۰ نفر

کپسول راهی اسکار شد

۳ آبان ۱۴۰۰، ۱:۰۸
کد خبر: 574434
کپسول راهی اسکار شد

جایزه بزرگ بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران به «کپسول» ساخته کارگردان رفسنجانی رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامگاه یکشنبه در کتابخانه جندی شاپور با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

جایزه بهترین فیلم تجربی سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به تعیین هویت ساخته ژان فرانسوا کامینز از فرانسه اهدا شد. جعفر صانعی‌مقدم، فلکیان، الستی و سیف‌الله صمدیان برای اهدای جوایز این بخش به روی صحنه آمدند.

نماینده حاضر برای دریافت این جایزه گفت: باید بگویم خیلی خوشحالم که اینجا هستیم و بابت این جایزه از شما ممنون هستیم و چشم‌اندازهای خوبی را برای جشنواره شما آرزومندیم.

بهترین انیمیشن جشنواره سی و هشتم در بخش مسابقه سینمای بین الملل نیز به رود قدم بگذار به ما ویجیا از چین و فرانسه تعلق گرفت.

یاسر طالبی نیز جایزه بهترین مستند را برای تنها نخواهم ماند از ایران دریافت کرد. 

جایزه بهترین فیلم داستانی به روز، ورای روزمرگی است اثر دامیان کوکور از لهستان تعلق گرفت.

در بخش مدال ایسفا نیز انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) ضمن  تقدیر از د میدل و ماشوم مدال ایسفا را به ویار ساخته حورا طباطبایی تقدیم کرد.

جایزه بهترین صدای فیلم به امیر عاشق حسینی و زهره علی اکبری برای فیلم داستانی هرگز گاهی همیشه اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین به حسین جمشیدی گوهری برای فیلم داستانی آخرین لالایی در تهران اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای فیلم داستانی ارفاق اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم نامه اقتباسی به محمد وحدانی برای فیلم داستانی آخرین لالایی در تهران اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه به شادی کرم رودی برای  فیلم داستانی هرگز گاهی همیشه  تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین طراحی جلوه های بصری  به مهدی شرکت معصوم  برای فیلم پویانمایی گذشته اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره به حمید محمدی به فیلم  گذشته تعلق گرفت.

بهترین کارگردان در بخش فیلم تجربی عرشیا زینعلی برای فیلم چگونه منتظر گودو باشیم شناخته و معرفی شد.

جایزه بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به امین پاک پرور برای فیلم میر و مار اعطا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند به محمدباقر شاهین برای فیلم صندلی اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین  طراحی صحنه به ریحانه اسماعیلیان برای فیلم داستانی مورس تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین  بازیگری نیز به بهزاد دورانی برای فیلم  داستانی زوزه تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی به روناک جعفری برای فیلم مورس تعلق گرفت.

در ادامه خزاعی که برای اهدای جایزه روی سن رفته بود، گفت: از آقای موسوی خواهش می‌کنم حرمت و صمیمیت جشنواره را حفظ کنند، من امشب حس کردم جشنواره ایران‌مال برگزار می‌شود، بچه‌های ما باید سادگی را یاد بگیرند، اینجا مدام فیلم‌های تبلیغاتی ایران‌مال پخش شد. یک مجوز جداگانه برای فیلم کوتاه تهران بگیرید.

ابوالفضل جلیلی کارگردان مطرح سینما نیز هم که روی سن بود، گفت: خیلی از جشنواره‌ها سعی می‌کنند به دستاورد اسکارکوالیفاید برسند، این موضوع را به آقای موسوی تقدیم می‌کنم. امیدوارم در سال‌های آینده بچه‌های سینمای جوان مهمان اینجا باشند تا دیگران. وقتی درباره جایزه بزرگ با داوران بحث می‌کردیم دوست داشتم فیلمی خارجی جایزه را بگیرد اما دیدم، آنها به قدری سینمای ایران را دوست داشتند که باور نکردنی بود و بهترین راه تبلیغات همین لحظه‌هاست. هیچ فرد خارجی ندیدم که یه ایران بیاید و بگوید ایران بد بود. بیشتر شیفته ایرانیان می‌شوند. کاش می‌توانستیم داوران خارجی را دعوت کنیم، آنها متفق القول این فیلم را انتخاب کردند.

