۰ نفر

۱۱ حقیقت خواندنی از زندگی که باید بدانید + عکس

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۲۲
کد خبر: 705995
۱۱ حقیقت خواندنی از زندگی که باید بدانید + عکس

می دانستید که اولین رزومه‌ی تاریخ را لئوناردو داوینچی نوشت؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از روزیاتو، در مطلب زیر قصد داریم شما را با چند حقیقت که نگاهتان را به دنیا تغییر می‌دهد آشنا کنیم.

جهان هستی عظیم و کنجکاوی ما برای آن بی انتها است. هر چه بیشتر درباره‌ی دنیای خود جستجو می‌کنیم و یاد می‌گیریم، بیشتر پی می‌بریم هنوز چیز‌های زیادی هست که از آن‌ها بی خبریم.

با چند حقیقت خواندنی همراه باشید.

۱- مردم استرالیا ماه را سر و ته می‌بینند

کره ماه در بسیاری از تصاویر منتشر شده از آن، به همان شکلی است که از نیمکره شمالی زمین دیده می‌شود. از آنجایی که استرالیا در نیمکره جنوبی زمین قرار دارد، در آنجا کره ماه برعکس آنچه که به دیدنش عادت داریم، دیده می‌شود.

مردم استرالیا ماه را سر و ته می‌بینند

۲- بستنی یخی اختراع یک کودک بود

فرانک اپرسون، پسربچه‌ی ۱۱ ساله‌ی اهل شهر سانفرانسیسکوی آمریکا در یکی از روز‌های سال ۱۹۰۵ این خوراکی محبوب تابستانی را تصادفاً اختراع کرد. او بر حسب اتفاق یک کاسه آب و جوش شیرین قنددار را که داخل آن تکه چوبی برای هم زدن بود، یک شب تا صبح در ایوان خانه شان رها کرد. سرمای هوا باعث یخ بستن محتویات کاسه شد و این اتفاق ایده‌ی تولید بستنی یخی را در ذهن اپرسون ایجاد کرد.

۳- زمانی با توپ فوتبال، بسکتبال بازی می‌کردند

ورزش بسکتبال در سال ۱۸۹۱ توسط دکتر جیمز نای اسمیت ابداع شد، اما ۳ سال طول کشید تا این ورزش صاحب توپ مخصوص به خود شود. بازیکنان بسکتبال در ابتدا از توپ فوتبال استفاده می‌کردند. سبد بسکتبال نیز مثل حالا نه یک تور و حلقه، بلکه یک سطل چوبی بود که کف آن باز بود.

۴- شکلات تلخ می‌تواند جلوی پوسیدگی دندان را بگیرد

تحقیقات نشان داده مصرف شکلات تلخ به جلوگیری از تشکیل پلاک‌های دندانی و پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند. این ماده خوراکی منبع پلی فنول نیز هست، موادی شیمیایی که با باکتری‌های دهانی مقابله می‌کنند.

۵- غرق شدن آنطوری نیست که تصور می‌کنیم

غرق شدن در واقعیت با آنچه در فیلم‌ها دیده ایم متفاوت است. وقتی شخصی در حال غرق شدن است، به ندرت می‌تواند فریاد بزند، قدرت تکان دادن دست هایش به این طرف و آن طرف را ندارد، معمولاً مدت کوتاهی روی سطح آب شناور می‌ماند و پیش از پایین رفتن مدام نفس نفس می‌زند.

غرق شدن آنطوری نیست که تصور می‌کنیم

۶- گوسفند‌های نژادی خاص می‌توانند تا ۶ عدد شاخ داشته باشند

گوسفند‌های نژادی خاص بر روی بدن خود لکه‌هایی تیره رنگ دارند. وزن جنس نر آن‌ها به طور میانگین ۷۲ کیلوگرم است و وزن ماده‌ها نیز به طور میانگین ۴۵ کیلوگرم. این گوسفند‌ها حداقل ۲ شاخ و حداکثر ۶ شاخ دارند که برجسته‌ترین مشخصه‌ی آن‌ها است.

۷- سرعت چرخش کره زمین رو به کاهش است

سرعت چرخش کره زمین به دور خود طی ۲،۷۴۰ سال گذشته نزدیک به ۶ ساعت کاهش یافته است. این میزان شاید قابل توجه به نظر برسد، اما معادل اضافه شدن ۱/۷۸ میلی ثانیه به یک روز ۲۴ ساعته طی ۱۰۰ سال است.

۸- قوطی نوشابه رژیمی روی آب شناور می‌ماند و قوطی نوشابه قند دار در آن فرو می‌رود

به دلیل تفاوت میان چگالی آن ها، نوشابه رژیمی می‌تواند روی آب بماند و نوشابه‌ی معمولی به پایین می‌رود.

قوطی نوشابه رژیمی روی آب شناور می‌ماند و قوطی نوشابه قند دار در آن فرو می‌رود

۹- ماه کامل ممکن است روی خواب تان تأثیر بگذارید

بر اساس یک پژوهش، ماه کامل ممکن است اثرات به خصوصی بر روی الگو‌های خواب زنان و مردان داشته باشد. این پژوهش نشان داد زنان طی فاز کامل ماه، اغلب خواب کمتری داشتند و خواب REM کمتری را نیز تجربه می‌کردند. با این حال، مردان در این بازه خواب REM بیشتری داشتند (REM مرحله‌ای از خواب است که با دیدن رؤیا و تثبیت حافظه مرتبط است).

۱۰- اولین رزومه‌ی تاریخ را لئوناردو داوینچی نوشت

لئوناردو داوینچی زمانی که به عنوان یک مهندس نظامی به دنبال شغل می‌گشت، برای دوک ِ میلان نامه‌ای نوشت. او در این نامه بر طراحی‌های تحسین برانگیزش برای ادوات محاصره، همچون منجنیق‌های هراس انگیز تأکید کرده بود. او در این نامه توضیحاتی نیز درباره‌ی مهارت‌های هنری خود ارائه داده بود. برای مثال در جایی نوشته بود: «در نقاشی می‌توانم هر چیزی را ممکن کنم.»

۱۱- خورشید می‌تواند ۳۰۰ برابر بزرگ‌تر شود

بر اساس تحقیقات، خورشید در پایان عمرش ممکن است ۳۰۰ برابر بزرگ‌تر از اندازه‌ی فعلی خود باشد.

خورشید می‌تواند ۳۰۰ برابر بزرگ‌تر شود