۰ نفر

دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده‌ ای مطرح کرد؛

تردد ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده در کشور

۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۹
کد خبر: 540075
تردد ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده در کشور

بمانا گفت:۲۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که از دو طریق قرارداد با تولیدکنندگان داخلی و واردات اقدام به نوسازی این ناوگان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بمانا دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده‌ای سازمان راهداری در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص روند نوسازی کامیون های فرسوده  تصریح کرد: حدود ۴۵۰ هزار دستگاه کامیون در کشور وجود دارد که از این میزان ۱۳۰ هزار دستگاه کامیون جاده ای فرسوده است و در کل ۲۰۰ هزار کامیون شهری و بین شهری فرسوده است.

او  با اشاره به اینکه از دو طریق قرارداد با تولیدکنندگان داخلی و واردات اقدام به نوسازی این ناوگان شده است، ادامه داد: حدود ۷ هزار دستگاه کامیون برای نوسازی ناوگان حمل ونقل با تولید کنندگان داخلی قرارداد داریم.

بمانا بیان کرد: در سال گذشته ۸۰۰ دستگاه کامیون در ناوگان حمل و نقل کشور نوسازی شده است که در سال جدید این کار ادامه دارد.

این مقام مسئول در خصوص واردات کامیون  هم گفت: ۲ هزار و ۴۸۱ دستگاه کامیون به گمرکات کشور وارد شده  که ۳۱۴ دستگاه  ثبت سفارش و در نهایت ۷۲ دستگاه شماره گذاری شده است. مشکلاتی در ترخیص این کامیون ها  وجود دارد که باید برطرف شود.

ترخیص ۴۸ ساعته کامیون های موجود در گمرک در صورت اصلاح دستور وزیر راه و شهرسازی

در ادامه برنامه ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ١۵٠٠ دستگاه کامیون یک سال است که در گمرک معطل مانده و ترخیص نمی‌شود، اظهار کرد: تنها سازمانی که همواره در رفع مشکلات ترخیص کامیون‌ها پیش قدم شد و حتی پیش‌نویس مصوباتی که مربوط به سازمان گمرک نمی‌شد را تنظیم و در اختیار وزارت راه گذاشت، گمرک بود.

ارونقی ادامه داد: گمرک ایران با تنظیم و ارائه پیش‌نویس مصوبه بود که اختیار لازم را برای وزارت راه و شهرسازی گرفت تا از بروکراسی زائد اداری در این خصوص جلوگیری شود.

این مقام مسئول گفت: باید توجه داشت طبق آئین نامه اجرایی مربوطه  و دستور شخص وزیر راه و شهرسازی، ترخیص کامیون‌های موضوع مصوبات، منوط به ارائه گواهی اسقاط است و تمام مجوزهای صادره تاکنون به گمرکات اجرایی ابلاغ و اجرایی شده است.

او با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در گمرک برای ماندگاری این کامیون‌ها وجود ندارد، تاکید کرد: به نظر می‌رسد اسقاط کامیون و صدور مجوز مربوطه و سایر بروکراسی‌های مراجع ذیربط، مانع از ترخیص کالا شده است که این امر، به نادرست به گمرک نسبت داده شده است و باید از سوی وزارت راه و شهرسازی برطرف شود.

معاون گمرک تصریح کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی طی نامه مکتوبی به گمرک اعلام کند که نسبت به ترخیص کامیون‌ها بدون بررسی سال ساخت، ارزش و بدون اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی اقدام می کند، ظرف حداکثر ۴۸ ساعت، تمامی کامیون‌های وارداتی مانده در گمرکات کشور ترخیص می شوند.