۰ نفر

وقتی قهوه نخوریم چه اتفاقی برای موها میافته؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۸
کد خبر: 635976
وقتی قهوه نخوریم چه اتفاقی برای موها میافته؟

قهوه نیز مانند چایی از نوشیدنی های محبوبی است که علی رغم خواصی که دارد در خوردن آن نباید افراط کرد و برخی از افراد نیز کلا باید از نوشیدن آن پرهیز کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قهوه به دلیل مقدار کافئینی که دارد می تواند افراد را به سمت اعتیاد به خود بکشاند و به همین دلیل باید در نوشیدن آن احتیاط به خرج داد چرا که مصرف بیش از اندازه علاوه بر تاثیر روی سیستم عصبی ، تبعات دیگری نیز دارد. البته افرادی که بیماری های گوارشی دارند یا برخی بیماری های دیگر کلا باید از خوردن قهوه پرهیز کنند و از این رو تبعات آن از فوایدش برایشان بیشتر است.

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و از این رو نوشیدن آن برای پوست و مو مفید است و از سوی دیگر کافئین در رشد موها تاثیر بسزایی دارد. حتما این روزها هنگام خرید شامپو با این نکته مواجه شده اید که اغلب شامپوهای ضد ریزش حاوی کافئین هستند.

در این مطلب قصد داریم بگوییم با نوشیدن قهوه چه اتفاقی برای موهایتان می افتد و از سوی دیگر اگر نوشیدن قهوه برای شما ممنوع است چگونه می توانید از خواص آن برای موهایتان بهره ببرید.

قهوه و رشد مجدد مو

با بالا رفتن سن، ریزش مو هم برای مردان و هم زنان اتفاق می افتد. استعمال قهوه به صورت موضعی و بر روی موها و کف سر ممکن است ریزش مو را متوقف کرده و به رشد مجدد مو کمک کند.

در مورد طاسی مردان، ریزش مو بطور موضعی زمانی اتفاق می افتد که هورمون جنسی دی هیدرو تستوسترون (DHT) به فولیکول های مو آسیب می­رساند. زنان با هورمون DHT بالا هم ریزش مو را تجربه می­کنند.

آسیب به فولیکول­های مو به تدریج روی می­دهد و عاقبت منجر به طاسی می­شود. اما طبق تحقیق، کافئین موجود در قهوه می­تواند به تحریک رشد مجدد مو کمک کرده و ریزش مو را متوقف کند.

یک تحقیق آزمایشگاهی در سال ۲۰۰۷ نشان داد که کافئین به مسدود کردن اثرات هورمون DHT در فولیکول موی مردان کمک کرد. کافئین، دراز شدن تار مو را تحریک می کند و منجر به ریشه های موی بلندتر و پهن تر می شود. همچنین مدت زمان آناژن را که همان مرحله ی رشد مو می باشد را طولانی کرد.

این مطالعه تأثیر قهوه و رشد مجدد مو و مواد مؤثر در قهوه و ریزش مو همچنین تاثیرات کافئین بر فولیکول های موی زنان را آزمایش کرد و دریافت که کافئین اثر افزایش دهنده ­ی رشد بر روی فولیکول موی زنان نیز داشت. چون کافئین یک محرک است پس گردش خون در فولیکول های مو را افزایش می دهد و . این امر همچنین می تواند به رشد سریع تر و قویترشدن موها و ظاهر موی پرپشت تر و ضخیم تر کمک کند.

نرم و درخشان کردن موها

اگر موهایتان کدر، شکننده و خشک به نظر می آیند اضافه کردن مرطوب کننده می­تواند ظاهر موهایتان را احیا کند.

شگفت آور اینست که آب کشی موها با قهوه می تواند کدری و تاری مو را بهبود بخشد چون محتوی فلاوونوئیدهاییست که آنتی اکسیدان هایی را که برای بازسازی مو هستند را تقویت می کنند. تار موی شما نرم تر می شود.

