه را از مسافر دریافت کنند و با لینکی که به مسافر داده میشود می‌توانند از طریق سایت ای پی ال گمرک، حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کنند و همتا هم کار رجیستری را انجام دهد. اما اتفاقی که امروز افتاده این است که سامانه ای پی ال بدون اینکه اظهار در فرودگاه را داشته باشد، رجیستر را انجام می‌دهد. 

قیمت پاسپورت از ۵ میلیون به ۲۰۰ هزار تومان رسید!

به عبارت دیگر به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، بر اساس روش جدید، مسافر حتماً باید موبایل را در فرودگاه اظهار کرده باشد و بعد در ای پی ال گمرک  حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کند، اما در عمل سامانه اظهار موبایل در فرودگاه را کنترل نمی‌کند و مانند روال قبلی هر کس با یک مشخصات سفر مثل پاسپورت و مهر ورود و خروج می‌تواند رجیستر موبایل را انجام دهد. این فرایند فرصت دا برای قاچاقچیان که برای برای ثبت رجیستری پاسپورت خرید و فروش می‌کردند فراهم کرده است. 

وی افزود: از روز گذشته خرید و فروش پاسپورت به قدری زیاد شده که قیمت آن از پنج میلیون تومان به دو میلیون و 500 هزار تومان و در نهایت در شب گذشته به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

اسحاقی تبعات این اقدام را خروج بی‌رویه و غیرقانونی ارز توسط قاچاقچیان عنوان کرد و گفت: با خروج غیر قانونی ارز از کشور برای واردات غیر قانونی موبایل به زودی شاهد اختلال در اقتصاد و برهم خوردن تعادل نسبی ایجاد شده در بازار ارز خواهیم بود. خلأ قانونی ایجاد شده به واسطه مصوبه جدید رجیستری موبایل منجر به ایجاد صف‌های طولانی تخصیص ارز و ایجاد دست‌اندازهای متعدد برای واردکنندگان قانونی خواهد شد و در در واقع دولت با این اقدام  فرش قرمزی برای قاچاقچیان پهن کرده است.

وی افزود: درخواست رسمی انجمن از دولت این است که گزارش روزانه آمار موبایل‌های مسافری رجیستر شده پس از اجرای شیوه نامه جدید را ارائه کند، چرا که واردکنندگان قانونی و مردم این حق را دارند که بدانند چه میزان موبایل قاچاق طی روزهای اخیر وارد و چه میزان ارز غیر قانونی از کشور خارج شده است.