۰ نفر

شیب مهاجر فرستی ایران صعودی است

۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۲۱:۴۹
کد خبر: 689432
شیب مهاجر فرستی ایران صعودی است

رییس رصدخانه ملی مهاجرت ایران ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی، ایران بیشترین مهاجر فرستی را داشت، و میزان مهاجرفرستی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ کاهش یافت و اکنون نیز، شیب صعودی است که با افزایش سرمایه، دانش و تخصص می‌توان این مهم را مدیریت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهرام صلواتی، رییس رصدخانه ملی مهاجرت ایران روز دوشنبه در آیین افتتاحیه نخستین کمپ تیم‌آفرینی استارتاپی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک افزود: یکی از موضوعات کلیدی در دنیا وضعیت مهاجرت است و این مهم جزو پنج چالش کلیدی در سطح دنیا است.

وی با تاکید بر اینکه، کشور‌های مهاجرپذیر، سرعت تکنولوژی خود را به شدت افزایش دادند، گفت: این نگرانی وجود دارد که در یک بازار فشرده و رقابتی قرار داریم و ایجاد استارتاپ بین المللی را می‌توان هدفگذاری کرد.

صلواتی ادامه داد: همچنین این نگرانی وجود دارد که در چند سال آتی چه وضعیتی وجود دارد و باید اطلاعات بهینه‌ای در خصوص میزان مهاجرفرستی کسب شود.

وی بیان کرد: با روند کنونی نمی‌توان آینده قابل قبولی برای دانشگاه‌ها متصور شد و نیاز است برنامه دقیقی در راستای ایجاد رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز‌های روز جامعه مدنظر باشد و وارد فضای شتاب‌دهی جدید شد.

رییس رصدخانه ملی مهاجرت ایران گفت: کشور‌ها و شرکت‌ها به دنبال جذب منابع هستند که این منابع نیروی انسانی است و تنها ذهن یادگیرنده انسان است که می‌تواند تکنولوژی را در اختیار خود قرار دهد.

صلواتی، استان مرکزی را استانی صنعتی عنوان کرد و افزود: اراک شهر مهاجران است و در کشور‌های صنعتی به دنبال جذب منابع انسانی برای جذب سرمایه هستند که نیاز است از این ظرفیت بیشترین بهره‌گیری را داشت.

وی عنوان کرد: اکنون عصر ارتباطات و هوشمندی است و باید بدانیم چه تحولاتی در دنیا صورت می‌گیرد و این مهم باید مدنظر باشد که تمام صنایع دنیا به سمتی می‌روند که دانشجویان بیشتری جذب کنند و از شتاب رقابتی عقب نمانند.

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی، ایران بیشترین مهاجر فرستی را داشت

رییس رصدخانه ملی مهاجرت ایران ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی، ایران بیشترین مهاجر فرستی را داشت، و میزان مهاجرفرستی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ کاهش یافت و اکنون نیز، شیب صعودی است که با افزایش سرمایه، دانش و تخصص می‌توان این مهم را مدیریت کرد.

بیشتر سیاست‌ها بخشی است

صلواتی افزود: برای کنترل و جلوگیری از مهاجرت دانشجویان باید بدانیم ۲۰ سال آینده بر اساس چه مهارت‌هایی می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم، اکنون بیشتر سیاست‌ها بخشی است و با اجرای سیاست‌های میان بخشی می‌توان به اهداف تعیین شده دست یافت.

وی تصریح کرد: استان مرکزی زمانی می‌تواند قطب صنعتی کشور باشد که به ازای هر دانشجو یک شغل دانش بنیان ایجاد کند.

رییس رصد خانه ملی مهاجرت ایران اضافه کرد: در خصوص سیاست‌های جمعیتی و ملی نیز برنامه دقیقی وجود ندارد، از این رو دچار مازاد سرمایه انسانی هستیم و در بخش افزایش سرمایه انسانی نیاز است رویه را دچار تحول کرد.

توجه به کارآفرینی یک ضرورت است

مجتبی ذوالفقاری، رییس دانشگاه اراک نیز در این آیین گفت: ارائه برنامه باید به اشتغال فناورانه دانشجویان منجر شود و برنامه‌ای که استمرار داشته باشد اثربخش است.

وی افزود: دانشگاه باید محل کارآفرینی در رشته‌های فنی و غیر فنی باشد تا فرد هویت پیدا کند و دارای شخصیت و منزلت اجتماعی شود.

وی تاکید کرد: عامل اصلی کارآفرینی خود دانشجو است و مسئولان وظیفه تسهیلگری را برعهده دارند.

رییس دانشگاه اراک اظهار داشت: تفاوت اصلی شرکت استارتاپ با سنتی این است که استارتاپ موضوع محور است، اما نباید در این راستا از آموزش‌های سنتی غافل شد.

