۰ نفر

طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با طعم بی نظیر + نکات جاافتادن

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۵۲
کد خبر: 651471
طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با طعم بی نظیر + نکات جاافتادن

خورش های ایرانی معمولا ترکیب ماهرانه ای از گوشت و انواع حبوبات یا سبزیجات هستند که به خوبی قوام پیدا کرده و عطر و طعم بی نظیری دارند.

 مرحله به مرحله طرز تهیه "خورشت کرفس" خانگی 

به گزارش اقتصاد آنلاین، خورش کرفس را می توان با حبوبات و یا بدون حبوبات تهیه کرد. در صورت تمایل می توانید از کمی لوبیا چیتی نیز در این خورش استفاده کنید. خورش کرفس برای رفع عطش و جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر است. این خورش خوشمزه را اغلب با گوشت درست می کنند اما می توانید آن را با مرغ و یا به شکل کاملا گیاهی نیز تهیه کنید. ما در این جا فهرستی از مهمترین نکات کلیدی طبخ خورش کرفس خوشمزه و جا افتاده را برایتان تهیه کرده ایم. با ما همراه باشید.

استفاده از کرفس تازه

بهتر است از کرفس تازه استفاده کنید. از بین برگ های کرفس بهتر است به سراغ برگ های نرم تر و جوان تر بروید. بعد از شستن برگ های کرفس، حتما اجازه دهید تا در آبکش کمی خشک شود و سپس آن را به اندازه های یک اندازه خرد کنید. در غیر این صورت خورش شما آب می اندازد.

تمیز کردن کرفس

اگر تکه های ساقه کرفس کمی درشت است یا اینکه خیلی تازه و جوان نیستند ، بهتر است با یک چاقوی تیز آوند های ضخیم آن را به طور کامل بگیرید تا هنگام میل کردن لای دندان گیر نکند.

استفاده از نعنا و جعفری

استفاده از کرفس به تنهایی در این خورش باعث می شود که خورش کرفس آبکی شود، بهتر است از ترکیب نعناع تازه و کمی نعناع خشک در این آن استفاده کنید تا خورش کرفس غلیظ و خوشرنگ شود. توجه داشته باشید که سرخ شدن زیاد جعفری عطر و طعم آن را از بین می برد. مثل اکثر سوپ ها، برای این خورش نیز جعفری را می توانید در اواخر پخت اضافه کنید.

جا افتادن خورش کرفس

راز جا افتادن اکثر خورش های ایرانی مدت زمان پخت طولانی است. برای همین بهتر است خورش کرفس را هم روی حرارت ملایم و با مدت زمان حداقل ۲٫۵ تا ۳ ساعت بپزید و اجازه دهید به آرامی جا بیفتد و روغن بیندازد.

استفاده از زودپز

می توانید خورش کرفس را در زودپز نیز تهیه کنید اما حتما حواستان باشد تا آب آن ته نکشد. به این نکته هم توجه داشته باشید که کرفس ها بیش از حد نپزند، چون به طور کامل له می شوند، که در نتیجه روی ظاهر و طعم خورش تاثیر منفی می گذارد.

نیاز به آب زیاد نیست!

یکی از نکات مهم دیگری که باید در پخت خورش در نظر داشته باشیم این است که نباید در تهیه این خورش از آب زیادی استفاده کنیم. کرفس و ساقه آن از درصد بالایی آب برخوردار است. بعد از اینکه روی حرارت قرار بگیرد خودش آب می اندازد پس نیاز به آب خیلی زیادی نیست.

روغن انداختن خورش کرفس

بهتر است هنگام پخت خورش را هم نزنید در صورت نیاز کمی قابلمه را تکان دهید. این کار باعث روغن انداخت خورش می شود. از تکنیک اضافه کردن تکه ای یخ که برای تهیه فسنجان رایج است می توانید برای خورش کرفس نیز استفاده کنید.در واقع با اضافه کردن یخ به خورشی که در حال جوشیدن است شوک وارد شده و روغن آزاد می شود.

گوشت مناسب

استفاده از گوشت گوسفندی باعث خوشمزه تر شدن خورش کرفس می شود و نکته دیگر اینکه گوشت گوسفندی به نسب گوساله زودتر می پزد و می توانید خورش کرفس را سریعتر تهیه کنید. البته در صورت تمایل می توانیم از راسته یا مغز ران گوساله هم در تهیه این خورش استفاده کنیم.

خوشمزه تر شدن خورش کرفس

مثل تمامی خورش ها می توانید به جای آب از استاک یا همان عصاره گوشت حل شده در آب یا آب گوشت استفاده کنید. این فوت کوزه گری باعث می شود خورش کرفس در پایان پخت طعم بسیار بهتری داشته باشد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که استاک گوشت دراای نمک زیادی است و مراقب باشید خورش شور نشود.

استفاده از گوشت مرغ

در صورت تمایل می توانید از گوشت مرغ نیز استفاده کنید و خورش کرفس را با مرغ درست کنید. البته در صورت تمیال برای تهیه این خورش با گوشت مرغ توصیه می شود که در صورت امکان از گوشت ران مرغ استفاده کنید که نرم تر و چرب تر است و باعث خوشمزه تر شدن خورش می شود.

ترش کردن خورش کرفس

برای طعم ترش این خورش، به دلخواه خود از آبغوره یا آب نارنج تازه استفاده کنید. اگر خواستید از لیمو عمانی برای ترش کردن استفاده کنید، حتما از قبل آن را در آب بخیسانید و با چنگال سوراخ کرده و در نیم ساعت پایان به خورش اضافه کنید تا از تلخ شدن خورش جلوگیری شود.