۰ نفر

چشم انداز یخ زده مریخ در زمستان / مریخ چند فصل دارد؟ + عکس

۶ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲
کد خبر: 691222
چشم انداز یخ زده مریخ در زمستان / مریخ چند فصل دارد؟ + عکس

مریخ مثل زمین چهار فصل دارد که شامل زمستان، بهار، تابستان و پاییز می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تصاویری که به‌تازگی از سیاره مریخ منتشر شده‌اند، چشم‌اندازی یخ‌زده را نشان می‌دهند که رگه‌هایی به رنگ قرمز و سفید در میان آن دیده می‌شود. این تصاویر توسط مدارگرد Mars Express سازمان فضایی اروپا از قطب جنوب این سیاره گرفته شده‌اند.

اگرچه این تصاویر اخیراً در وب‌سایت سازمان فضایی اروپا منتشر شده‌اند، اما در‌حقیقت در اواخر اردیبهشت امسال تهیه شدند. این سازمان حالا به مناسبت کریسمس و پایان سال جاری میلادی، دست به انتشار این تصاویر زده است.

در این تصاویر که شبیه اثر هنری هستند، می‌توانیم دو دهانه برخوردی بزرگ را ببینیم که با لایه‌هایی از یخ-آب و رسوباتی به نام «ته‌نشین‌های لایه‌ای قطبی» پوشانده شده‌اند. این ته‌نشین‌ها همچنین در ستیغی که میان این دو دهانه وجود دارد، دیده می‌شوند.

 

در این تصاویر همچنین می‌توانیم تلماسه‌های تیره‌ای را ببینیم که از میان یخ‌ها بیرون زده‌اند. دانشمندان می‌گویند رنگ این ماسه‌ها تیره است، چون مواد خود را از آتشفشان‌هایی گرفته‌اند که در گذشته در مریخ فوران کرده بودند و از طریق طوفان‌های قدرتمند این سیاره در سطح آن پخش شده‌اند.

دیگر نقاط تیره در این تصاویر هم مربوط به همین غبار و پرتابه‌هایی هستند که در هنگام تبدیل یخ کربن دی‌اکسید به گاز به‌وجود آمده‌اند. این پرتابه‌ها باعث می‌شوند آب‌فشان‌های غباری به اتمسفر سیاره سرخ بروند و بعد لکه‌هایی را روی سطح این سیاره برجای بگذارند.

مریخ از امروز وارد سال جدید خود می‌شود که ۶۸۷ روز زمینی به‌طول می‌انجامد. این سیاره هم مثل زمین چهار فصل دارد که شامل زمستان، بهار، تابستان و پاییز می‌شود. زمستان و تابستان در این سیاره هم مثل زمین سرد و گرم است. ولی سرمای زمستان در مریخ بسیار بیشتر از زمین است و دما گاهی اوقات تا منفی ۶۰ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد.

دهه پایانی سال از یک نظر دیگر هم برای Mars Express اهمیت دارد؛ امسال نوزدهمین سالی است که این فضاپیما به سیاره سرخ رسیده.

چشم انداز یخ زده مریخ در زمستان / مریخ چند فصل دارد؟ + عکس