استفاده از قهوه می تواند شما را از وز شدن موها خلاص کند و منجر به موهایی شود که آسان­تر شانه شوند. چون کافئین اثر مُدر بودن (ادرار آوری) بر روی بدن دارد، شاید فکر کنید که وقتی روی مو استعمال شود اثر خشک کنندگی خواهد داشت.

به هر حال، کافئین روغن را از روی موها پاک نمی کند. بلکه بیشتر به گره­های موکمک می­کند تا رطوبت خود را حفظ کنند و درخشندگی طبیعی خود را ایجاد کنند. گردش خون افزایش­ یافته به مواد غذایی کمک می­کند تا به سمت ریشه ­های مو حرکت کنند که این امر موجب داشتن موی سالم­تر و درخشان­تر می­شود.

خلاص شدن از موهای سفید به طور طبیعی

اگر شما به دنبال رنگ کردن موهای سفید و یا تیره کردن موهای خود به شکل طبیعی هستید، شست­وشوی با قهوه مفید است. رنگ قهوه تیره است، بنابراین همانند یک لکه بر روی مو عمل می­کند. اگر موهای قهوه­ای یا مشکی دارید، این یک راهکار فوری برای پنهان کردن تارهای موی سفید می­باشد. برای نتایج بهتر از قهوه­ های قوی مثل اسپرسو استفاده کنید.

برای خرید قهوه اسپرسو می توانید از صفحه قهوه اسپرسو ویژه سایت قهوه آریا ، محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید .

طرز تهیه­ محلول شستشوی قهوه سر

اگر به دنبال توقف ریزش، رنگ کردن و یا بهبود بافت موهای خود هستید، ساخت محلول شست­وشو قهوه سر کار ساده ­ای است. برای خرید قهوه می توانید از صفحه محصولات ویژه قهوه آریا ، قهوه مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

آنچه که نیاز دارید:

  • ۲-۴ فنجان قهوه ­ی دم ­کرده و کاملا سرد شده
  • ظرف اسپری
  • کلاه رنگ
  • شما به ۲ الی ۴ فنجان قهوه­ی دم­کرده، بسته به بلندی موهایتان نیاز دارید. بگذارید قهوه کاملا خنک شود. سپس محلول را در اسپری بریزید.
  • موهایتان را مانند همیشه بشویید و نرم کننده بزنید، زمانی که موهای شما هنوز خیس است، قهوه­ی دم­کرده را روی موهایتان اسپری کنید. مطمئن شوید که تارهای موی شما کاملا آغشته به محلول شده است.
  • بعد از استعمال محلول بر روی موها، قهوه را روی موها و کف سرتان برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس کلاه رنگ را روی سر خود بگذارید و اجازه دهید تا محلول به مدت ۲۰ دقیقه روی موها و کف سر شما باقی بماند.
  • برای یک لایه رطوبت اضافه، قبل از استفاده بر روی موهایتان، نرم­کننده­ی دلخواه خود را با قهوه ی دم ­کرده ترکیب کنید.
  • بعد از ۲۰ دقیقه، قهوه را با آب سرد یا ولرم کاملا آب بکشید و خشک کنید.
  • اگر از محلول شستشوی قهوه سر برای رنگ کردن موی خود استفاده می­کنید ممکن است نیاز به تکرار شست­وشو برای رسیدن به رنگ دلخواه داشته باشید.

موارد احتیاط در زمان استفاده از محلول شستشوی قهوه سر

  • همیشه قبل از انتقال محلول به بطری اسپری و موهایتان، صبر کنید تا قهوه کاملا سرد شود. برای جلوگیری از سوختگی کف سر هرگز از قهوه ­ی داغ بر روی موهایتان استفاده نکنید.
  • یادتان باشد که اگر موهای رنگ روشن دارید، قهوه می­تواند موهای شما را لکه­ دار و یا تیره کند.
  • برای بهره بردن از مزایای محلول قهوه بر روی موی روشن، به جای محلول قهوه از شامپو و نرم ­کننده­ای استفاده کنید که محتوی کافئین باشد.

