۰ نفر

روش تمیزکردن مایکروفر با چند راه ساده و سریع

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۰۷
کد خبر: 632525
روش تمیزکردن مایکروفر با چند راه ساده و سریع

تمیز کردن مایکروفر یکی از مهم ترین کارهایی است که در نگهداری از این وسیله‌ آشپرخانه باید انجام دهید. این دستگاه مانند هر لوازم خانگی دیگر نیاز به تمیز کردن دارد و اگر روش درستی برای این کار انتخاب نشود ممکن است تلاش شما نتیجه ی عکس داشته و کارایی دستگاه پایین بیاید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، استفاده از مایکروفر کار ما را در گرم کردن غذا بسیار راحت کرده و تنها با فشار دادن چند دکمه و در مدت زمان کوتاه می‌توان به غذای گرم دسترسی داشت. با این وجود بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تمیز کردن این دستگاه کار راه انداز یکی از چالش‌های آنها است.

چرا باید مایکروفر را تمیز کنیم؟

بعضی از افراد تمیز کردن این وسیله را کاری بیهوده می‌دانند و برای نظافت آن وقت نمی‌گذارند اما باید بدانید عدم انجام این کار در طولانی مدت اثر مخرب بر روی مایکروفر می‌گذارد و به آن آسیب وارد می‌‌کند. با چربی زدایی مایکروفر :

عمر مفید دستگاه بیشتر می‌شود

بعد از مدتی چربی و لکه در قسمت‌های حساس مایکروفر جمع می‌شود و در روند کار آن اختلال ایجاد می‌کند. با تمیز کردن می‌توان از بروز این مشکل جبوگیری کرد و طول عمر دستگاه را افزایش داد.

دستگاه بو نمی‌گیرد

با قرار دادن مواد غذایی مختلف در داخل مایکروفر بعد از گذشت زمان کوتاهی بوی نامطبوعی از دستگاه به مشام می‌رسد پس اگر در تمیز کردن آن کوتاهی نکنید از تولید این بو جلوگیری می‌شود.

عدم صرف هزینه برای تعمیر مایکروفر

اگر در نگهداری و تمیز کردن این وسیله دقت داشته باشید بسیاری از خرابی‌های احتمالی برای آن پیش نمی‌آید و هزینه‌های نگهداری آن بسیار کم می‌شود.

پس اگر بوی ناخوشایندی از مایکروفر حس می‌کنید و یا در زمان استفاده از آن بوی سوختگی به مشام می‌رسد یعنی شما در تمیز کردن مایکروفر خود کوتاهی کرده‌اید و باید برای نظافت آن اقدام کنید.

روش های تمیز کردن مایکروفر

توجه به این نکته مهم است که برای مواد غذایی که در داخل ماکروفر می گذارید، سرپوش مخصوص مایکروفر را نیز بگذارید. تا بدین وسیله از زود کثیف شدن مایکروفر جلوگیری شده و تا مدت زیادی نیاز به تمیز کردن آن نداشته باشید.

اما اگر مایکروفر کثیف شد میتوانید از طریق روش های زیر اقدام به تمیز کردن آن نمایید. زیرا کثیف بودن مایکروفر در طولانی مدت باعث آسیب دیدن و خراب شدن آن شده و در نتیجه نیاز به تعمیرکار مایکروفرپیدا خواهید کرد.

1- دستمال نمدار برای تمیز کردن مایکروفر 

ساده ترین و اولین راه برای تمیز کردن مایکروفر استفاده از دستمال نمدار یا یک تکه اسفنج است که می توانید با استفاده از آن داخل مایکروفر را تمیز نمایید. اگر بعد از هربار استفاده از مایکروفر، فورا آن را تمیز کنید، لکه ها سخت نشده و با یک دستمال مرطوب پاک خواهند شد.

2- آب و بخار آب برای راحت تر تمیز شدن مایکروفر 

اگر لکه ها قابل پاک شدن با دستمال مرطوب نبودند، می توانید داخل یک ظرف مخصوص مایکروفر قدری آب ریخته و آن را برای ۳ دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید. و بعد از پایان ۳ دقیقه، ظرف آب را با رعایت نکات ایمنی از داخل مایکروفر خارج کرده و اقدام به تمیز کردن لکه ها با دستمال، نمایید.

