۰ نفر

چرا مریخ اولویت اول برای سکونت خارج از زمین است؟

۶ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۳۹
کد خبر: 639076
چرا مریخ اولویت اول برای سکونت خارج از زمین است؟

حدود ۳ تا ۳.۶ میلیارد سال پیش، آب و هوای مریخ دست‌کم گاهی به اندازه کافی برای رودخانه‌ها و دریاچه‌ها گرم بود و استنباط می‌شد که این سیاره قابل سکونت بوده، با این حال، سطح امروز آن، یک کویر سرد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مریخ می‌تواند حیات را پشتیبانی کند یا خیر. آنها در تلاشند تا پاسخ‌هایی را بیابند که می‌تواند به آنها کمک کند تا پتانسیل سکونت انسان در سیاره سرخ را بررسی کنند و اینکه چگونه ممکن است به نظر برسد.

در تلاش برای بررسی چیزی که کاملا غیر واقعی به نظر می‌رسد، دانشمندان چندین ماموریت فضاپیمایی مرتبط با سیاره مریخ، مانند مدارگردها و مریخ‌نوردها را انجام داده‌اند. ماموریت‌های مریخ تاکنون چندین راز را آشکار کرده و یافته‌های قابل‌توجهی به دست آمده است.

وقتی صحبت از زندگی در خارج از زمین به میان می‌آید، مریخ کانون اصلی دانشمندان است، اما چرا؟

دانشمندان اشاره کرده‌اند که مریخ زمانی رودخانه‌هایی داشته است، زیرا مسیرهایی از آنها به همراه نهرها و دریاچه‌ها وجود دارد که ظاهرا حدود سه میلیارد سال پیش خشک شده‌اند.

مطالعه جدیدی که در Science Advances منتشر شده است، تغییر توزیع فضایی جریان آب در مریخ را بررسی می‌کند که طی آن مشخص شده، این موضوع، تغییرات عمده در اثر گلخانه‌ای مریخ را نشان می‌دهد.

این مطالعه خاطرنشان کرد که تجزیه و تحلیل اثر گلخانه‌ای در مجموعه شبیه‌سازی‌های مدل آب و هوای جهانی نشان می‌دهد که این تغییر در درجه اول ناشی از کاهش نیروی تشعشعی غیر CO۲ است و نه تغییر در نیروی تابشی دی اکسید کربن.

یافته‌ها نشان می‌دهد که این فقدان توسط لایه‌ای از ابرهای نازک و یخی در ارتفاعات جو مریخ ایجاد شده، گرما را به دام انداخته و سیاره را گرم کرده است که مانند شیشه شفاف گلخانه عمل می‌کند.

ادوین کایت که یک دانشمند ژئوفیزیک در دانشگاه شیکاگو است در این باره می‌گوید: «مردم ایده‌های مختلفی ارائه کرده‌اند، اما ما مطمئن نیستیم که چه چیزی باعث شده است که آب و هوا تا این حد تغییر کند. ما واقعا دوست داریم درک کنیم، به خصوص به این دلیل که تنها سیاره‌ای که ما قطعا می‌دانیم از قابلیت سکونت به غیرقابل سکونت تبدیل شده است.»

برای این مطالعه، دانشمندان نقشه‌هایی را بر اساس هزاران تصویر از مدار مریخ که توسط ماهواره‌ها گرفته شده است، تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا جدول زمانی از چگونگی تغییر فعالیت رودخانه در ارتفاع و عرض جغرافیایی ایجاد کنند. سپس، آنها می‌توانند آن را با شبیه‌سازی شرایط آب و هوایی مختلف ترکیب کنند.

این مطالعه خاطرنشان کرد که «آب و هوای گذشته مریخ را می‌توان با استفاده از توزیع فضایی لندفرم‌های حساس به آب و هوا بررسی کرد».

همچنین در این مطالعه آمده است: «ما پایگاه‌های اطلاعاتی جهانی از شکل‌های زمین‌کاری شده با آب را تجزیه و تحلیل کردیم و تغییراتی را در توزیع فضایی رودخانه‌ها در طول زمان شناسایی کردیم. این تغییرات به سادگی با مقایسه با یک مدل ساده‌شده آب ذوب‌شده که توسط مجموعه‌ای از شبیه‌سازی‌های مدل آب و هوای جهانی هدایت می‌شود، توضیح داده می‌شوند.»