در بخش بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه های اجتماعی تندیس جشنواره  و جایزه نقدی به  امیرهوشنگ معین برای فیلم پویانمایی آینه خیس تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران اهدا می شود به محمد یوسفی و امیرحسین عنایتی برای تهیه کنندگی فیلم مورس تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم های داستانی یا تجربی نیز به  سهیلا پورمحمدی برای فیلم داستانی جان داد اهدا شد.

در نهایت جایزه بزرگ بخش سینمای بین‌الملل که به اسکار ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد، به فیلم کپسول ساخته امیر پذیرفته از ایران اختصاص یافت.

پذیرفته پس از دریافت جایزه، گفت: ابتدا دست پدر و مادرم را می‌بوسم و بعد از همه عوامل کپسول تشکر می‌کنم. این جایزه را به همسر و دخترم تقدیم می‌کنم که خیلی در جریان ساخت این فیلم اذیت شدند.

هرچه بکاریم، بهترینش را در آینده درو می‌کنیم

در ادامه سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم بیان کرد: عرض خداقوت و تشکر دارم از همه دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از جشنواره. دوست نداشتم در انتهای برنامه مزاحم شما باشم. به عنوان خادم علاقه‌مند بودم بگویم جای ورزشکاران، کشتی‌گیران، وزنه‌برداران نوجوان در اینجا خالی است. از همه فیلمسازان خواهش می‌کنم به کمک ما بیایند ما فیلم‌نامه ها و اتفاقات عجیب و ارزشمندی در زندگی داریم. ضمن اینکه داستان‌های جالب درباره زندگی قهرمانان عزیزی داریم که این جوانان در آینده  اسطوره خواهند شد، من خواهش می‌کنم بخشی از این وقایع مهم را ثبت کنیم. 

وی افزود: اینجا یک داستان واقعی از یک نوجوان قهرمان در حاشیه جنوب شهر تهران می‌گویم. این داستان در یک زمین فوتبال رخ داده است. ورزشکار عزیزی در جلسات تمرین تنها مورد تشویق یک نفر از سکوی تماشاچیان قرار می‌گرفته است. این ورزشکار اصلا بازی خوبی نداشته، او در اولین روز مسابقات از سرمربی خواسته در ارنج‌ نهایی فیکس بازی کند مربیان خواستند دلش نشکند و او را به زمین فرستاده‌اند او چند گل می‌زند اما ناراحت بود، بازی که تمام می‌شود از او می‌پرسند چرا امروز متفاوت بودی، این ورزشکار می‌گوید آنکه من را در تمرین ها تشویق می‌کرد پدرم بود، او نابینا بود، نمی‌دانست من چه کیفیت بازی دارم او در نیمه شب فوت کرد.

سجادی توضیح داد: اگر این موضوع را می‌گفتم من را بازی نمی‌دادید حالا که فوت شده می‌دانم نظاره‌گر بازی است. من یقین داشتم او من را می‌دیده، این ورزشکار حالا مربی ورزش است. این ورزشکار در منطقه کم برخوردار بود. از این اتفاقات پیرامون ما بسیار است. به این سادگی شاید بتوانیم اسطوره‌هایی رقم بزنیم. بخشی از دعوتنامه جدی امشب مختص جوانان بود. پیش از این برنامه خدمت رییس‌جمهور بودم برای تقدیر از مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک. بر خودم تکلیف دیدم که به اینجا هم بیایم خواهش می‌کنم از همه عزیزان سینمایی که حتما در کنار وزارت ورزش و جوانان باشید، این جوانان به ما نیاز دارند، هر چه بکاریم، بهترینش را در آینده درو می‌کنیم.  به سهم خودم از همه مهمانان تشکر می‌کنم. امروز تجربه ارزشمندی برای من بود.