۰ نفر

نکات مهم برای رهاسازی ماهی قرمز

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۳۹
کد خبر: 624610
نکات مهم برای رهاسازی ماهی قرمز

بسیاری از خانواده‌ها در روزهای پایانی عید خصوصا سیزدهم فروردین‌ماه اقدام به رهاسازی ماهی‌های قرمز خود می‌کنند ولی سوال اینجاست که این ماهی‌ها را کجا باید رها کرد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بسیاری از متخصصان منابع طبیعی و فعالان محیط زیست معتقدند که ماهی قرمز گونه غیربومی برای محیط زیست کشور است و نباید خریداری شود. اما اگر مردم از این ماهی ها خریداری کرده‌اند بایستی به هنگام رهاسازی آنها حتما به نکات مطرح شده از سوی کارشناسان توجه کنند، زیرا این ماهی ها می‌توانند در صورت عدم رعایت اصول رهاسازی و نگهداری مخاطراتی را برای اکوسیستم طبیعی به همراه داشته باشد.

برخی از این نکات در ادامه آمده است:

*  از رهاسازی ماهی قرمز در آب های آزاد به شدت خودداری کنید.

*  از رها سازی ماهی قرمز در منابع آب های طبیعی، رودخانه ها، تالاب ها، مخزن سدها خودداری کنید، زیرا امکان انتقال برخی بیماری‌ها مشترک بین آبزیان و انگل ها به سایر گونه ها وجود دارد. از طرفی به دلیل تکثیر زیاد در رقابت غذایی با سایر آبزیان بومی قرار می گیرند و ممکن است آنها را از بین ببرند.

*  بهترین محل برای رهاسازی، استخر، حوضچه های پارک ها یا محل های تعیین شده توسط شهرداری ها است.

*  اگر قصد نگهداری ماهی را دارید حتما ماهی را به ظروف بزرگتر یا آکواریوم  منتقل کنید. همچنین بعضی از ماهی ها نیاز به ضدعفونی دارند که داروی آنها در مراکز فروش ماهیان زینتی وجود دارد و می توان از آن مراکز بسته به نوع بیماری دارو تهیه کرد.

*  از تماس مستقیم با ماهی یا آب آن خودداری کنید و از دستکش استفاده شود.

* کودکان از دستکاری آب حاوی  ماهی و خود ماهی دوری کنند.