۰ نفر

مورد عجیبی که در ماه به وجود آمده + عکس

۶ تیر ۱۴۰۱، ۲۳:۵۴
کد خبر: 648551
مورد عجیبی که در ماه به وجود آمده + عکس

ناسا تأیید کرده که پس از برخورد بقایای یک فضاپیما، ماه کمی آشفته‌تر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، پس از اینکه فضاپیمای «مدارگرد شناسایی ماه» (LRO) دهانه برخورد دوگانه یک تقویت‌کننده موشکی را کشف کرد که در چهارم ماه مارس ۲۰۲۲ با سطح ماه برخورد کرده، یک راز بیش از پیش عمیق‌تر شده است.

پیش‌تر تایید شده بود که یک تقویت‌کننده موشک چینی به ماه برخورد کرده است. در ژانویه گذشته، بیل گری، اخترشناس آماتور و نویسنده نرم‌افزار‌های نجومی، شواهدی پیدا کرد که نشان می‌داد یک تقویت‌کننده موشک از کار افتاده در مسیر برخورد با ماه است.

در ابتدا تصور می‌شد که این موشک مرحله دوم فالکون ۹ اسپیس‌ایکس است که برای پرتاب کاوشگر رصدخانه آب و هوای عمیق فضایی (DSCOVR) در سال ۲۰۱۵ استفاده شد، اما داده‌ها و محاسبات اضافی بعداً مشخص کردند که محتمل‌ترین نامزد، مرحله بالایی یک فضاپیمای چینی است. ۳ C برای پرتاب ماموریت Chang'e ۵-T ۱ در ماه در سال ۲۰۱۴ استفاده شد.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شد برخورد موشک چینی در تاریکی در سمت دور ماه اتفاق بیفتد، این رویداد از روی زمین قابل مشاهده نبود، بنابراین اوضاع در آنجا متوقف شد. با این حال، LRO در موقعیتی بود که پس از آن از محل سقوط عکس گرفته و شواهدی را برای تأیید برخورد نزدیک دهانه هرتزسپرونگ در منطقه Mare Orientale ارسال کرد.

مورد عجیبی که در ماه به وجود آمده

نتیجه شگفت‌انگیز، کشف نه یک، بلکه دو دهانه برخوردی در محل بود! تا به حال، برخورد‌های موشکی بر روی ماه، مانند آنچه که بوستر‌های ماموریت آپولو S-IVB به جا مانده‌اند، دهانه‌های منفرد با طرح کلی نامنظم بوده‌اند.

این دهانه‌های منفرد به این دلیل ایجاد می‌شوند که بیشتر جرم موشک در یک انتها در موتور متمرکز شده و بقیه موشک از مخازن خالی سوخت تشکیل شده است. قطر دهانه‌های جدید برای نسخه شرقی ۱۸ متر و برای دهانه غربی ۱۶ متر است. در مجموع، این دو دهانه به اندازه عرض دهانه تکی هستند که در اثر برخورد S-IVB باقی مانده است.

اینکه چرا این دهانه دوگانه دقیقا به وجود آمده مشخص نیست، اما نشان می‌دهد که بدنه موشک ممکن است دارای جرم‌های بزرگی در هر انتها بوده باشد. اگرچه موشک لانگ مارچ محتمل‌ترین نامزد است، اطلاعاتی در مورد پیکربندی دقیق آن هنوز وجود ندارد، با این حال، تایید می‌شود که مقصر است.