ماسک قهوه و ماست برای مو

ماست برای مو بسیار مفید است. درواقع ماست به‌عنوان یک مرطوب‌کننده عالی برای موهای خشک عمل می‌کند و موها را نرم و لطیف خواهد کرد. می‌دانیم که همیشه استفاده از یک نرم‌کننده مو برای موهای خشک و کدر ضروری است. اما به‌جای هزینه کردن می‌توانید از ماست به‌عنوان نرم‌کننده مو استفاده کنید، زیرا به دستیابی به موهای صاف و براق کمک می‌کند.

موهای ما از کراتین ساخته‌شده است که نوعی پروتئین است. بنابراین هر عاملی که باعث از بین رفتن پروتئین موهای ما بشود منجر به خشکی مو و همچنین ریزش مو خواهد شد. ماست که منبع غنی پروتئین است، به رفع کمبود آن در سر کمک می‌کند و باعث احیای موهای ما می‌شود. در کنار آن، ماست حاوی ویتامین D ، ویتامین B و غیره است که از دیگر مواد مغذی دوستدار مو هستند. آن‌ها تغذیه‌ای برای ترمیم آسیب‌های مو، تقویت رشد مو و همچنین بهبود بافت مو می‌باشند.

از طرفی ماست به‌عنوان یک محصول جانبی شیر، حاوی اسیدلاکتیک است که فواید زیادی برای موهای ما دارد. اسیدلاکتیک نوعی AHA است و به لایه‌برداری پوست سر کمک می‌کند. غالباً استفاده از محصولات مختلف برای موها مانند ژل‌ها باعث ایجاد تجمع مواد و آلودگی در پوست سر می‌شوند و بر سلامتی ما تأثیر بدی می‌گذارند. رشد مو را نیز متوقف کرده و باعث ریزش مو می‌شوند. به همین دلیل اسید لاکتیک از طریق لایه‌برداری، تجمع این آلودگی‌ها و سلول‌های مرده کف سر را از بین می‌برد. بنابراین پوست سر را بهبود داده و رشد مو را تحریک می‌کند.

ماست دارای فواید آنتی‌اکسیدانی نیز هست که به تقویت سلامت مو کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد و همچنین عناصر مختلف محیطی اغلب موهای ما را خشک و کدر کرده و باعث ریزش مو می‌شوند. استفاده منظم از ماست از موهای ما در برابر رادیکال‌های آزاد و همچنین آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند و موهای نرمی را به ما هدیه می‌دهد. زمانی که از ماست در کنار خواص قهوه برای مو بهره‌مند شوید موهای شما فوق‌العاده می‌شوند.

مواد مورد نیاز:

  • نصف فنجان ماست تازه
  • 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه

طرز تهیه و استفاده این ماسک:

  • نصف فنجان ماست تازه را برداشته و به آن یک قاشق غذاخوری پودر قهوه اضافه کنید.
  • خوب مواد را با هم مخلوط کنید و آن را در سراسر پوست سر بمالید.
  • چند دقیقه مواد را به‌آرامی ماساژ دهید.
  • 30 الی 40 دقیقه صبر کنید.
  • سپس موها و کف سر را با شامپو ملایم و آب بشویید.
  • این ماسک را هفته‌ای یک الی دو مرتبه تکرار کنید تا به‌خوبی از خواص قهوه برای مو و ماست بهره‌مند شوید.

