۰ نفر

رییس هیات مدیره اسنپ فود به ابهام‌ها درباره اعتراض پیک‌های موتوری پاسخ داد

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۴
کد خبر: 486375
رییس هیات مدیره اسنپ فود به ابهام‌ها درباره اعتراض پیک‌های موتوری پاسخ داد

اعتراض و در برخی موارد اعتصاب پیک‌های اسنپ فود سبب شده تا این شرکت در اطلاعیه‌ای کوتاه داخل اپلیکیشن خود اعلام کند که «به علت مشکل پیش آمده در فرآیند ارسال و به جهت حفظ کیفیت سرویس دهی، امکان سفارش به طور موقت در برخی مناطق محدود شده است.» مشکل پیش آمده اما دقیقا چیست و پیک‌های اسنپ فود که با نام اسنپ اکسپرس شناخته می‌شوند چه می‌خواهند؟

«مهراد عبدالرزاق» رییس هیات مدیره اسنپ فود در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که ماهانه بیش از ۲ میلیون سفر موفق به وسیله پیک‌های اکسپرس انجام می‌‌شود. به گفته او در چنین ابعادی بروز مشکلات صنفی گاها اجتناب‌ناپذیر است. او تاکید دارد که خواسته پیک‌های اکسپرس اسنپ فود طیفی از مسائل صنفی است و اختلاف‌ نظرها در زمینه مسائل پرداختی یکی از دغدغه‌های آنهاست. او در همین رابطه گفت:

«اسنپ‌فود با همکاری نزدیک پیک‌های اکسپرس، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، کارمندان اسنپ‌فود و تیم پشتیبانی ایجاد شده و امروز ما یک خانواده هستیم و بروز مشکلات در یک خانواده دور از ذهن نیست. این بار اولی نیست که به اختلاف نظر خورده‌ایم و دیر یا زود با کمک و همفکری هم دغدغه‌های شکل‌گرفته را حل خواهیم کرد». عبدالرزاق به دیجیاتو می‌گوید در حال حاضر، میانگین درآمد ماهانه پیک‌های اکسپرس بسته به میزان فعالیت‌شان بین ۶ تا ۱۲ میلیون تومان است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا همانطور که شایعات مطرح کرده‌اند، پیک‌های اسنپ‌ اکسپرس به زیرمجموعه اسنپ باکس اضافه شده اند و ساز و کارهای جدیدی برای درآمدشان تعریف شده یا خیر به دیجیاتو گفت که بحث کاهش درآمد و گرفتن کمیسیون از آن‌ها مطرح نیست:

«در مورد استفاده از ناوگان اسنپ باکس در بخش اکسپرس باید گفت که در ماه‌های اخیر و با محدودیت‌های کرونایی، تعداد سفارش‌های اسنپ فود در ساعات اوج سفارش از ظرفیت تحویل اکسپرس فراتر رفته است. پیک‌های اسنپ باکس به واقع همکار و کمک پیک‌های اکسپرس برای تحویل سفارش‌ها محسوب می‌شوند و حضور آن‌ها به منزله کاهش درآمد یا کاهش سفرهای پیک اکسپرس نیست.»

رییس هیات مدیره اسنپ فود در پاسخ به دیگر سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه راهکار اسنپ در برابر مشکل پیش آمده چیست و تا چه زمانی اختلال در سرویس دهی به وجود می آید؟ گفت: «تمامی زیرساخت‌های مجموعه اسنپ در راستای ارائه خدمات به کاربران شکل گرفته و همین موضوع بقا و درآمدزایی همه کاربران را تضمین می‌کند. در مورد همکاری با ناوگان باکس مثل هر سرویس دیگری اگر این موضوع به نفع همه ذی‌نفعان مجموعه نباشد در نهایت حذف خواهد شد.»

اخیرا سرویس کارباکس نیز به سرویس‌های اسنپ اضافه شده که با آن کاربران می‌توانند درخواست پیک در قالب خودرو را بدهند و گزارش‌های رانندگان حکایت از این دارد که این ویژگی برای بسیاری از آنها بدون خواسته‌شان فعال شده است. عبدالرزاق به دیجیاتو می‌گوید که سرویس کارباکس نیز مانند سرویس اسنپ باکس تنها به ناوگان آنها در زمانی مشخصی که سفارش‌ها بیش از ظرفیت می‌شوند کمک می‌کند: «اسنپ باکس و کارباکس تنها در صورتی که تعداد سفارش ها از ظرفیت سرویس اکسپرس فراتر رود و در جهت حفظ کیفیت در سمت کاربر نهایی به کمک پیک های اکسپرس می آیند تا تحویل سفارش ها در مدت زمان مشخص انجام شود.»

پیک‌های اسنپ اکسپرس مختص این سرویس هستند و ماهیتی کاملا جدا نسبت به پیک‌های اسنپ باکس دارند، در واقع باید گفت تنها صندوق‌های صورتی و سبز رنگ این موتورها نیست که وجه تمایز آنهاست و کار آنها نیز کاملا با یکدیگر تفاوت دارد. پیک‌های اسنپ اکسپرس که مسئول رساندن سفارش به دست مشتریان هستند، یک رقم ثابت برای هر بار غذا رساندن را دریافت می‌کنند و آنطور که از صحبت‌های عبدالرزاق برمی‌آید، آنها در حال حاضر درخواست کرده‌اند که این رقم ثابت باید بیشتر شود.

اسس

در مواقع شلوغی اوج سفارشات، پیک‌های اسنپ باکس به کمک سرویس اسنپ فود می‌آیند و غذا به دست مشتریان تحویل می‌دهند. شایعه‌ای که پیش‌تر مطرح شده بود حکایت از این دارد که پیک‌های اسنپ اکسپرس حالا زیر سایه اسنپ باکس کار می‌کنند و با توجه به قوانین جدید این شرکت، باید از مبلغی که برای هر بار رساندن غذا به دست می‌آورند، کارمزدی به اسنپ باکس بدهند. با این حال بنا به گفته عبدالرزاق این مساله در حال حاضر مطرح نشده است و آنچه که بیشترین درخواست ناوگان موتورسواران اسنپ فود بوده، افزایش هزینه‌ ثابت برای هر دلیوری بوده است.

بسیاری از کاربران باور دارند اسنپ فود به عنوان تنها بازیگر اصلی حوزه سفارش غذا می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد و وجود یک رقیب قطعا می‌تواند کیفیت سرویس‌دهی این استارتاپ را افزایش دهد. در حال حاضر بازیگران بسیار کوچک نظیر «دلینو» یا استارتاپ‌های سفارش آنلاین غذای محلی در این بازار حضور دارند اما آنطور که خود اسنپ فود قبلاً گفته است، بیش از ۹۵ درصد بازار آنلاین این مارکت در اختیار آنهاست.

شما در استفاده از این سرویس در روزهای اخیر به مشکل برخورده‌اید؟ تجربه‌تان را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.