۰ نفر

دختران متأهل می توانند در مدرسه روزانه تحصیل کنند؟

۲ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷
کد خبر: 690248
دختران متأهل می توانند در مدرسه روزانه تحصیل کنند؟

دانش‌آموزان دختر ازدواج‌کرده می‌‌توانند با رعایت شئونات دانش‌آموزی و اصول اخلاقی و تربیتی با دیگر دانش‌آموزان در مدارس روزانه به تحصیل خود ادامه دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بنا بر یک قانون نانوشته و عرف اجتماعی غیرنطقی، دختران متأهل حق تحصیل در نوبت روزانه مدارس و دبیرستان‌ها را ندارند!

این اتفاق سبب می‌شود دخترانی که در سنین ابتدای جوانی ازدواج می‌کنند - بدون در نظر گرفتن استعدادهای آنها - از ادامه تحصیل و رسیدن به مدارج عالی علمی بازبمانند یا اینکه دختران به دلیل علاقه به ادامه تحصیل، فرصت‌های مناسب انتخاب همسر و تشکیل خانواده را از دست بدهند.

این ممنوعیت، برخی فعالان حوزه حقوقی را بر آن داشته تا با طرح سؤال از مراکز مسئول، موضوع را پیگیری کنند و در یکی از این اقدامات از "سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" درباره مصوبه ممنوعیت ادامه تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه، سوال کرده‌اند.

از آنجا که وزارت آموزش و پرورش مرجع پاسخگویی به این سؤال است، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سؤال مطروحه را به این وزارتخانه ارسال کرد که رابعه امامی رضوی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در پاسخ به آن به مصوبه قانونی را یادآور شده که در آن قید شده، تحصیل دانش‌آموزان متأهل در مدارس روزانه کاملاً قانونی است.

رابعه امامی رضوی در پاسخ خود آورده است: "متن ماده ۶۹ آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ مبنی بر ثبت‌نام و نحوه ادامه تحصیل دختران دانش‌آموزان ازدواج‌ کرده در مدارس روزانه به شرح ذیل جهت استحضار و صدور دستور لازم ایفاد می‌شود:

ماده ۶۹ – دانش‌آموزان ازدواج‌کرده می‌‌توانند با رعایت شئونات دانش‌آموزی و اصول اخلاقی و تربیتی با دیگر دانش‌آموزان، مانند سایرین در مدارس روزانه ثبت‌نام و به تحصیل ادامه دهند.

تبصره ـ در صورتی که به تشخیص شورای مدرسه، مفاد این ماده از سوی دانش‌آموز رعایت نشود ادامه تحصیل وی به یکی از روش‌های زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

۱- بدون حضور در کلاس‌ در ارزشیابی‌های پایان هر نوبت شرکت کند.

۲- در مدارس بزرگسالان آموزش از راه دور یا داوطلب آزاد با رعایت قوانین و مقررات تحصیل کنند."

بر این اساس هیچ مدرسه دولتی و غیرانتفاعی با این بهانه دانش‌آموز دختر ازدواج کرده است، حق ندارد که او را از ادامه تحصیل در نوبت روزانه مدارس بازدارد.

دختران متأهل می توانند در مدرسه روزانه تحصیل کنند؟