۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آتش در سرتاسر جهان شعله‌ ور است / نگاهی به آتش‌ سوزی‌ های گسترده در کشورهای مختلف

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۷:۴۲
کد خبر: 552371
آتش در سرتاسر جهان شعله‌ ور است / نگاهی به آتش‌ سوزی‌ های گسترده در کشورهای مختلف

گرمای شدید و آب و هوای خشک و بادی، سبب وقوع آتش سوزی‌هایی در کشورهایی در اروپا وآمریکای شمالی شده است.

اقتصادآنلاینعاطفه حسینی؛ به گزارش گاردین، دمای بالای هوا و شرایط خشک آب و هوایی سبب ایجاد آتش سوزی‌های گسترده‌ای در بعضی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی شده است، آتشی که معیشت و زندگی بسیاری را نابود کرده است. ترکیبی از گرمای شدید و خشک‌سالی طولانی مدت در بسیاری از مناطق منجر به بدترین آتش سوزی‌ها در یک دهه اخیر شده است.

دانشمندان هشدار می‌دهند افزایش جهانی دما به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای، خطر آتش سوزی در سراسر کره زمین را افزایش داده است. بخش‌هایی از اروپا موج گرمای شدید را تحمل می‌کنند و هوای گرم و خشک باعث آتش سوزی غیر قابل کنترلی در کالیفرنیا شده است. در حالی ایالت متحده آمریکا برای مهار بزرگ‌ترین آتش سوزی تاریخ خود می‌جنگد، که بیش از 100 آتش سوزی بزرگ دیگر در سایر مناطق آمریکا در حال رخ دادن است.

در حال حاضر کشورهایی از جمله یونان، ترکیه، ایتالیا، روسیه، آمریکا و کانادا با آتش سوزی‌های شدید و بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بزرگ‎ترین آتش سوزی در اروپا در کشور یونان است. نزدیک به دو هفته است که آتش سوزی در سراسر این کشور در جریان است و ده‌ها نفر نیاز به درمان در بیمارستان دارند. اوویا، دومین جزیره بزرگ یونان، آخر هفته در معرض تهدید شدید آتش سوزی قرار داشت و هزاران نفر از ساکنان این جزیره خانه‌های خود را ترک کردند.

در حال حاضر در یونان، وسعت تخریب بیشتر از فصول قبلی آتش سوزی است. بر اساس اطلاعات سیستم آتش سوزی جنگل‌های اروپا، طی 10 روز تا 7 آگوست، نزدیک به 57،000 هکتار در یونان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است. این در حالی است که متوسط مساحت سوزانده شده در مدت مشابه بین سال‌های 2008 تا 2020 ، 1700 هکتار بوده است.

شعله‌های آتش در 10 روز گذشته، بخش‌هایی از سواحل جنوبی ترکیه را نیز فرا گرفته و دست کم هشت نفر جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند و آتش مناطق وسیعی از جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی را ویران کرده است.

آتش سوزی همچنان بخش‌هایی از جنوب ایتالیا را تهدید می‌کند و سیسیل و ساردینیا در میان مناطقی هستند که بیشترین آسیب را دیده‌اند. نخستین آتش سوزی‌های جنگلی مهم در این کشور، بین 24 تا 26 جولای رخ داد، که 10 هزار هکتار جنگل را از بین برد و 800 نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود در جنوب غربی ساردینیا کرد.

در روسیه، مقامات سیبری روز یکشنبه چندین روستا در منطقه‌ای وسیع را تخلیه کردند. هوای گرم همراه با بی‌توجهی به قوانین ایمنی در برابر آتش سوزی، باعث افزایش تعداد آتش سوزی‌ها شده است، آتش سوزی‌هایی که تعداد زیادی خانه و ساختمان را تخریب کرده است.

در ایالات متحده آمریکا، آتش نشانان در حال مبارزه با بزرگ‌ترین آتش سوزی تاریخ این کشور هستند. این آتش سوزی‌ها نزدیک به چهار هفته پیش از جاده‌ای به نام  Dixie Fire آغاز شد و اکنون به مساحت 725 مایل مربع افزایش یافته است. به گفته سازمان جنگل‌داری و حفاظت آتش نشانی کالیفرنیا، تنها 21 درصد از آتش سوزی مهار شده است. در این آتش سوزی‌ها مساحتی بیش از دو برابر شهر نیویورک از بین رفته است. موج گرما و خشک‌سالی تاریخی مرتبط با تغییرات آب و هوایی، مبارزه با آتش سوزی در غرب آمریکا را بسیار سخت کرده است.

با وجود بارش باران در آخر هفته، آتش سوزی‌ها در ایالت بریتیش کلمبیا کانادا همچنان ادامه دارد. رسانه‌های محلی از وقوع 279 فقره آتش سوزی در این ایالت در روز یکشنبه خبر دادند، همچنین به ده‌ها هزار نفر از ساکنان این منطقه هشدار تخلیه داده‌اند. درحالی نزدیک به 5800 کیلومتر مربع از جنگل‌های بریتیش کلمبیا از بهار سوخته است، که هنوز ماه‌ها از فصل آتش سوزی باقی مانده است.