۰ نفر

قیمت چای و عوامل موثر بر آن

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۶
کد خبر: 567888
قیمت چای و عوامل موثر بر آن

چای یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین نوشیدنی های جهان می باشد که به دو صورت سرد و گرم مصرف می شود و دارای ارقام مختلفی از جمله چای سفید، چای سیاه، چای سبز و غیره می باشد.

 تمامی ارقام نام برده از برگ گیاه کاملیا سیننسیس که یک گیاه بومی آسیای شرقی می باشد بدست می آیند و وجه تمایز آنها در قسمت برگ مورد استفاده برای تهیه چای و فرآیند تهیه این محصول می باشد. با توجه به اینکه چای سفید از غنچه های نارس گیاه چای بدست می آید، می توان گفت که این محصول گران قیمت ترین رقم چای به حساب می آید. برگ گیاه چای دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم، کلسیم، منیزیم و غیره می باشد و از آن به عنوان یک منبع طبیعی کافئین یاد می شود. طعم بی نظیر چای و ارزش غذایی بالای این محصول سبب شده افراد زیادی در سراسر جهان از این نوشیدنی به صورت روزانه استفاده کنند. قیمت چای به فاکتورهای متعددی از جمله حجم واردات و صادرات، حجم تولید سالانه چای، کیفیت، بسته بندی، نام برند، نرخ روز ارز، نحوه خشک کردن و غیره بستگی دارد که در ادامه برخی از مهم ترین آنها را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1

قیمت چای ایرانی

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چای در جهان می باشد که سالانه مقادیر قابل توجهی از ارقام مختلف چای را تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کند. از آنجایی که تولید چای نیازمند آب و هوا و شرایط اقلیمی خاصی می باشد، تولید این محصول به بخش شمالی کشور اختصاص دارد. در حال حاضر استان گیلان بالغ بر 90 درصد چای ایرانی را تولید می کند و می توان گفت که لاهیجان با کیفیت ترین نمونه چای ایرانی را تولید می کند. چای ایرانی دارای ارقام مختلفی از جمله باروتی، سرگل، ممتاز، قلم و شکسته می باشد که در سه نوبت بهار، تابستان و پاییز برداشت می شوند. لازم به ذکر است که قیمت ارقام نام برده به نسبت کیفیت و بازه زمانی برداشت آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. قیمت چای بهاره به دلیل چین اول بودن، عطر و طعمی که دارد در مقایسه با نمونه های دیگر بیشتر می باشد.

نرخ تورم یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت چای ایرانی می باشد. افزایش روز به روز نرخ تورم در کشور سبب افزایش هزینه های تولید، برداشت محصول، خشک کردن، بسته بندی، نیروی انسانی، توزیع و غیره شده است که تمامی این عوامل در نهایت سبب تغییر قیمت نهایی چای ایرانی در بازار خواهد شد. کیفیت بالا، نداشتن مواد افزودنی و طبیعی بودن چای تولید شده در استان های شمالی باعث شده کشورهای متعددی به دنبال خرید چای از ایران باشند، در حال حاضر این محصول به عراق، روسیه، آلمان و غیره صادر می شود. از آنجایی که صادرات چای نسبت به فروش چای در بازارهای داخلی سوددهی بیشتری برای تولید کنندگان به همراه دارد، بسیاری از چایکاران و تامین کنندگان این محصول، فروش چای به کشورهای خارجی را نسبت به عرضه آن با قیمت پایین تر در بازارهای داخلی ترجیح می دهند که این موضوع در نهایت بر روی حجم عرضه چای ایرانی در بازارهای داخلی و قیمت این محصول تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دقت داشته باشید که قیمت چای ایرانی از نرخ روز ارز نیز تاثیر می پذیرد. برخی از افراد به اشتباه براساس اینکه این محصول در داخل کشور تولید می شود، بر این باورند که قیمت دلار تاثیری بر روی قیمت چای ایرانی ندارد، اما با توجه به اینکه درصد زیادی از این محصول برای صادرات در نظر گرفته می شود و سالانه مقادیر قابل توجهی چای خارجی در بازار عرضه می شود، می توان گفت که افزایش قیمت دلار باعث بالا رفتن قیمت چای ایرانی خواهد شد.

2

بررسی عوامل موثر بر روی قیمت چای خارجی

قیمت چای خارجی در بازارهای داخلی ایران بر اساس نرخ روز ارز تعیین می شود و به همین دلیل می توان گفت که بازار فروش این محصول مستعد بروز نوسانات شدید می باشد، در صورتی که کوچکترین تغییری بر روی قیمت دلار در ایران رخ دهد، قیمت انواع چای خارجی دستخوش تغییر خواهد شد. متاسفانه حجم واردات چای به ایران قابل پیش بینی نمی باشد که این موضوع قیمت و بازار فروش این محصول را تحت الشعاع قرار می دهد. در صورتی که حجم واردات انواع چای خارجی کاهش پیدا کند و عرضه آن در بازار پاسخگوی نیاز تمام افراد نباشد، قیمت چای خارجی به صورت لحظه ای با افزایش همراه خواهد شد.

در حال حاضر ده ها برند خارجی محصولات مختلفی از جمله چای CTC، چای ارل گری، چای سبز و غیره را در حجم ها و بسته بندی های متنوع روانه بازار می کنند که هر یک از آنها دارای کیفیت و مشتریان مختص به خودشان می باشند. بنابراین در نظر داشته باشید که نام برند و کیفیت بسته بندی یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت چای خارجی به حساب می آید.

متاسفانه یکی از مشکلات دیگری که وارد کنندگان و فروشندگان چای خارجی با آن مواجه هستند، عدم ثبات تعرفه گمرکی برای واردات چای می باشد. از آنجایی که تعرفه گمرکی واردات چای دائما در حال تغییر است، قیمت چای خارجی نیز در بازارهای داخلی به ثبات نمی رسد که این موضوع سبب نارضایتی بسیاری از افراد شده است. دقت داشته باشید که قیمت چای خارجی به نسبت منطقه تولید این محصول متفاوت می باشد،.در حال حاضر کشورهای چین، هند و کنیا به ترتیب رتبه های اول تا سوم بزرگترین تولیدکنندگان چای را به خود اختصاص داده اند. چای تولید شده در این مناطق به عنوان گران قیمت ترین ارقام چای جهان نیز شناخته می شود.

به صورت کلی پارامترهای مختلفی از جمله عطر، طعم، قدرت رنگ دهی، ارگانیک بودن، وجود اسانس در چای، نوع بسته بندی، نرخ روز ارز، حجم واردات و غیره بر روی قیمت چای خارجی تاثیر دارد. در نظر داشته باشید که اگر چای ارگانیک و چین اول باشد و هیچ گونه اسانس و مواد افزودنی در فرآیند تهیه آن استفاده نشده باشد، قیمت آن به مراتب بالاتر از ارقام دیگر می باشد.