ماسک موی قهوه با عسل

عسل به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی خارق‌العاده، برای ترمیم موهای خشک بسیار مفید است. علاوه بر این، عسل یک ماده مرطوب‌کننده طبیعی است که رطوبت هوا را جذب کرده و به تارهای مو می‌رساند. این کار به مرطوب‌سازی رشته‌های خشک مو کمک می‌کند. همراه با آن، عسل با پوشاندن رشته‌های مو از کاهش رطوبت جلوگیری می‌کند و باعث بهبود بافت مو می‌شود.

همچنین عسل مملو از مواد مغذی است. عسل منبع چندین ویتامین ازجمله ویتامین B1، B2، B3 B5 و همچنین B6 است. از طرفی دارای مواد معدنی مانند کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و غیره است. همگی این مواد مغذی برای ترمیم آسیب‌های مو و جوان‌سازی بافت مو در کنار خواص قهوه برای مو که قبلاً توضیح دادیم بسیار عالی عمل می‌کنند.

عسل به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی حاوی چندین آنتی‌اکسیدان است. آن‌ها از آسیب رادیکال‌های آزاد، مانند ریزش مو، شوره سر، خشکی مو، خشکی پوست سر و غیره جلوگیری می‌کنند. همچنین از آسیب‌های ناشی از عناصر محیطی مانند آسیب UV، آلودگی، خشکی هوا و غیره جلوگیری خواهند کرد. استفاده منظم از عسل باعث نرم شدن مو و لخت شدن آن‌ها نیز می‌شود.

موهای ما به دلیل تجمع خاک، گردوغبار، روغن و محصولات حالت‌دهنده مو می‌تواند خشن و کدر شود. عسل می‌تواند این لایه‌های آلودگی مضر را از بین ببرد. به‌علاوه عسل حاوی AHA (اسید گلوکونیک) و چندین آنزیم طبیعی دیگر است که به لایه‌برداری مو و پوست سر کمک می‌کند تا تجمع سلول‌های مرده را برطرف کرده و موهای نرم، صاف، براق و سالم را به‌طور طبیعی احیا کند.

مواد مورد نیاز:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه
  • 2 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه و استفاده این ماسک:

  • یک قاشق غذاخوری پودر قهوه برداشته و آن را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط‌کنید.
  • مواد خمیری شکل به‌دست‌آمده را به‌صورت ماسک موی قهوه از ریشه تا انتها روی سر موها بمالید.
  • بگذارید 30-40 دقیقه بماند.
  • سپس با شامپوی ملایم آن را بشویید.
  • این ماسک قهوه برای مو را هفته‌ای یک یا دو بار بزنید تا از خواص قهوه برای مو و عسل بهره‌مند شوید.

چرا محلول قهوه سر را به شکل موضعی مصرف می­ کنیم؟

برای کمک به رشد مجدد موها و تاثیر قهوه بر مو حتما باید محلول قهوه را به صورت موضعی مصرف کرد.

اگر هر روز قهوه می­نوشید، شاید گمان کنید که مقدار قهوه­ی روزانه­ تان برای تحریک رشد مو یا بهبود بافت و ظاهر موهایتان کافی است.

اما برای تاثیر قهوه بر مو و اینکه چنین اثراتی را فقط با نوشیدن قهوه تجربه کنید، شما نیاز به مصرف حدودا ۵۰ تا ۶۰ فنجان قهوه در روز دارید!

یک فنجان قهوه­ی هشت اونسی میانگین بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی­گرم کافئین را داراست.

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA، مصرف حداکثر چهار تا پنج فنجان قهوه (چیزی در حدود ۴۰۰ میلی­گرم) را به طور منظم و روزانه توصیه می­کند.

مصرف ۱۲۰۰ میلی­گرم کافئین کافیست تا سبب تشنج شود – بنابراین نوشیدن ۵۰ فنجان قهوه قطعا خطرناک است.

ایمن­ترین روش برای تاثیر قهوه بر مو استفاده از قهوه به منظور تحریک رشد مو و بهبود سلامت مو به صورت موضعی و ماساژ دادن آن بر روی موها و کف سر است.