۰ نفر

نامه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به رییس جمهور؛

ظرفیت جسمی کارکنان نظام سلامت به حد اشباع نزدیک شده است

۸ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۹
کد خبر: 549350
ظرفیت جسمی کارکنان نظام سلامت به حد اشباع نزدیک شده است

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به رییس جمهور با بیان اینکه ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت در تمام عرصه‌ها به حد اشباع نزدیک شده، اعلام‌کردند که در این شرایط خطرناک، بی توجهی آشکار نسبت به محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و فقدان عزم جدی برای توقف کارخانه تولید بیمار در صحنه عمومی موجب احساس تنهایی، بی پناهی و فرسودگی مضاعف در مدافعان سلامت می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در این نامه آمده است: "جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی
رییس محترم جمهور و رییس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

 اعضای محترم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا 

با سلام و احترام 

ضمن تبریک عید بزرگ غدیر، در شرایطی که موج اخیر بیماری کرونا با گونه دلتا در تمام کشور به صورت برق آسا به پیش می رود و هر روز سهم بیشتری از ظرفیت بهداشت و درمان کشور، و به خصوص ظرفیت تختهای بیمارستانی را اشغال می کند، ارائه خدمت با ایثار کارکنان نظام سلامت و به دشواری انجام می شود.

کارکنانی که 18 ماه بی وقفه در صف مقدم مبارزه با کوید19 حاضر بوده اند و بسیاری از ایشان تا مرز شهادت در دفاع از سلامت مردم نیز پیش رفته اند، اکنون در اوج خستگی باید در برابر موج بیماری بزرگتر از تمام امواج قبلی همچنان در صف مقدم بمانند. تکمیل ظرفیت بستری بیمارستانها،  فقط به معنی اشغال تخت نیست که با افزودن تختهای سیار و بیمارستانهای صحرایی قابل جبران باشد، بلکه به معنی اشباع کامل ظرفیت کادر ارائه دهنده خدمت نیز هست، تخت و تجهیزات بدون حضور کارکنان آموزش دیده و آماده به کار نمی تواند بیماران را نجات دهد. اکنون باید هشدار دهیم که ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت در تمام عرصه ها، چه عرصه خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی و چه خدمات درمانی بستری به حد اشباع نزدیک شده و ادامه این فشار فزاینده، سبب افت شدید عملکرد ایشان خواهد شد. در این شرایط خطرناک، بی توجهی آشکار نسبت به محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتی و فقدان عزم جدی برای توقف کارخانه تولید بیمار در صحنه عمومی موجب احساس تنهایی، بی پناهی و فرسودگی مضاعف در مدافعان سلامت می شود.  افزون بر این، تداوم امواج بیماری کوید، خدمت رسانی به سایر بیماران را تحت تاثیر قرار داده است. 

شوربختانه با بی توجهی به مقررات منع مسافرت، در این موج، به موازات افزایش تعداد بیماران کوید، مصدومان حوادث ترافیکی نیز افزایش یافت و در وانفسای تامین تخت برای بیماران کوید و سایر اورژانسها، تامین فضای درمانی برای مصدومان جدید نیز مزید بر مشکل می شود. 

در شرایط مشابه، بسیاری از کشورها اقدام به اعمال محدودیت های جدی و تعطیلی و منع تردد عمومی حداقل به مدت یک هفته می کنند که به نظر می رسد این راه حل به هر دلیل از سوی آن ستاد محترم پذیرفتنی نیست.

 تبعیت از دستورالعملهای مدیریت هوشمند نیز با طولانی شدن دوره اپیدمی و بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی به تدریج کاهش یافته و استفاده از اقدامات انتظامی و قضایی را برای تضمین اجرای این دستورالعملها دشوار ساخته است. 

بنابراین علیرغم ضرورت حضور همه نهادها و سازمانها برای کنترل اپیدمی، اکنون فقط سنگر مراکز بهداشتی درمانی کماکان با ایثار بی بدیل مدافعان سلامت فعال باقی مانده است و اگر خدای ناکرده به هر دلیل این خط نیز در هم شکسته شود، امیدی برای کاهش مخاطرات و پیامدهای ناگوار  آن باقی نخواهد ماند.  

در این شرایط بسیار خطیر، دانشگاههای علوم پزشکی به دلیل کاهش شدید درامدهای اختصاصی و افزایش هزینه های اجتناب ناپذیر ( دارو، تجهیزات، هتلینگ بیمارستانها،...) روزگار دشواری را طی می کنند و نه تنها  قادر به جبران شایسته زحمات این عزیزان نیستند بلکه برای پرداخت مطالبات معوقه نیز شرمسارند. 
بنابراین دردمندانه استدعا می کنیم حمایت و اقدام جهادی و عاجل آن ستاد محترم برای حفظ توان نیروی انسانی ارزشمند باقی مانده در صحنه و تامین امکانات مورد نیاز برای خدمات ایشان انجام گیرد تا با ترمیم و حفظ آمادگی نظام ارائه خدمات سلامت که در همه بحرانها یکی از ارکان امنیت و آرامش جامعه است، دوره تحویل دولت همزمان با موج سهمگین بیماری بدون حاشیه در امور خدمات سلامت انجام گیرد.   

همچنین در آستانه ماه محرم، خواهشمند است با تصویب و اعلام صریح و شفاف دستورالعملها و تاکید بر تبعیت از سیره مقام معظم رهبری، همراهی بیشتر و  بهتر هموطنان مومن را با نظام سلامت فراهم فرمایید. 

با سپاس

روسای 65 دانشکده/ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور"