۰ نفر

نقشه باور نکردنی از مریخ منتشر شد + عکس

۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۲۹
کد خبر: 710149
نقشه باور نکردنی از مریخ منتشر شد + عکس

سطح خشک مریخ به همراه جزئیات باورنکردنی آن، در نقشه موزاییکی جدیدی از سیاره سرخ به تصویر کشیده شده که برای تهیه آن از ۱۱۰ هزار عکس استفاده شده است.

به گزارش  آی‌ای، گروهی از دانشمندان «مؤسسه فناوری کالیفرنیا» (Caltech)، از ۱۱۰ هزار عکس گرفته‌شده با «مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) ناسا برای جمع‌آوری نقشه جدیدی از سیاره سرخ استفاده کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این نقشه که از تصاویر دوربین سیاه و سفید مدارگرد شناسایی مریخ تشکیل شده است، تقریبا ۲۵ متر مربع از سطح را در هر پیکسل پوشش می‌دهد.

ناسا در یک پست نوشت: این نقشه جدید که «موزاییک جهانی CTX مریخ» (Global CTX Mosaic of Mars) نامیده می‌شود، بالاترین وضوح تصویر جهانی را از سیاره سرخ نشان می‌دهد.

نقشه جدید مریخ، تنها نمونه‌ای نیست که در آن، دانشمندان یک نقشه بزرگ را از تصاویر سطح سیاره سرخ جمع‌آوری کرده‌اند. به عنوان مثال، ماموریت‌های «مدارگرد وایکینگ» (Viking Orbiter) ناسا در دهه ۷۰، توسعه نقشه رنگی بزرگی به نام «Viking Orbiter MDIM ۲.۱» را در سال ۲۰۱۴ به همراه داشت.

با وجود این، موزاییک جهانی CTX مریخ، واضح‌ترین نقشه سیاره سرخ تا به امروز است. ناسا در پست خود خاطرنشان کرد که نقشه جدید شامل ۵.۷ تریلیون پیکسل است. در مقایسه، نقشه Viking Orbiter MDIM ۲.۱ تقریبا از ۱۰ میلیون پیکسل تشکیل شده بود.

این بدان معناست که اگر نقشه جدید در اندازه کامل چاپ شود، به اندازه‌ای بزرگ خواهد بود که کل «استادیوم رز بول» (Rose Bowl Stadium) در پاسادنا، کالیفرنیا را پوشش دهد. استادیوم رز بول، یکی از ۲۰ استادیوم بزرگ جهان است که بیش از ۹۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

جای تعجب نیست که تکمیل کردن نقشه، به زمان زیادی نیاز داشت. گروه «آزمایشگاه تجسم سیاره‌ای بروس موری» (Bruce Murray Laboratory for Planetary Visualization) در مؤسسه فناوری کالیفرنیا گفتند که جمع‌آوری این نقشه طی شش سال، ده‌ها هزار ساعت طول کشید.

نسخه بتای نقشه پیشتر در بیش از ۱۲۰ مقاله علمی مورد بررسی قرار گرفته است. دانشمندان قصد داشتند چیزی را ارائه دهند که برای استفاده کردن آسان باشد.

«جی دیکسون» (Jay Dickson)، دانشمند پردازش تصویر که سرپرستی این پروژه و آزمایشگاه موری را بر عهده دارد، گفت: من چیزی را می‌خواستم که برای همه قابل دسترس باشد. اکنون هم دانش‌آموزان و هم مادر من که به تازگی ۷۸ ساله شده است، می‌توانند از این نقشه استفاده کنند. هدف از این کار، کاهش موانع برای افرادی است که به کاوش در مریخ علاقمند هستند.

نقشه باور نکردنی از مریخ منتشر شد + عکس