3- جادوی لیموترش در تمیزکاری

روش دیگر برای تمیز کردن مایکروفر استفاده از لیموترش می‌باشد بدین صورت که یک لیموی تازه را می توانید به آب در حال جوش اضافه کرده و بعد از دو دقیقه، لیمو را از داخل آب برداشته و سپس از محلول به دست آمده برای تمیز کردن ماکروفر خود استفاده نمایید.

برای تمیز کردن مایکروفر با استفاده از لیمو راه دیگری نیز وجود دارد بدین صورت که می توانید قدری آب لیمو را داخل ظرف مخصوص مایکروفر بریزید و سپس لیموها را نیز داخل آن بیندازید. و ظرف را داخل مایکروفر قرار دهید تا گرم شود. زمانی که روی دیواره های داخل ماکروفر بخار آب نشست، آن را خاموش کرده و صبر کنید تا خنک شود. سپس اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

4- شستشوی قطعات

جدا سازی و شستشوی قطعات ماکروفر مانند زیره ی گردان آن می‌تواند تاثیرگذار باشد. به همین منظور می توانید هر چند وقت یک بار، قطعات قابل جدا شدن از مایکروفر را با آب و مایع ظرفشویی به خوبی شستشو دهید. همچنین این قطعات را داخل ماشین ظرفشویی نیز می توانید قرار دهید.

5- جوش شیرین و کاربرد آن در تمیز کردن مایکروفر

روش دیگر تمیز کردن مایکروفر جوش شیرین می‌باشد بدین صورت که دو پیمانه آب سرد را با یک پیمانه جوش شیرین مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیق داخل ماکروفر قرار دهید. سپس با استفاده از دستکش، ظرف را بیرون آورده و با یک حوله مرطوب اقدام به تمیز کردن داخل و شیشه مایکروفرنمایید.

6- استفاده از سرکه سفید برای پاک نمودن دستگاه

از سرکه سفید برای تمیز کردن انواع مختلفی از وسایل استفاده می شود. این ماده کاربرد های زیادی دارد، که یکی از آنها کارآمد بودن سرکه برای پاک نمودن مایکروفر استفاده می باشد. نحوه کار بدین صورت است که نصف پیمانه سرکه را حدود ۵ دقیقه داخل مایکروفر قرار داده و بجوشانید. و صبر کنید تا مایکروفر سرد شود. سپس با استفاده از یک اسفنج یا دستمال مرطوب، اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

7- استفاده از مایع ظرفشویی

استفاده از مایع ظرفشویی نیز برای تمیز کردن مایکروفر و کاربرد دارد. برای این کار باید ظرفی را پر از آب گرم نموده و به مقدار لازم مایع ظرفشویی به آن اضافه نمایید سپس ظرف را به مدت ۱ دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید. تا داخل دستگاه بخار بگیرد سپس مانند روش های قبلی پس از سرد شدن ماکروفر با استفاده از یک اسفنج داخل آن را تمیز نمایید.

۶ مشکل در مایکروفر ، ۶ راه حل

آیا می‌دانید قرار دادن عده‌ای از مواد غذایی داخل مایکروفر میتواند برایتان دردسرساز شود؟ برای ان‌ها هم راه حل‌هایی وجوددارد، که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱. تخم‌مرغ

هرگز تخم‌مرغ خام رابا پوست یا بدون پوست داخل مایکروفرنگذارید. پوست تخم‌مرغ خام در اثر حرارت بالای مایکروفر، می‌ترکد و ممکن است محتویات آن باعث آسیب دیدن المنت‌های داخل دستگاه شود.

چاره چیست؟

تخم‌مرغ را داخل یک پیاله یا بشقاب شیشه‌ای که از قبل کمی چرب شده است، بشکنید و با چنگال، سوراخ‌هایی در زرده آن ایجاد کنید.

راه دیگر، هم زدن زرده و سفیده تخم‌مرغ پیش از قرار دادن آن در مایکروفر است.

