۰ نفر

تالارهای پذیرایی آسیب دیده از کرونا تسهیلات می گیرند

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۶
کد خبر: 548375
تالارهای پذیرایی آسیب دیده از کرونا تسهیلات می گیرند

دستورالعمل پرداخت تسهیلات بنگاه محور به تالارهای پذیرایی آسیب دیده از بیماری کرونا ابلاغ شد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، با پیشنهاد و پیگیری اتاق اصناف ایران و تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی «پرداخت تسهیلات بنگاه محور به تالارهای پذیرایی آسیب دیده از کرونا» در کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا مطرح و در چهل و هشتمین جلسه از این کارگروه مورخ ۲۱ تیر ۱۴۰۰ مورد تصویب قرار گرفت. در نهایت دستورالعمل پرداخت این تسهیلات از سوی معاون اقتصادی رییس جمهور جهت اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ابلاغ شد.

مبلغ تسهیلات استحقاقی دارندگان تالارهای پذیرایی به شرح ذیل است:

گروه یک: سقف مبلغ تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی برای مساحت تا ۲۰۰ متر مربع (فضای سالن) / مساحت برای تا ۴۰۰ متر مربع (باغ تالار)

گروه دو: سقف مبلغ ۳۰۰ میلیون تومانی برای مساحت ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع (فضای سالن) / مساحت برای بازه ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع (باغ تالار)

گروه سه: سقف مبلغ ۴۵۰ میلیون تومانی برای مساحت ۵۰۰ متر مربع و بیشتر (فضای سالن) / مساحت بازه ۱۰۰۰ متر مربع و بیشتر (باغ تالار)

‌در خصوص فضای سالن و یا باغ تالار صرفاً یکی از این دو ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

تسهیلات این دستورالعمل طی عقد مرابحه عام به صورت یک مرحله‌ای با نرخ ۱۲ درصد و اقساط ۲۰ ماهه پرداخت می‌شود. مدت سه ماه نیز برای بازپرداخت قسط اول این تسهیلات پس از اخذ آن، تنفس محاسبه و اعمال خواهد شد که مجموعاً دوره اقساط ۲۲ ماه خواهد بود.

در این راستا، متقاضیان اخذ تسهیلات بانکی باید تا پایان شهریور ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه کارا (وزارت کار)، به نشانی اینترنتی https://kara.mcls.gov.ir ضمن ثبت نام، اطلاعات لازم را بر اساس فرم‌های مربوطه تکمیل کنند.

مرجع بررسی، تائید تقاضا و اطلاعات متقاضیان در ابتدا اتحادیه صنفی هر شهر و بعد اتاق اصناف شهرستان و نهایتاً تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان و استان مربوطه است. اتحادیه شهرستان مربوطه موظف است نسبت به بازدید مجدد از تالار متقاضی اقدام و مساحت سالن و فضای باز مفید و غیرمفید را بررسی و طی صورتجلسه گزارش بازرسی را تکمیل و در پرونده متقاضی نگهداری کرده و در سامانه، مساحت را مطابق گزارش بازرسی تأیید و یا اصلاح کند.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، پرداخت این تسهیلات از محدودیت‌های متعارف در تسهیلات بانکی از جمله بدهی غیرجاری متقاضی و ذینفعان و چک‌های برگشتی متقاضیان و ذینفعان، مستثنی است و مشمول محدودیت‌های مقرر در ماده (۵) مکرر قانون صدور چک نبوده و به عنوان مستثنیات دین تلقی می‌شود. طلبکاران دولتی یا خصوصی و دستگاه‌های اجرایی نیز اجازه برداشت و توقیف این تسهیلات را نخواهند داشت.

مهلت پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل توسط بانک‌های عامل تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ و محل تأمین منابع مالی مورد نیاز این دستورالعمل نیز منابع مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا برای اعطای تسهیلات به کسب وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا است.

اتاق اصناف ایران ضمن انتشار این اطلاعیه تاکید دارد تالارهای پذیرایی به موجب موج‌های شیوع کرونا در کشور، در بیشتر ایام ۱۷ ماه گذشته تعطیل بوده و دچار خسارات شدید و بلکه تعطیلی کامل شده‌اند. این تسهیلات هرچند با تأخیر زیادی مصوب شده است اما به شرط تسهیل شرایط بازپرداخت، می‌تواند بخشی از خسارت‌ها را جبران کند.

لازم به تاکید است که این تسهیلات، در قالب وام ارائه شده و کمک بلاعوض دولت به تالاردارن آسیب دیده از کرونا و تعطیلی‌های اجباری ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست. لذا دولت باید در نظر داشته باشد، بازپرداخت این وام، مستلزم ادامه فعالیت و کسب در آمد است و مادامی که تالارهای پذیرایی در سیبل تعطیلی‌های ناشی از شرایط قرمز کرونایی قرار گیرند بازپرداخت این تسهیلات مشکل و معضل بعدی خواهد بود. از این رو، اتاق اصناف ایران بابت استمهال بیشتر این تسهیلات، همچنان پیگیر و مصر خواهد.