ذوالفقاری ادامه داد: گردش‌های اساسی مالی دنیا در استارتاپ‌های بومی، روی حوزه پدیده شناسی و پدیده محور است و این مهم ماهیت فناوری ندارد و دارای ماهیت اقتصادی است.

وی تصریح کرد: نسل جدید نسل فعال است و باید پذیرفت که از نسل جدید یاد بگیریم و این مهم نیز باید مدنظر باشد که استارتاپ بومی باید پاسخگوی نیاز کشور باشد و دانشجوی با علاقه در کلاس درس حاضر شود.

رییس دانشگاه اراک با بیان اینکه استارتاپ بومی مانع مهاجرت دانشجویان می‌شود، گفت: با وجود مشکلات باید ایجاد استارتاپ بومی نسل جدید را به رسمیت شناخت و آموزش را متحول کرد، در غیر اینصورت جامعه دچار آسیب می‌شود.

ذوالفقاری عنوان کرد: نسل جدید رویکرد استارتاپ و نوآور می‌خواهد و دانشگاه باید مهارت دانش محور را به عنوان رویکرد محوری خود قرار دهد و بداند استارتاپ بومی مانع خروج و مهاجرت جوانان از کشور می‌شود.

وی بیان کرد: تشکیل و استمرار این نشست‌ها باید منجر به ایجاد اشتغال شود و انتظار است، رهاورد این همایش استارتاپی برای دانشجویان ملموس و مشهود باشد و این قشر فرهیخته پیگیر نتایج این رویداد علمی باشند.

ناصر بیکی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به فاصله زیاد بین دانشگاه و صنعت نیز گفت: رسالت ما به عنوان اتاق بازرگانی کمک به کاهش فاصله دانشگاه و صنعت و علم و صنعت است که در این راستا فعالیت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان، مهم‌ترین کمک به کاهش این فاصله است.

وی افزود: اتاق بازرگانی استان مرکزی به عنوان سومین اتاق کشور است که مرکز علم و فناوری اتاق بازرگانی را ایجاد کرده انتظار است، دانشجویان به عنوان نخبگان بومی منطقه، به این مرکز فناوری کمک کنند و این آمادگی وجود دارد که ایده‌های دانشجویان به محصول تبدیل شود.

وی پیوند صنعت، دانشگاه و تولید را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هنوز این فاصله و شکاف وجود دارد و همه چه در جوامع دانشگاهی و چه در بخش خصوصی به این اذعان دارند که این فاصله باید کاهش یابد، اما هنوز موفقیت چشمگیر حاصل نشده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: نقش اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی می‌تواند به مانند پنجره صادراتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان عمل کند.

بیکی عنوان کرد: اجرای طرح استارتاپی از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان کلید خورده، اما انتظار است برای ادامه این مسیر، دست‌اندرکاران علم و دانش این طرح را یاری کنند تا بهره‌وری ۲ سویه برای تولید و اقتصاد کشور رخ داد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به فاصله زیاد بین دانشگاه و صنعت نیز گفت: رسالت ما به عنوان اتاق بازرگانی کمک به کاهش فاصله دانشگاه و صنعت و علم و صنعت است که در این راستا فعالیت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان مهم‌ترین کمک به کاهش این فاصله است.

ناصر بیکی افزود: ما به عنوان سومین اتاق بازرگانی هستیم که مرکز علم و فناوری اتاق بازرگانی را در استان مرکزی ایجاد کردیم و از دانشجویان به عنوان نخبگان بومی منطقه توقع داریم که به این مرکز فناوری کمک کنید و این آمادگی در اتاق بازرگانی وجود دارد که ایده‌های دانشجویان به محصول تبدیل شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک پیوند صنعت، دانشگاه و تولید را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هنوز این فاصله و شکاف وجود دارد و همه ما چه در جوامع دانشگاهی و چه در بخش خصوصی به این اذعان داریم که این فاصله را کاهش دهیم، اما هنوز موفق نشدیم.

وی بیان کرد: نقش اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی و در کشور در زیست بوم نوآوری می‌تواند به مانند پنجره صادراتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان عمل کند، اکنون در پارک علم و فناوری با پوششی که وزرات علوم بر این مجموعه دارد ما به عنوان اتاق بازرگانی می‌توانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و به ارگان‌ها که توان کمک به استارتاپ‌ها را دارند تعامل و هم افزایی داشته باشیم.

خاطرنشان کرد:اجرای این طرح استارتاپی از سوی اتاق بازرگانی کلید خورد، اما برای ادامه این مسیر انتطار داریم دست‌اندرکاران علم و دانش ما را یاری کنند و بهره‌وری ۲ سویه برای خود و عرصه تولید و اقتصاد کشور داشته باشیم.

در پایان این همایش، تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه اراک و اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی اراک منعقد شد.