قرار دادن تخم‌مرغ پخته‌ای که با چاقو به چند قسمت تقسیم شده در مایکروفرنیز مشکلی ایجاد نمیکند.

۲. هویج

هویج از سبزی‌های نسبتاً کم آب است و با توجه به بافت تقریبا سفتی که در وسط آن وجوددارد، گذاشتن آن داخل مایکروفرباعث خشک شدن یا حتی سوختنش میشود.

چاره چیست؟

هویج خام را داخل مایکروفر نگذارید. شما می‌توانید هویج را بپزید و آن رابا شیر و کره مخلوط کنید و به صورت پوره دربیاورید و این پوره را برای گرم شدن یا پختن درون مایکروفر قرار دهید.

۳. ماهی و میگو

بافت گوشت ماهی و میگو از گوشت‌های دیگر بسیار نرم‌تر است، بهمین دلیل اگر ماهی و میگو را خام یا پخته داخل مایکروفر بگذارید، گوشت آن‌ها از هم می‌پاشد و تمام دیواره‌های داخلی دستگاه را کثیف می‌کند.

چربی بیش از اندازه و بافت نرم ماهی تن هم باعث پاشیدن تکه‌های آن در اثر حرارت بالای مایکروفرمی‌شود.

چاره چیست؟

ماهی را پس از طعم‌دار کردن، با پوست داخل یک ظرف گود مانند بشقاب خورش‌خوری یا ظرف پیتزاخوری بگذارید و روی ظرف رابا سلفون بپوشانید.

حالا میتوان این ظرف سرپوشیده رابا خیال آسان، داخل مایکروفرگذاشت. تن ماهی را هم میتوان بهمین شکل گرم کرد.

اگر حرارت مناسبی برای پخت یا گرم کردن ماهی و میگو انتخاب کرده باشید، امکان از دست رفتن بافت ظاهری آن‌ها به زیر ۱۰ درصد میرسد.

۴. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی از پرآب‌ترین صیفی‌هاست که اگر به صورت خام و سالم داخل مایکروفرقرار داده شود، در اثر بالا رفتن بیش از اندازه درجه حرارت آب داخل آن، می‌ترکد و مشکل‌ساز می‌شود.

چاره چیست؟

چند برش عمیق دور تا دور گوجه‌فرنگی خام ایجاد کنید و سپس آنرا داخل مایکروفربگذارید. حتی می‌توان گوجه‌فرنگی را حلقه‌حلقه و با چنگال، سوراخ‌هایی روی هر حلقه ایجاد کرد و سپس آنرا درون دستگاه قرار داد.

۵. غذا‌های آبکی و سس‌های گوشتی

حجم بالای آب این مواد غذایی، داغ شدن بیش از اندازه آبشان و ترکیدن اجزای ریز موجود در آن‌ها «مانند لوبیا، لیمو یا نخود و نخودفرنگی» می‌تواند باعث آلوده شدن فضای داخلی مایکروفریا حتی آسیب دیدن لوازم داخلی دستگاه شما شود.

چاره چیست؟

باید غذا‌های آبکی و سس‌های گوشتی را داخل ظروف پلاستیکی گود یا کاسه بریزید و روی ظرف رابا سلفون بپوشانید. به این ترتیب میتوانید از پاشیدن آب داخل مایکروفر پیشگیری کنید.

۶. گوشت استیک

گوشت تکه‌ای خام به خصوص اگر گوشت گوساله بدون چربی باشد، پس از قرار دادن داخل مایکروفرمانند لاستیک خودرو، سفت و غیرقابل مصرف می شود.

دلیل این موضوع هم تبخیر بیش از اندازه آب درون بافت گوشت طی فرآیند پختن است.

چاره چیست؟

باید گوشت‌های استیکی رابا کره، چرب و مزه دار کنید و بعد آن‌ها را درون یک بشقاب خورش‌خوری گود که مقدار اندکی آب‌جوش و آب‌لیمو دارد، بگذارید و روی بشقاب رابا سلفون بپوشانید یا با بشقاب دیگری، یک در برای آن درست کنید.